• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

FREDAGSMYS

Så här på Söndagskvällen brukar jag göra ett bokslut över helgen på Marits helgbild. Den här helgen har det inte hänt så mycket, jag har städat utan att överdriva. Man måste ju ha lite att städa längre fram också, man skall inte ta ut allt på en gång. Däremot hade jag min kompis den headbangande ensamstående tvåbarnsmorsan och metalblondinen Linda hemma på Fredagsmys det här bjöd jag på.

DSC00624

Jag har alltid påstått att det går utmärkt med vissa ölsorter till ost, gärna mörka. Det här blev en favorit från det belgiska bryggeriet Chouffe. Den fanns på bolaget till jul och jag hamstrade några flaskor. Det här är starka saker, ligger på 10% och säljs i 75 centilitersflaskor. Den skall drickas långsamt som vin ungefär och är lite sötaktig. Till osten kör jag tunnbröd istället för kex, sen en engelsk marmelad som finns på ICA med rabarber och ingefära. Den är himmelsk på brieost. Får man inte tag på just den här ölen fungerar det med blå Chimay också. En belgisk trappistöl som finns i standardsortimentet.

Eftersom jag nu gjort reklam för alkohol i bloggen lägger jag ut en sån där stor fet varningstext, annars får jag Socialstyrelsen på mig.

Hälften av alla som drunknar i alkohol har det redan i blodet.

Det är väl något sånt det brukar stå tror jag.

KajsaLisa

26 svar

  1. Det där ser ut som ”the making of a great weekend” s.a.s.🙂 Smaklig t.o.m.!

  2. Ha, ha, tur att du balanserar dina skriverier! Annars låter det väldigt gott med ost och marmelad men har aldrig provat med öl till! Ett bra tips!

  3. 🙂 tack för varningen. Men det där med ”drickas långsamt som vin…” har aldrig kunnat dricka nånting långsamt…

  4. Har precis ätit ost till en Trappist Rochefort. Så jag instämmer angående kombinationen. Marmeladen däremot är ny för mig..men ska testa.
    /Kiki

  5. Den där marmeladen är gudomlig – håller med! Det finns en liknande med fikon också. Testa!
    Ostarna mumsar jag i mig direkt liksom tunnbrödet, som förhoppningsvis var hårt. Ölen hoppar jag, då jag inte gillar söt öl. Jag håller mig till vin i det här fallet. Men åt andra sidan var jag ju inte bjuden heller;-)

  6. Jag njuter hellre av alkohol än att drunkna så då tillhör jag de övriga 50 % då… Åkte skoter föresten på isen idag och drunknade inte😉 Den där ölen ska jag prova och överraska med😉 Jag skriver ut allt och stövlar in på bolaget och hälsar att jag läst i helgen om den nya öl tjej experten på nätet. Du blir nog känd nu🙂 Expressen eller Aftonbladet kommer att fråga mig… Men jag skvallrar inte! Släng dig i väggen frittjovsson !

  7. men hördu hördu tack för detta stalltips! Min sambo är formligen galen i belgiskt öl och gillar även godsakerna du bjuder till! Så nu ska jag minsann överraska honom. Han kommer att bli mycket förvånad över att jag köpt öl!

  8. Dina tips låter värda att prova på. Men texten efteråt är ju lite motstridig. Hoppas bara att Socialstyrelsen tar den på rätt sätt.

  9. Perfekt sätt att börja helgen på! Gillar även din varningstext, ett nytt alternativ, uppiggande!

  10. Gott! Öl är underskattat. Finns ju så många varianter som passar till olika maträtter. Kul när man hittar något man fastnar lite extra för🙂

  11. Jag har oxå en rabarber och ingefärsmarmelad till mina ostar, såååå gott! Det där var ett fredagsmys i min smak!

  12. I love your blog more and more! And now the same things I like to buy sometimes…and your text. Mums.

  13. Åh! La Chouffe drack vi en hel del under åren i Bryssel för det fanns på vår lokala bar. På söndagarna var det ”tedans” där och då satt gamla damer i klubbjacka och drack Chimay innan de dansade till en lastgammal violinist. Vilka minnen det drog upp.🙂

Kommentera

