• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

TJUGOSEKUNDERSREGELN

Temat i veckans fototriss är närgånget. Naturligtvis kommer jag att lägga en helt egen tolkning i det fattas bara annat. Istället för blommor och insekter kan man ju vara närgången med kameran på ett annat sätt. Tränga in med den i okända människors privata sfär, under ett spontant möte .

Tjugo sekunder är ungefär den tid du har på dig från och med att du stoppat en okänd person på gatan tills du tagit kortet. På tjugo sekunder hinner den personen gå från att bli glatt överraskad och smickrad, till att bli eftertänksam och stressad. Tro mig det syns i bilden.

bild(1)

Det som är roligt med sån här typ av fotografering är att utrustningen har mindre betydelse, det handlar om känsla och social kompetens. Ta gärna bilderna med autoläge eller P. Här kan du få verkligen bra bilder med mobilen också.  Nej, du har inte tid att ställa in manuellt med tid och bländare, för då hinner dom tjugo sekunderna försvinna. Du har tjugo sekunder på dig att fjäska till det. Som jag påstått tidigare, så handlar det mycket om att förnedra sig, om man vill utvecklas som fotograf .

Skit alltså i det tekniska, här räknas kommunikationen mellan dig och den okända modellen.

Jag har varit lite dålig på att ta bilder av okända personer på ett tag, så jag lägger in några bilder som varit med tidigare.

DSC_2316 (kopia)

Den här är från antirasistmanifestationen i Kärrtorp före jul. Dom här två personerna kontrasterar varandra bra tycker jag. Dessutom ser man hur polisen är nedtyngd av all kravallutrustning.

DSC_0840

Ibland har man tur och träffar dom som verkligen vill bli fotograferade. Den här tjejen var fantastisk.

DSC_2229 (kopia)

Det verkar som om 20 sekundersregeln även gäller även folk med scenvana. Av en ren händelse stötte jag på rockbandet Royal Republic på Bengans på Drottninggatan och killarna bjöd på sig själva. Tyvärr gjorde dom det under en vit spot. Jag försökte arrangera dom och fick en ljusmässigt  bättre bild, men mycket tråkigare än den här.

Lägger in ett par bonusbilder.

Mick_Rock-Iggy_PopFrågan är ju om det finns några undantag från regeln, jo det kanske gör det. Bilden av Iggy till vänster är inte tagen av mig, utan av den legendariske rockfotografen Mick Rock. En helvild Iggy Pop under tidigt sjuttiotal, en av dom bästa rockbilder jag sett. Mick hade sitt eget sätt att komma nära sina fotoobjekt som kanske inte var så hälsosamt, han knarkade ihop med dom. Han har fotat skivomslag till Bowie, Lou Reed, Queen, Joan Jett med flera. När jag träffade honom förra året på en utställning han hade, ville jag ha fota honom ihop med bilden på den legendariska Rockskivan Raw Power med Iggy and The Stooges.

IMG_3117 (kopia) 2Okej Mick you look soo very cool, but act some please.

IMG_3120 (kopia)Thats better, fuck Iggy🙂

Tydligen fungerar inte 20 sekundersregeln på rockfotografer, men det är nog det enda undantaget.

Där ser ni, jag fixade utmaningen utan att skruva fast macroobjektivet på kamerahuset.

KajsaLisa

76 svar

  1. Fint och fiffigt trissat! gillar också tjejen som vill bli fotad.

    AX

  2. Härliga bilder på närgånget🙂

  3. Jag har i princip alltid macroobjektivet på kameran så även ifall jag skulle ta dessa typer av bilder skulle det med all säkerhet bli med det objektivet! Superbra tolkat och den där 20-sekregeln har jag aldrig hört talas om. Det var intressant! Polisen ser fantasiskt rolig ut med sin kroknande ben! :O)

    Ha en skön söndag!

  4. Mycket bra närgången triss. Du klarade temat med bravur!

  5. Härlig närgången triss! Tjejen på mittenbilden spelar verkligen ut! Har aldrig tänkt på 20-sekundersregeln men ska ta den till mig!

  6. Någon gång i framtiden ska jag ta mod till mig och börja fotografera folk. Är urdålig, mesig som bara den.
    Finns inget roligare att kika på en foton som dina med lite liv i !
    Bra jobbat!

  7. Första blir min favorit i en bra triss

  8. Klockrena bilder samt dina tankar och tolkningar.

  9. Ja ha Kajsa Lisa, närgånget ska det vara, du har så rätt om makrofebern och teknikbögerier, foto handlar om känsla och kreativ tänkande, inte fotoprylar för 40000 kr och kurser där man lär sig fota.
    Jag är inte mycket för att vara med på tävlingar, men jag ska kasta in tre bilder i min blogg, tagna med en 9 år gammal Nokia med 2 megapixel kamera, ingen blixt, skadad objektiv, fungerar efter provisorisk principen lite då då. Jag tolkar ”närgånget” som ”familiar” eller ”nosey”, jobbar med händerna så att säga;-) Ha det bra, din tolkning av närgånget är fin.

    • Låter spännande, visst handlar det mer om känsla och kreativitet. Kollar in senare.

      • Jag valde medvetet en riktig taskig mobilkamera för att poängtera vad fotografering handlar om och vad den inte handlar om.
        En foto ska berätta något, ha något att säga, ha dynamik, en oväntad bildvinkel, något nytt,.vad den inte ska ha är något man har läst i en fotobok man fick som julklapp, eller totalt onaturlig idiotskärpa, en bra bild har inte mer skärpa än vad det mänskliga ögat klarar av.
        Det är rätt så roligt att läsa kommentarer som fototrissare skickar till varandra, aldrig någon form av konstruktiv kritik, bara ryggdunk eller total tystnad.

        Det tycks råda någon slags brist på fantasi när man väljer motiv och bildvinkel, man behöver inte nödvändigtvis rikta kameran mot trädet, man kan även rikta kameran från trädet, vara trädet så att säga, och som sagt var, kameran ska inte se mer än ögat ser, man kan tex skratta sig fördärvad på sk modebilder ibland. En kille med tvådagars stubb med totalt uttryckslös ansikte, varenda hårstrå i skägget lyfts fram med idiotskärpa, varenda hårstrå på huvudet ligger i kalkylerad oordning, allt är fullständigt reklambyrå onaturligt, platt och stendött,
        och alla applåderar artigt,.frusterande värre.

        Så, man ska helst göra allt det man ska inte göra enligt dem som vet och skriver fotoböcker, prova lite nya grejer, leka sig fram.
        Av de bilder som jag lade fram tog ingen mer än 20 sekunder att fixa.
        Mittenbilden med två händer gjorde jag på följande sätt.
        Jag tryckte min hand mot en tavla som jag målade för länge sedan, för att få handen att sjunka in i tavlan, hamna i nivå med den målade handen så använde jag dels mjukt indirekt konstljus från takbelysning, och mjukt dagsljus från höger, man kan se det hur skuggan faller runt fingrarna, fixade lite oskärpa och körde med sepia för att få min hand framstå mer som målad än fotad.
        Om du vill se hur handen/händerna i tavlan ser ut i normalfärger så finns det några bilder i min blogg från 12 mars 2009 och 20 april 2010,
        man ser inte hela tavlan, den är jävligt stor, men några detaljer just med händerna.

        Så, det som jag vill säga till dig och alla andra fototrissare, lek mer, bryt mot alla regler inom fotografering, använd fantasin, smygfota alltid när det är möjligt, kör man tex en porträtt så dör bilden i samma ögonblick när modellen börjar posera, då är inte bilden längre en berättelse utan enbart en tillrättalagt pose, fota för stunden med oskärpa, inte för ett evigt liv med onaturlig idiotskärpa som inte existerar för det mänskliga ögat,.och gräv ner det jävla makrolinsen. Amen.

      • Oj, ord och inga visor🙂 Det här måste jag kolla på en gång. Hann inte igår.

  10. Kul tolkning av temat. Mittenbilden är ju så härlig !

  11. Så klart blev det en annan vinkel än hos de flesta🙂 Det är det ju nästan så att man räknar med vid det här laget😉
    Lyckat som vanligt!

  12. Vi var inne på samma linje här kan jag ju säga! Gillar ettan bäst, då jag aldrig skulle våga fota en polis;-)
    Å allt du skriver om inställningarna kan jag 100 procent skriva under på. Ja inte att jag använder mig av mera än auto och macro, men ändå;-)

    • Mina erfarenheter säger att poliser är jättelätta. Dom har ju ett jobb att hålla ordning på oss och att allmänheten vill att dom skall ställa upp på foto verkar dom bara tycka vara kul. Ett bra mycket trevligare inslag i arbetet än dom normalt måste stå ut med.

  13. Den första bilden fastnar jag för. Inte var du för närgången heller.

  14. Bra tolkning på närgånget kul med bonusbilderna.

  15. Bra att tänka utanför det vedertagna, det är så intressanta bilder kommer till. Du verkar hålla dig framme/ha tur vad det gäller fota känt folk!

  16. Härligt med spontana porträtt på okända, det skulle jag vilja prova på, gäller bara att våga!

  17. Gillar verkligen idén att fota random folk på stan!!! För att fånga deras olika reaktioner om inte annat!

  18. Så bra tänkt! 20 sekunders regeln hade jag inte en aning om, men nu vet jag!
    Jag hade inte heller macroobjektiv på!😉

  19. Man småler åt dig varje gång, bara i dina öppningsrader trodde jag det skulle dra åt något snuskigare håll😉 Man vet aldrig vart du hamnar och kul är det! Men hon i mitten skulle jag kunna snacka med😉 Trevlig triss som vanligt🙂

  20. Smart trissat och tjejen ser ju himla cool ut

  21. Härlig bildserie!

    Undrar om jag någonsin blir så kaxig att jag vågar
    fota folk – bara så där…. Jag övar och övar och har
    väl kommit en bit i alla fall. Men det blir telet fortfarande
    så jag kan hålla mig lite på avstånd.

  22. Närgànget är inte riktigt samma sak som att fotografera i makro, det kan vara personligt ocksà som du tolkade det som. Fint!

  23. Det var ju en rolig tolkning. Ibland är det svårt att våga ta bilder på okända personer utan att göra om dem lite. Men frågar man som du säger så blir det ofta OK.

    (Har du problem med att komma in på min blogg men vill, får svaret banned så kan det lösas upp om du sänder ditt ipnr. till mig, ingbrittpost@gmail.com, jag får hjälp att lösa upp. ipnr hittar du på http://www.ipnr.nu)

  24. Modiga du! Jag är så asocial att jag aldrig skulle fixa det. Sen fastnar jag på polisen och minns hur det kändes när jag gjorde lumpen och vi bar nått som hette stridsbälte… Kändes som om höfterna ville sjunka ner till knäna när halva packningen skulle bäras runt midjan… Och hjälmen gjorde det omöjligt att röra sig mellan träd eller genom dörröppningar utan att gå på tvären…

  25. Perfekt tolkning! Det fixade du bra! Du verkar totalt orädd att fråga folk vilket är en toppenegenskap om man vill fotografera folk!

  26. Kul idé, skall se om jag vågar testa den tjugosekundersregeln vid tillfälle🙂

  27. Härligt!🙂

    Tack så mycket

  28. Jodu hade nog inte förväntat mig något annat än att du ska vara tvärsemot – vilket är ju charmen med dig.
    Förra året höll min sambo på att ”kollavippa” när jag går fram till en munk i Krakow och frågar om jag får ta en bild på honom när han vinkar….för jag behövde en bild för temat Hälsa :-))
    Munken gjorde det och var så himla glader….att han fick en så märklig fråga!

  29. Haha vilken härlig linslus du bjudet på bäst i hela trissen;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2014/01/18/10488992-fototriss/

  30. Tur att inte DU dödar dina modeller😉
    Borde inte ett trisstema kunna vara just att vi ska fotografera okända? Inte i smyg, utan efter att ha frågat först – där kan vi snacka om utvecklande utmaning!

  31. Så sant så sant! =) Kul tolkning =)

  32. Gillar ditt läsvärt resonerande närgångna! Skulle vara kul att prova 20-regeln. Vid gatufotografering frågar jag sällan eftersom jag söker nån sorts omedelbarhet i ögonblicket och vanlighet. Men ser av dina bilder att det vore kul att testa uppställda fotografier och fotografier av showmänniskor – Du inspirerar🙂

  33. Roligt att se hur du gjorde. Bra gjort!

  34. Sedvanligt snygga bilder. Kollade också veckans Londonreportage. Härligt!! Sist jag var i London var i slutet av 1958 talet. Jag åkte moppe dit över Tyskland Frankrike. Kom till Dover och var tvungen avlägga kunskapsprov för att få Driving Licens för motorcykel.
    Åkte sedan omkring och fotade med en hyrd kamera.
    Känner igen stämningen på dina bilder.

  35. Nu har jag kikat runt lite här och fantastiskt mycket läsvärt. Trissen är annorlunda och det gillar jag. Närgånget och intressant.

  36. Härlig tolkning, läckra bilder. Men nog ser polisen lite besvärad ut ändå eller så beror det på tyngden av allt hon bär på.

Kommentera

