• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

NÄR HAGLUNDS PINNE BLEV EN BLOMSTERPINNE

Det finns ofta en hemlighet inbakad i en vy när man fotar, man känner att något bara finns där ibland ser man det på en gång, ibland ligger det gömt och ibland hittar man den inte första gången. Hemligheterna kan dyka upp var som helst om på Milleniumbridge i London eller en övergiven busshållplats på Norrtäljevägen.  Ibland måste man även återvända till platsen för att bli nöjd. Vid busshållplatsen saknade jag stativ. Tänkte visa en sånt första försök i Marits helgbild den här veckan.

DSC00633

I fredags gick jag på bio, Wolf of Wallstreet på Filmstaden i Söderhallarna kan rekommendera den filmen förresten. Perfekt bioväder 4 grader varmt och hällregn. Men det är just i detta väder man skall fånga storstan, det är här utmaningarna finns speciellt i mörker. Okej, nu skulle jag sitta i en varm och torr biolokal, men man vet ju aldrig vad som dyker upp på vägen dit eller hem.

Bara utifall att liksom.

Jaha, bara att packa ned den tunga utifall att systemkameran, som fixar dom här mörkerinställningarna , i den vattentäta utifall att ryggan . Eftersom sånt här fotograferande blir bäst när normala människor inte ens har en tanke på att sticka ut näsan och hämta posten, så utifall att klädde jag mig och skickade ner utifall att regnskyddet till kameran i ryggan.

Sen stövlade jag ner till tunnelbanan som den kvällens mest utrustade biobesökare.

Det regnade som fan när jag klev av och vad dök upp.

DSC_2474 (kopia)

Nej, den hade inte bara poppat upp ur jorden. Södertorn eller Haglunds pinne som den också kallas, efter någon gammal byråkrat som hittade på den, har jag sett hur många gånger som helst. Men bara i dagsljus, inte i mörker med februaridisigt regn.

Häftigt här finns potential.

Problemet är träden som syns på sidorna, det blir en blomsterpinne av den. Nu skall jag passa på att gå runt i dagsljus och leta fram den bästa platsen och fota. Det är svårt att ta sig fram här för alla plank för byggandet av Södertunneln. Sen är det bara att vänta in SMHI och åka hit och fota under samma förhållanden. Kan berätta att enligt ett rykte skall Börje Salming ha en lägenhet högst upp. Nu är inte 18-105 något bra papparazziobjektiv, men förstora gärna bilden och ser ni någon i kalsonger i fönstren högst upp kan det vara han.

DSC_2472 (kopia)

Försökte närmare men då fick jag inte med ljuset längst upp.

Det var den här gamla videon med Him jag tänkte på när jag såg den på avstånd. Häftig låt och jag har bestämt mig för att göra något minst lika häftigt av det här tornet när bildvinkel plats att fota från, väder och tidpunkt är planerat.

Vem vet, kanske Him står där uppe på taket  och spelar, medan Börje Salming i våningen under, slår med ett kvastskaft i taket för han inte kan sova.

Spännande hus i alla fall.

KajsaLisa

16 svar

  1. Trodde tornet hette Fatburen…
    Gillar också dess läckra form å du gjorde ett toppen jobb med fotona tycker jag iaf. Börje Salming bor ju redan granne med Stenmark i Vaxholm , så kanske Stenmark bor också högst upp;-)

  2. Visst blir det spännande bilder när man fotar i busväder!
    Intressant skapelse den där ”pinnen”.

  3. Tycker att det är skönt att pinnen inte blev högre, så här är det riktigt vackert.

  4. Kul projekt. Du verkar gilla just regn och rusk i dina bilder.
    Tänker på ett annat höghus med symbol på toppen, Mercedesskapan i Berlin. Starka minnen därifrån…undra om symbolen fortfarande snurrar på toppen av huset?
    Jag ser ivarjefall fram emot nya ruskbilder från din skrapa. Lycka till.
    /Kiki

  5. Wow, det huset hade jag med gärna fotat! Jag gillar dina bilder nu, tänk hur det blir när du rekat (militärslang för rekognoscera) den perfekta platsen och fotar i ösregn, storm, hagel, dimma, snöbyar…

  6. Cool pinne. Jag gillar byggnader som utstrålar potens.

  7. Södertorn i all ära, men Ville Valos torn i Hell-sinki, i Munknäs rockar fett skyhögt över Salmings lya. Byggt 1840, 80 cm tjocka väggar för att inte störa grannen med lovemetal toner, byggt i octagon form med fin sjöutsikt från taket, jag kikade in där för en tid sedan, bland det häftigaste som jag har sett i r`n´r kretsar, googla på bilder, jag tror att du kommer gilla Villes lya.

  8. Vilken häftig byggnad, har nog aldrig sett den tidigare… gillar dina kvällsbilder!

Kommentera

