• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KONTRASTER INNAN TOLVSLAGET

I helgens fototriss, vill Helena att vi skall ge oss ut med kameran och fota kontraster. Just nu är jag så jävla trött på mitt närområde och vintern. Bokar en kvarts  weekendresa härifrån och kollar av några varmare ställen. Klockan är redan över 10 och jag måste vara hemma till midnatt för att släppa trissen. Ingen tid att förlora, bara att boka taxi och sticka iväg.

kontraster-001

På vägen ut till Arlanda så bestämmer jag mig för hur jag skall tolka veckans trisstema. Man kan ju tolka det som kontrast i färger, men jag har inget photoshop så jag kan lägga ett lager färg i det svartvita. Mina kontraster skall handla om kompositioner, där något inte passar in i bilden och skapar en kontrast mot omgivningen. Jag tycker alltid det är roligast när det mesta av bilden skapas på plats och inte i datorn.

Dubbelkontrast vid Gambiafloden.

DSC_0089 (kopia)

Passar på att äta lunch på ett hotell. En immig Guinnes Export och en afrikansk köttgryta med jordnötssås. Visst kontrasterar dom färgglada solstolarna mot sanden, men den största kontrasten rör sig nere vid strandbrynet. Skall man förflytta kor så tar man självklart den kortaste vägen. Dessutom får dom europeiska turisterna uppleva lite verklighet och inte bara sitta där med en drink och försöka bli bruna. Men vi måste vidare för att hinna släppa trissen tolv i natt, dessutom börjar min vita vinterhud bli röd. Jag får ta första bästa flyg och se var jag hamnar.

Gentrifieringskontrast i East End.

DSC_0269 (kopia)

London, dimma och svalka, en skön kontrast till den brännande Gambiasolen. För er som inte känner till begreppet gentrifiering så handlar det om när gamla nedgångna stadsdelar byter upp sig i heirarkin och blir lyxområden. Har man tur så sker något där emellan när konstnärer och andra tar över gamla industrilokaler och skapar en kreativ atmosfär. Men tillslut blir det tråkiga välordnade områden för en välmående medelklass. I London finns mycket kapital så där går det snabbt och dom hippa ställen du läste om i tidningarnas resebilagor, kanske redan är borta när du försöker hitta dom. I bilden finns kontrasten mellan den gamla fattigdomen och nyrikedomen. Dom har i alla fall behållit formspråket. Nu ut till Gatwick för att hinna härifrån och ta en sista bild innan tolv.

Det blir inte som man tänkt sig kontrast i Stockholm.

DSC_1646 (kopia)

Tyvärr fanns det ingen plats på planet, jag fick helt enkelt resa i tiden och ta ett tidigare plan. Hamnade under en av den här sommarens få regniga dagar, nu har jag över ett halvår på mig att göra klart inlägget. Bilden är tagen uppe på kulturhusets tak vid Sergels torg. Förutom att färgerna blir så bra när man fotar i regn så kan man få med den där dråpliga; det blev inte som vi tänktekänslan. Normalt gillar jag inte när det kommer droppar på linsen, men här förstärker dom kontrasten mot solstolarna.

Lägger in en video där dom som sjunger konstraterar varandra bra med lite beauty and the beastkänsla Det här är inte musik, det är magi.

Om ni nu inte tror på att jag gjorde den här resan så får jag väl fota passtämplarna till nästa triss.

Om jag kan krysta ihop det med temat givetvis.

KajsaLisa

56 svar

  1. Fint trissat och berättat, kreativt tänkt.
    AX

  2. Mittenbilden är coolast. Man får inte vara för bred om magen om man ska kunna gå in i de där byggnaderna.

  3. Roligt tolkat!🙂

    Ha en skön söndag!

  4. Skulle nog sätta drinken i halsen, om det kom en massa kor på badstranden … och kolla noga var jag sätter fötterna … En fin triss!

  5. Kul och fyndig triss! Vad kan gå upp mot en snabb resa ut världen mellan klockan 22 och 24 en lördagskväll! Första bilden tillfredsställer mitt behov av färg och värme så den blir min favorit! Ha en skön söndag!

  6. Det var en rundtur som heter duga det – och allt på ett par timmar! Snyggt jobbat!🙂

  7. Jattebra trissat! Gillar sarskilt Londonbilden!

  8. Så kan det vara ofta tycker jag, menar blir inte so man tänkt sig alltså.
    Ha en fin söndag
    Meta

  9. Fina kontraster, snyggt trissat och roligt att få läsa om bilderna också

  10. Så bra att du hann tillbaka! Snyggt jobbat att få till så mycket kontraster i resstressen.

  11. Du har funnit fina ”på platsen”-kontraster!!

  12. Härliga bilder, verkligen passande.

    går åt rätt håll? Nja, snön vräker ner här och det skall snöa hela veckan säg dem🙂

  13. Kontraster, bilder och text, roligt, fängslande och intressant. Läser din blogg (allt) och förundras över hur du får ihop det. Eja den som kunde skriva som du gör!!

  14. Du måste vara bästis med makens favo serie ”Dr. Who”. Din time travel satt ju klockrent!
    Så du har också varit i Gambia. Där fanns/finns det verkligen hur många kontraster som helst, inte bara på stranden.
    Tvåan i trissen är min absoluta favo. Den är helt enkelt underbar – en kulturkrock som heter duga. En av dina bästa bilder ever!

  15. Trevlig triss på temat kontraster. Mittenbilden blir vår favorit.

  16. Var tvungen att ta fram hörlurarna, maken uppskattade inte volymen när jag drog på min gamla hemlands artister. Ett av mina gamla favoritband. Suveränt uppiggande så här på söndagskvällen. Det är nästan att min söndagsångest försvann.
    Trissen är som vanligt spännande, intressant och bra bilder!

  17. Ohh, jag gillar dina kontraster! Korna känns så pragmatiskt mitt i lyxen, De brända tegelstenarna ser sorgset trängda ut bredvid de krispiga nya byggnaderna, och solstolar i regn, finns det nått mer sorgligt?

  18. Fint trissat! =) Och ett bra låtval =)

  19. Ja himla kontraster mellan Stocholm – Gambia – London🙂 Musiken gjorde ett bra avslut med härliga röster ihop!

  20. Tack för rundresan! Bra jobbat! Fantommusiken är så himla bra! Jag älskar den!🙂

  21. Fan vad bra! Älskar musiken ur Phantom of the Opera och det här var ju en ny twist, sååå läckert! Håret reste sig på armarna och jag hade brutit ihop som tjejerna framför scenen om jag varit där. Fotona var också lysande. Som Violen på Brandholmen, sociologiskt intressanta bilder. Älskar sådant.

    • Tack, jag tror det är kontrasten mellan Marco Hietala och Tarja Turunen som gör den så bra. Det var därför jag lade in den. Kände på samma sätt när jag såg den första gången.

  22. Den här tolkningen på temat, både i text och bild, dubbelgillas starkt!! Kan inte välja nån, gillar alla tre =)

  23. Ha ha underbar tolkning som vanligt! Och roliga bilder. Såg inte korna först… ovanlig syn på en strand🙂

  24. Du gör alltid så bra! Välja? Regnet och solstolarna kanske var mest tydlig kontrast när jag tänker?!

  25. Härligt, mittenbilden är ju bara så!!!! Snacka om kontrast, men alla tre var väl valda till temat!

  26. Vilken härlig bild den andra!!!! Snacka om kontraster!

  27. Vilken härlig tolkning och roligt berättat! Gillar särskilt bild nummer två.

Kommentera

