• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

FÖRLAGSNÖRDERIER

I den här veckans bokbloggsjerka skall vi svara på Annikas fråga.

Vilket förlag tycker du släpper flest bra böcker per år?

Herregud vilken fråga. skulle någon ställa mig frågan: Du den boken var intressant, vilket förlag har gett ut den skulle nog svaret bli

Öööh pocket liksom.

Nej, ni behöver inte rätta mig, jag vet att pocket inte är ett förlag. Pocket är nämligen ett koncept för oss som inte vill sitta på tunnelbanan, stirra ned i en glasskiva med trådar i öronen och prata med oss själva. Säger bara vilken tur att man uppfann Iphonen annars kanske man inte kommit på pocketen.

Men okej ett förlag var det

Jag har alltså ingen aning om var Gullio. Kadefors eller Jonasson ligger på för förlag så jag måste lägga in något som får mig att tänka till.

Det får bli Kartago.

( Obs detta var skrivet under förmiddagen. Det som ligger under är skrivet under natten mot Lördag när blogginnehaverskan kommit hem från en blöt Pubcrawl på Söder och är ordentligt packad. Ber om ursäkt för evetuella stav och meningbyggnadsfel.)

Kartago är nog det förlag där jag känner mig hemma, dom som driver det och deras författare har lika bisarr humor som jag har. Vi pratar nu alltså serier i vuxenform och vad har vi att välja på?

DSC_2276

Charlie Christensen med Arne Anka.

DSC_2282

Lise Myhre med Nemi .

jan-stenmark-kaffe-p-sngen_33813377

Sen den fantastiska Jan Stenmark med sina bilder och text från gammal reklam.

images-3

Som blir hur sjuka som helst.

9RogOZUIegmzGaCpg7VDk9x5nEr

Även nestorn Jan Lööf som troligtvis bidragit till mitt intresse för det här under barndomen, med SkrotNisse ligger här med vissa böcker. Dock ej SkrotNisse.

Förlaget har fler spännande titlar jag inte hunnit undersöka som Zelda vs Patriarkatet och Kvinnor ritar bara serier om mens.

Men om vi nu skall ta ytterligare ett steg bort från allt som är mainstream. Där den kvinnliga hjältinnan som jobbar i mediabranschen, snubblar över ett lik när hon skall hämta ungarna på dagis och bara får såååå många fler problem med sitt medelklasslivspussel, kan vi ju nämna

Trafiknostalgiska förlaget.

img_2845-1

Det här är egentligen ett förlag som ger ut böcker för äldre herrar, som byter om till uniform och leker konduktör på någon museijärnväg på helgerna. Men jag är ju intresserad av fotografi och dom har gett ut flera intressanta Stockholmsböcker med tonvikt på sent 50-tal till tidigt 60-tal. En tid där alla hade grå kostym med hatt, tittade på Hylands hörna på TV och var så lyckliga över att dom plötsligt var i färg.  Det sträcker sig fram till den 3 dje September 1967 då vi gick över till högertrafik, spårvagnarna försvann och vi förlorade vår oskuld. Jag har väldigt lätt att snöa in på storstäder och förutom London så är Stockholm intressant. Det finns även böcker om Göteborg och Malmö.

Sådär, fick ihop något som var läsligt i alla fall. Nu skall jag sova ruset av mig.

Godnatt.

KajsaLisa

12 svar

  1. Ett bra inlägg (och jag hade aldrig kunnat skriva så där bra efter en pubkväll🙂 )

  2. Serier har aldrig varit min grej, förutom Modesty Blaise, som jag älskade förr🙂

  3. Trafiknostalgiska förlaget kanske kunde vara ett alternativ när jag letar ett förlag som jag aldrig läst nån bok från förr! Jag är hyfsat säker att jag aldrig har läst nån av deras böcker!

  4. Trafiknostalgiska förlaget har jag också stött på någon gång.

  5. Hick! Tur att du var full, annars hade du nog inte lagt upp så två helt skilda förlag. Gillar båda och beundrar det sistnämnda.
    Åsså jobbar jag ju också på ett förlag, men det får sällan awards. Fackböcker drar inte liksom;-)

  6. Jag är extremt mainstream i mitt förlagsval, det är Minotaur som uteslutande ger ut brittiska deckare… Inte för inte började jag mitt deckarläsarliv med Agatha Christie… men Kartago är ett fantastiskt val, Nemi är ju jag, det har jag konstaterat tidigare…

Kommentera

