• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

NU JÄVLAR

Jaha, då var det dags för en sån där hur-ser-det-ut-där-jag-är-just-nu-fototriss igen

Är det inte typiskt, jag är så himla trött på vintern. Nu skall fototriss-Helena tvinga ut en i snöyran också.

Men okej, vill hon ha vinter skall hon jävlar anamma få se på vinter. Kör från en plats jag brukar fota från. En isande fuktig  blåsig kall Stockholmsvinter skall det bli.

image-2

Går genom Slussens tunnelbaneuppgång, in genom dörrarna kommer folk som ser ut som snögubbar, snön yr in ända fram till spärrarna, men det får jag inte fota för det är inomhus och inomhus är fusk, nu skall jag upp till Katarinahissrampen, det absolut värsta stället i stan att skildra vintern på.

DSC_2462 (kopia)

Sådär, nu är jag uppe med kameran 40 meter över Stadsgården, shit vad det vintrar här uppe, ett riktigt jävla blåshål. Där borta på andra sidan vattnet ligger Gröna Lund eller Vita Lund som det kan kallas nu. Det är stängt, öde och ingen skänker en endaste tanke åt det.

DSC_2463 (kopia)

Skakar ur pudersnön ur motljusskyddet, utsikt över Södermalmstorg, nya ljusförhållanden och ett helvete att ställa tiden med handskar på, äsch jag har världens bästa vinterjacka, fryser inte alls, bara att gilla läget. Den stora 1600-talsbyggnaden är Stadsmuseet, vadå museiväder, nu är det utomhusfotografering som gäller.

DSC_2470 (kopia)

Det blåser så det ilar i tänderna, skitsamma, nu biter vi ihop och levererar. Appropå tänder så har vi den gamla Stomatolskylten här, Stockholms första ljusreklam som hängdes upp på Katarinahissens föregångare  1909. Nu sitter den på ett hus vid Klevgränd.

Men vad är det här?

En bonusbild inomhus, det var jätteskönt att koppla av med en grillad skinkmacka och kaffe inne i gallerian vid Hamngatan efteråt. Men varför det är ju fusk ?

DSC_2452

Because I’m worth it.

Egentligen är alla bilderna fusk eftersom dom är tagna i fredags eftermiddag, kände på mig att dom skulle passa till trissen. Idag är det plusgrader och snöslask i hufvudstaden, inte alls lika spännande att fota.

Lägger in en video som jag tror vi alla behöver nu, med en typisk badbuss i L.A. Tryck upp den i helskärmsläge och dröm dig bort en stund.

Skall jag upp där igen och fota snöstorm skall jag baske mig ha den låten i I-podden.

KajsaLisa

56 svar

  1. Ha ha ha jag tänkte meeeen ??? Va har det varit ett sådant blåsväder i sta’n idag…här i Tumba är det smått duggande och en otrolig luftfuktighet! Kan väl inte skilja såååååå himmelens mycket mellan Tumba och sta’n….där lurade du mig allt ett tag!! :-))

  2. Nät t.o.m. Sthlm visar upp vita gator så har det faktiskt snöat en hel del! Säga vad du vill om snö och vinter- du fotar det snyggt 😉

  3. Utomhusbilder i kvällsljus, kompletterat med liten historielektion, ger en kul variant på trissen!

  4. Jättefint triss och vackra Stockholmsbilder, så nu fick jag lappsjuka och längtar ner som bara den 🙂

  5. Jag gillar din bild….även fuskbilden! Mackan ser god ut! ;O)

    Ha en skön söndag!

  6. Fredag eftermiddag duger eftersom det är dags för mys redan då.
    Härligt att se lite snöbilder från stan.
    Mums nu får jag äta lite frukost känner jag;-)
    Ha en bra dag
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2014/02/01/10517227-fototriss/

  7. Vi bor i den norra delen av världen, så kallt kan det vara. Fina utsiktsbilder!
    AX

  8. Vackra bilder över en vacker stad
    Ha det gott Meta

  9. Det var kul att du offrade dig och gav dig högt upp – det blev härliga vybilder!

  10. De där såg gott ut 😀 Lyckades inte ta mig dit upp med mamma iår heller. Men jag hoppas jag får några chanser till.
    Härliga bilder!

  11. Fina kvällsbilder från huvudstaden och klämmig låt med Offspring. Noterade att bilen, med den kokande kylaren, i videon är en Volvo (en 740 kombi). Jag tycker alltid det är roligt att se svenska bilar i utländska filmer.

  12. Jätte fina bilder du bjuder på 🙂
    Tack, synd det blåste så när du tog dina, i skåne har det blåst hela veckan 😦 dock inte igår, som tur var är 🙂

  13. Vilken fin skildring över hur det ser ut söderöver, inte mycket snö att komma med, men fin utsikt och vi går trots allt mot ljusare tider… och varmare, det är bara att härda och härdas 😀

  14. Vilka underbara bilder på vintern i Stockholm! Det så härligt ut med allt det vita, synd att det är så trist när det töar..

  15. Hihi, kul! Fast inte vädret alltså.

  16. Bra jobbat där! Bara jag läser din text så får jag frossa… som håller i sig tills jag kommer till mackan som du åt upp alldeles själv!
    You deserve it because you are worth it – världens bästa slogan ever. Tack l’Oréal:-)
    Bilderna blev mycket bra med tanke på omständigheterna om man säger så;-)

  17. Otroligt snyggt jobbat, du får en stor guldstjärna av mig även om du var ute en dag för tidigt, men du får väl ett plus för att du var förutseende. Men, Katarinahissen och rampen trodde jag var stängd?

    • Själva hissen är stängd sen flera år tyvärr, men rampen kommer man ut på. Det är bara att ta hissen i huset under till Erik Lallersteds restaurang Gondolen, sen är det en våning med trappor. Eller så går man via Mosebacke torg.

  18. Fantastiska bilder från ovan. Vad du har kämpat för att få till en superbra triss. Eller var det så egentligen :)?

  19. Ja fy, inte kul att bege sig ut nu.. Men jag gillar dina bilder i trissen! De blev bra! =)

  20. Fina vinterbilder i kvällsljus!

  21. Åhh, den där Katarinahissen, hur har jag lyckats missa den? Jag som älskar höjder? Där slipper jag ju dessutom klättra, kan da hissen upp! Läckra bilder av ett isande vintrigt Stockholm, tur att du var förberedd!

    • Det går en trätrappa annars upp till Mosebacke efter berget. Hissen fungerar inte längre men om man går runt hörnet på byggnaden som håller upp rampen så har dom hissar där.

  22. Fina bilder när snön fortfarande är ren och vit dessutom. Och stomatolskylten har jag undrat vart den tog vägen, men nu vet jag det 🙂

  23. Hahaha! Du har exakt samma inställning till vintern som jag, vilket framgår av min triss antar jag! 😉

  24. Utebilder = Ypperligt genomfört uppdrag! Bara det här med dag hit eller dit ska fundera på saken… Men allt man skriver på internet är väl verkligt i värden 😉 Men du får avdrag på plusspoängen, ja rätt onödigt att visa en sån där god grillad skinkmacka med kaffe 😉 Hade du dukat uppen starköl istället för festisen hade jag bojkottat din fina triss 🙂 10 p av tio möjliga 😉

  25. Tackolov för snögubbarna som stod lite längre bort längs vägen, de gjorde att jag för en mycket kort stund kunde ha överseende med vintereländet.
    Men tänk, så vackra samma vyer är om sommaren, ♫ om sommaren ♫

  26. Fina bilder!
    Klart du var värd den smörgåsen efter att ha fotat ett vintrigt Stockholm 🙂

  27. Oj vilka fina bilder på Stockholm, jag längtar verkligen ner, men det är ju så svårt att få tag i nånstans att bo där.

Kommentera

