• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

TRE KLASSIKER

Framlever just nu mitt trista februariliv, en månad till rockkonserterna brakar loss, två månader innan jag drar till London och bränner av sådär 700 bilder. Mitt fotoarkiv känns rätt mossigt så till Helenas fototriss den här helgen med temat bokstäver blir det ut och jobba.

(Bilden under är bara ett exempel tagen 1960, alltså inte av mig tyvärr.)

Ljusreklam_Stureplan_1960Varför inte lite kulturhistoria från huvudstaden. Stockholm är idag fullt med fula äckliga skyltar med bokstäver som sprider sitt menlösa budskap med ljus över våra gator. Jag har kollat in en  del gamla bilder från 50 och 60-talet när Kungsgatan, Stureplan och andra platser badade i stilfull neon.

Vi ger oss ut i den februarimörkret och kollar om något finns kvar.

bokstaver

In the beginning

DSC_2487 (kopia)

Den klassiska Stomatolskylten från 1909 som från början satt på Katarinahissen, består faktiskt av glödlampor. Först tänds den röda tuben sen texten bokstav för bokstav, sen tandborsten här är finalen när tandkrämen kommer i en bågformad rörelse. Det här är faktiskt falsk marknadsföring, jag har testat att trycka ut Stomatol så här och det hamnar på golvet.

Men dom appfria stockholmarna strax efter förra sekelskiftet hade något att förundras över.

Greed works but takes away all the beautiful,

DSC_2493 (kopia)

Den vita halstabletten Tulo som droppar nedför fasaden finns inte längre. Hade det varit Singer symaskiner och en rostig plåtskylt på en faluröd lada, hade det inte varit något problem. Men här i Stockholm levererar någon strömmen, någon äger fasaden och alla skriker:

Skall ha betalt !!!!!!!!!!!!

Visst som Mikael Douglas girigbuk Gordon Gekko, i Oliver Stones Wall Street sa, greed works. Men vill vi ha det så? I det här fallet löste det sig, men det är ett undantagsfall tyvärr.

Stadens konstigaste skylt

DSC_2499 (kopia)

Tunnelbaneskylten är konstig, den verkar sett likadan ut sen 50-talet. Men det måste vi göra något åt. Vi sätter ihop ett team av designkonsulter som har möte i tre år med skithöga löner för att ta fram ett nytt T, sen byter vi ut alla skyltar, har fest med kändismingel i Stadshuset och skylten startar en ny era i tunnelbanesystemet. Klart vi har råd, det är bara att vi kör lite mindre tunnelbanor och säljer av några stycken. Sen står vi alla hopklämda i dom få vagnar som finns kvar och hänfört skriker ………….

Tunnelbana 2.0

Nej nu får jag sluta vara ironisk, man skall inte väcka den björn som sover.Dessutom åker inte dom som beslutar sånt här tunnelbana själva.

Sådär, fixat, nu går jag och tar mig en öl innan jag sätter ihop det här och lägger in några bonusbokstäver.

DSC_2495 (kopia)

Så en video med en tjej som har vita tänder och  hon käkar säkert halstabletter för att hålla den rösten igång.

Om hon åker tunnelbana har jag absolut ingen aning om.

KajsaLisa

50 svar

  1. Fina foton, var sak har nog sin tid. Men reklam finns det alltid🙂
    AX

  2. Här var det fullt av bokstäver! :O)

    Ha en skön söndag!

  3. Här har vi fått en lektion hur bokstäver verkligen ser ut i stora staden! Vilket utomordentligt jobb du lagt ned för oss trissare att bevittna så läckra bilder också. Vare sig hon åker tunnelbana eller inte vart jag förtjust… (men så är jag ett lejon ute i galaxen) Härlig triss! Med högt betyg!

  4. Härlig bokstavstriss i neon!

  5. Tulo var länge sedan jag hörde talas om. Lite T-tema i din bokstavstriss. Fint trissat tycker jag🙂

  6. Fin triss Nog är det lite synd att de fina neonskyltarna bara försvinner. Det är kul tycker jag
    De som finns nya idag är lite släta tycker jag
    Ha en fin söndag
    Meta

  7. Tack så mycket🙂

    Härligt trissat🙂

  8. Nostalgi även i din triss, minns Tuloskylten så väl, Torsgatan tror jag, sen Stomatol förstås. Draken vid Fridhemsplan och mycket mera. Här hemma i Aspudden har vi en kvar hos en frisör, en sax som blinkar. Tänk att T-bane skylten som du säger sett lika dan ut sedan T-banan kom! Snart ska du till London igen skrev du, just nu arma engelsmän, vilket satans oväder de drabbats av.
    Ha en uthärdlig regnsöndag

    • Du kom rätt nära, St Eriksgatan framme vid bron på Kungsholmssidan. Tror det sitter en på andra gaveln också, om jag minns rätt kan man se den från Karlberg.Det brukar bli fint väder när jag åker dit, så jag tror engelsmännen väntar på mig.

  9. Det finns ingen snyggare reklam än de gamla neonskyltarna!
    Skrattar åt den (alltför) sanna berättelsen kring T-baneskyltarna.

  10. Vad fint med neonskyltar =)

  11. Härlig triss! De där gamla skyltarna är verkligen vackra.

  12. Nu är jag ju väldigt förtjust i dessa gamla neonskyltar som finns kvar lite överallt här i stan. Den 7 oktober ifjol tog jag faktiskt en bild på Tulo reklamen. Då fanns den kvar. Nu har man alltså tagit ner den. Synd.

    Å våra T-baneskyltar finns ju i två utföranden. Den vid Fridhemsplan är nog den gamla varianten. Personligen älskar jag den med.

    Med andra ord – tack för dina bilder – ögongodis:-)

  13. Jag gillar den där Stomatolskylten🙂

  14. Håller med, dom var snyggare förut, mera tilltalande med sina rundade/mjukare bokstäver, T skylten, hm, ja du får rätt där med, nog kan man få till den där mycket snyggare om man ville.

  15. Ha! Det var en kul triss!

  16. Blev jätteglad när jag såg alla dina reklamskyltar i bokstavstrissen! Har sedan ett tag lurat på ge mig ut och fota stadens kvälls/nattljus, blev ännu mer inspirerad nu. Och det där med tunnelbanans T-skylt – du kanske blir sannspådd😉
    Du har helt rätt, den speglande bilden togs i helgen. Ska genast köpa ett polarisationsfilter, tack för tipset🙂

  17. Sådana gamla reklamskyltar är så mycket snyggare än de vi har nuförtiden.
    Bra låt!!

  18. Gillar såna där nostalgiska neonskyltar!🙂

  19. Älskar den där Tuloskýlten med de trillande tabletterna. Det kanske är DEN jag ska snoka reda på och sätta upp på vår opyntade mexitegelgavel…

  20. Oj, vad jag minns! Tulo finns det fortfarande??? Stomatol vet jag, fast det vackraste leendet fick man av Vademecum. Jag använde aldrig det, med resultat därefter!😉

  21. Vilka underbara gamla neonskyltar! Synd att de tar bort dem. Det där med tunnelbaneskyltarna kände jag inte till, låter vansinnigt!

  22. Härlig, fartfylld, färgstark triss och du har så rätt om det sista. Mer sådana ironiska inlägg så de styrande begriper.

  23. T och tunnelbaneloggan har faktiskt förändrats, du får åka till Spårvagnsmuseet och kika!
    Men Tulo och Stomatol är sanna klassiker!

  24. Bokstavsskyltar från storstaden🙂
    Härlig triss!

  25. Intressanta bilder från Stockholm. Tror inte att jag har sett dem förr. Joo, tunnelbane T:et verkar bekant.

Kommentera

