• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

SNACKAR VI PROBLEM ELLER ?

Annikas fråga i veckans bokbloggsjerka är :

Hur håller du reda på alla böcker som du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup plan att dela med dig av?

Okej, min blogg är inte så nischad, så jag skriver inte om allt jag läser, dessutom läser jag mycket vad jag betraktar som underhållande facklitteratur. Men jag tänker faktiskt svara på halva frågan.

Hur håller jag reda på alla böcker jag läst ?

Eller ännu värre

Hur håller jag reda på alla böcker jag läser ?

Svaret är:

Jag gör inte det

DSC_1557

För att förklara vad jag menar, så delar vi in problemet i olika underkategorier. Facklitteratur, pocketar och nonsenslitteratur. Boken ovan räknas som nonsenslitteratur, ofta billiga, häftade, innehållande citat och liknande som ger en stunds skratt i läsfotöljen. Boken jag köpte på senaste Londonresan med citat från världens mest nedknarkade och sarkastiska rockstjärna är just nu borta. Boken som jag berättat om tidigare med citat som det om Stoneskamraten Ronnie Wood.

”I´ve known him stoned out of his brain , and I´ve known him straight sober. Quite honestly, there´s very little difference”

Men det positiva är att jag hittar böcker också, som den här.

DSC00636

Den försvann under min Londonresa men nu har jag hittat den och börjat på kapitel 4 där jag slutade. Tur att hon skriver så bra att man kommer ihåg handlingen. Den låg i resväskan och jag var väl för upptagen med Keith Rickards sarkasmer att jag glömde bort den där. Nu har dom liksom bytt plats. Men den åker ner i ryggan nu och jag läser bara en pocket i taget.

Problemet är att jag har flera ryggsäckar. En jättepraktisk med ytterfickor, sen en utan som är vattentät, fördelen med det beskrev jag i det här jerkainlägget,

Jakten på den ultimata lässtunden.

dsc_22801

Sen en större för gymkläder där pocketen också får plats. Alltså allt efter väder, fritidsaktiviteter och annat, åker pocketen ut ur den ena och in i den andra, eller också åker den ur den ena och hamnar på någon annan plats i väntan på att läggas ned i rätt rygga. Frågan är bara var.

Sen har vi den sista kategorin, facklitteratur och där utbrister jag:

Återfunnen!

DSC00635

Det här är snudd på pinsamt. Jag skriver ju mycket om foto också och den här är världens bästa fotobok, med vilket jag lärde mig behärska systemkameran. Sådana här böcker kan läsas var som helst och hur som helst eftersom man slår i dom. Därför hamnar dom var som helst och hur som helst. Jag har nog läst hela, men det var länge sen och vissa bitar behöver repeteras. Sen har jag rekommenderat den till en himla massa fotobloggare och tänk om dom kommenterar och min är borta. För att visa att jag inte pratar en massa strunt, visar jag här mitt egna tummade exemplar.

Tänker bara ge ett till tips på nonsenslitteratur som givetvis skall slarvas bort i framtiden.

DSC00637

Det finns totalt 116 tips på vad som är politik, varje fråga har ett kort cyniskt svar och ett längre som är mer utförligt. typ:

Om alla skall med var finns då underklassen i politiken ?

Kort svar: Politik är en medelklassport.

Den här kan som facklitteraturen läsas helt anarkistiskt på alla platser och är tillräckligt intressant för att komma bort.

Har inte den här människan någon bokhylla?

Jovisst har hon det, men ni vet hur det brukar bli, först hamnar författarna i bokstavsordning, sen placerad dom efter höjd eftersom man behöver pressa in fler hyllor, sen läggs de böcker mellan bokraden och hyllan över, sen ……

Mitt nästa läsprojekt blir instruktionen till Ikeahyllan Billy. Men det är ju en fråga om prioritet och ekonomi. Det är ju bokrea om en vecka.

Jag bävar redan.

KajsaLisa

8 svar

  1. Jag läser bara en bok i taget (nu har det visserligen hänt en gång att boken var för tung att pendla med så jag fick ta en annan) så jag håller rätt enkelt reda på vilken bok jag läser och var den är🙂

    Borta bäst är en väldigt intressant bok.

  2. Ryggsäckar: Dem bär jag saker i, ja som den jag har till jobbet med en kamera, matlåda, plånbok och nycklar. Annars har jag en speciell när jag är ute och fotar som är anpassat för objektiv osv. När jag fiskar har jan en tredje som man kan fälla ut en stol i även bra att ha uti naturen och fotar… Det här med bokrar… aha de där med bildrar i… då har jag den där fotoboken jag med… men har den nånstans… kanske jag ska ha den i ryggan till jobbet😉

  3. Du måste ha ett väldigt gott minne. Om jag lägger en bok åt sidan och fortsätter läsa den några månader senare, så har jag glömt allt jag läst. Ooooops.
    Men du varierar dig verkligen i din läsning. Själv håller jag mig till deckare (därav min obefintliga allmänbildning med mera) å det blir mest balkongläsning under sommaren.
    Borde kanske ändra läsvanor…

  4. Hahaha, så jag känner igen mig med det där med deninledande strikt alfabetiska ordningen som sen blir mer och mer anarkistisk när det mer handlar om att bara få in så mycket böcker som möjligt på varje hylla… Jag bygger metervis med hyllor nu i vår källare och under nästa vecka när jag har några semesterdagar tänkte jag börja få upp böckerna i bokstavsordning. Så får vi se hur länge det håller… Och den där fotoboken som du tipsat om tänkte jag oxå jag skulle kunna börja botanisera i nästa vecka…

Kommentera

