• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

ATT DUSCHA OCH KISSA SAMTIDIGT OCH ANDRA UPPDATERINGAR

Lite underlig titel på det här inlägget kanske, men jag kommer dit så småningom. Frågan i Annikas bokbloggsjerka den här veckan är:

 Har du ett konto på Boktipset, Goodreads eller båda? Vilken av dem är bäst och varför?

För det första, nej inte på något av det, för det andra vad fan är det för något? Jag googlade och det är en svensk och en utländsk portal där man diskuterar och presenterar böcker.

Alltså inte facebook, mera bookbook om man säger så.

Nu kommer jag inte att kunna svara på den här frågan eftersom jag är portad på Fejan Twitter och andra sociala medier.

Jag har nämligen portat mig själv där.

DSC_2181Min alldeles egna tidstjuv

Det innebär nämligen att jag inte ansluter mig till något sånt alls. Skrivarsajter är en sak, men efter att pennfajten försvann har jag inte hittat något som passar. Tro nu inte att jag är en stockkonversativ internethatare. Jag älskar nätet, tänk att bara kunna sitta hemma i värmen och kolla när bussen går, läsa tidningar. Eller som för ett par veckor sedan, skall dra till London igen i vår, hade inte bestämt vilken vecka men lät en klubbspelning bestämma, köpte biljett på datorn och den kom ut på skrivaren. Sen var det bara att boka flyg och hotell.

När internet är som bäst så är det som en stor verktygslåda, man tar fram det verktyg man behöver och använder det. Ungefär som när man sätter upp en tavla, tar fram hammaren och slår i en spik i väggen. Sajterna Annika tar upp är säkert utmärkta verktyg, förr satt många och sysslade med sina favoritintressen helt ensamma. Nu kan man hitta liknande människor på nätet och kommunicera också.

Men det är inte alltid alla portaler, appar eller sociala medier används så.

Vi tar exemplet med hammaren igen, plötsligt är hela väggen full av spik fast jag bara har en tavla, men jag spikar frenetiskt vidare i otålig väntan på att hammare 5.0S skall släppas på marknaden. Medan jag lyssnar till rasslet i hallen från alla nya verktyg som någon från Bauhouse häller genom brevlådan och jag bara måste ha.

Det som skulle vara praktiskt, roligt och användbart har plötsligt blivit att självändamål. Det som skulle hjälpa mig börjar stjälpa mig och tar all tid från det jag egentligen skulle ha det till.

human-evolution-go-back

Min blogg som är väldigt rolig att hålla på med, startade jag från början för att utveckla mitt skrivande och senare skulle jag skriva en bok. Men nu tar egentligen bloggen all tid från mitt skrivande av boken och att då hänga på något nytt gör saken bara ännu värre hur bra det än är.

Det händer att folk frågar: ”Kajsa varför är du så omodern och att du inte skaffar facebook, alla har ju det.

”Det är just därför jag är modern” svarar jag.

”Va ????”

”På 60-talet hade alla en kanal på TVn och i den kanalen fanns en Hyland. Alla hade den kanalen och såg på Hyland.”

På den tiden behövde man inte välja, idag måste vi göra det med all den teknik vi har och då väljer vi allt. Jag var faktiskt inne på att skaffa facebook, enbart för att fler läsare skulle hitta bloggen men tänkte  rationalisera. Jag skulle i förväg hitta på 365 korta helsjuka  bisarra uppdateringar

”Singellivet är underbart, idag duschade jag och kissade samtidigt”, var en av dom. Men för att folk skall läsa om mitt duschande och kissande måste jag ju kommunicera med andra och det skulle bara ta ännu mer tid. Vi kan ta ett annat exempel, hemnetknarkarna. Var fjärde som är inne på Hemnet har inga planer på att köpa en bostad, utan sitter bara och tittar på hur andra bor. Förklaringen brukar heta inspiration, men när skall man använda sin inspiration till något kreativt, om man hänger på nätet hela tiden.

Nu skall jag i ärlighetens namn erkänna att det inte är bloggen som tar tid från bokprojektet utan allt på nätet som jag virvlar runt och tittar på medan jag bloggar.

stenålder

Precis som alla andra är jag evolusionärt skapt för att bo i en grotta, använda stenverktyg och filosofera över att uppfinna hjulet.

Hjälp våra hjärnor fixar liksom inte det här!

KajsaLisa

10 svar

  1. Jag har egentligen aldrig förstått behovet av att berätta för hela världen att man vattnat blommorna, varit på toa eller något annat revolutionerande🙂

    • Tror det handlar om att folk hänger över sina Iphones hela tiden och då hinner dom inte tänka ut något vettigt att skriva.Sen är det så lätt att trycka på gillaknappen att man kan gilla vad fan som helst.

  2. Har heller inte konto på någon av dessa sidor. Men jag vågar inte ”porta” mig själv🙂.

  3. Jag kunde inte ha sagt det bättre. Precis som du vågar jag vägra FB, twitter och håller mig till bloggen. Jag älskar internet för bokningar, klicka hem en och annan bok från amazon, kanske köpa något som inte finns i min närhet och som jag inte behöva prova (inga kläder och skor dock), betala räkningar. Sedan gör jag mycket bildresearch på jobbet och använder nätet som informationskälla både på jobbet och hemma. Ja vädret kollar jag också och fotbollsresultat.
    Tråkigt – javisst, men jag har ju bloggen som jag tycker är ganska så rolig;-)

  4. Jag använder inte goodreads som bookbook utan som ett praktiskt excel som jag sluppit strukturera upp själv. Väldigt användbart tycker jag =)
    Bra inlägg som vanligt!

  5. Jag kan alltså skippa Annikas fråga den här helgen för jag har noll koll på vad det där är… Däremot finns jag på fejjan och Instagram… Och visst tar det tid…

Kommentera

