• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

OSS FÖRSLAVADE NÖRDAR EMELLAN.

Nu går vi rätt på Annikas fråga i veckans bokbloggsjerka innan jag tar på mig mina analysglasögon, för att få mitt sneda perspektiv att tillslut mynna ut i allmänt flams och en video med det här bandet jag såg på Grönan i somras.( Måste skriva så här för att hitta någon röd tråd i det ).

IMG_3512 (kopia)

Så till frågan.

Skriv om för- och nackdelar med att vara en slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa mer tid för mer läsning.

Nu är jag slav under en massa olika saker, skrivandet äger mig egentligen och lånar motvilligt ut mig till andra saker jag snöar in på. Fördelen med att läsa är  att man måste göra om man skriver, sen sysslar jag med foto och snöar in på annat då och då. När det gäller att skapa tid till läsning vilket egentligen är omöjligt, för man kan inte skapa tid även om jag skulle vilja, så fungerar nyårslöftet att alltid ha en pocket i ryggan. Idag åkte jag tunnelbana, alla sitter där tysta med vita pluppar i öronen och bläddrar i sina glasskivor, så man får läsro.

DSC_2163 (kopia)

Problemet är att det tar tid från mitt vanliga menlösa tittande ut genom fönstret, vilket är oerhört viktigt eftersom jag då hittar infallsvinklar på skrivandet. Hjärnan får jobba utan koncentration och allt för starka intryck.

Sen till det jag tänkte ta upp, eftersom det här inlägget skrivs av en nörd riktat till andra nördar. Nej, jag skall inte märka ord, men uttrycket Annika använde ”slav under böckerna” gav mig en infallsvinkel på en intressant sak.

Bokmal är ett uttryck som jag hört av äldre generationer, liksom förläst. Sen har vi datanördar, golffanatiker, alla beroenden som dataspelsberoende och internetberoende, sportfånar, som kan utvecklas till gymråttor och just nu förs en debatt ifall feminist är ett skällsord. På något sätt verkar det som ifall man hänger sig åt något, har ett intresse och nischar sig så får man en stämpel.

MEN DET FINNS ETT UNDANTAG

Viasat-TV-kanaler

FOLK SOM GLOR PÅ TV.

Här diskuterar vi ifall folk som är internetberoende  blir aggressiva ifall man slår av datorn. Men samtidigt så börjar många kvällen med något mysigt soffprogram, sen lagas det mat, någon snickrar en vägg, lagas mer mat som tävling, några idioter sitter och skriker på varandra runt en fotogenlampa, på en gård utan el och röstar ut varandra. Detta pågår kväll efter kväll, vecka efter vecka, år efter år. …………..

Sen har vi inte ens ett namn för det.

Själv har jag använt uttrycket TV 4-zombie, eftersom jag inte på något annat sätt kan beskriva dom som fortfarande efter två decennier tycker det är spännande med b-kändisar, som klättrar på rostiga järnstänger med Gunde tjatande i bakgrunden. Medan dom andra jag räknat upp trots allt vidgar sina vyer på något sätt, även om det kan vara smalt, så är det här helt hjärndött.

Men då kommer det där om att dom här programmen  ”inspirerar”. Men när skall man då hinna laga all den där maten och dessutom kunna äta upp den. Är man sen lika duktig som Martin Timell på att spika innerväggar, bor man ju tillslut i en stor jävla labyrint. Men det händer aldrig, för då missar dom nästa veckas program då dom skall inspireras igen.

Lägger in en video om hur man uppfostrar kommande generationer till att inte bli internetberoende eller bokmalar. Martin Timell har visst snickrat ett hemmaspa för smurfar här.

Var lycklig om du fötts till slav under böckerna, var det någon som blev inspirerad av videon förresten? 🙂

KajsaLisa

14 svar

  1. TV-junkie (tycker jag är ett bra ord) är jag när det gäller vissa saker. Matlagningsprogram älskar jag och jag hinner faktiskt både laga maten och äta den också. Däremot går b-kändisar helt bort 😉

  2. Vem har tid att läsa… När man har din blogg på prenumeration 🙂

  3. Jag menar tid till att läsa böcker såklart!

  4. Tittar alltför sällan på tv för att yttra mig här. Sport och engelska deckare är det som gäller för mig, så…
    Bokslav är jag inte heller så…

  5. Soffpotatis? Jag är helt klart en tv-nörd, men ingen zappare. Jag följer serier, går inga av dem så sätter jag inte på TVn. Fast jag kan inte bara kolla på TV. Förr stickade och broderade jag, sen spelade jag tetris på min gameboy, så gick jag över till sudoku och nu bloggar jag till tvn… Jag fixar inte att bara göra en sak åt gången. Förutom vid ett tillfälle. När jag läser! Läsningen tar upp hela min hjärna och låter den fokusera på en enda sak. Kanske därför jag gillar läsandet så mycket…

  6. sv: Tack snälla. Ja det ska bli kul att fota det ”vattenfallet” i vår, när förhoppningsvis naturen kan göra bilden vacker. Nu är det ju ingen höjdare ute.

  7. Jag både skriver och läser på heltid. De är riktigt häftigt och för det mesta gillar jag det, men ibland känner jag mig faktiskt som en livegen slav.

Kommentera

