• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

NYTT ÅR OCH DAGS ATT TÄNKA NYTT

Öppningsscenen i den polske mästerregissören Jerzy Kolowarkorwskis film Mitt hjärtas dysterhet, som vann Guldpalmen i Cannes, för att det var så dyster att ingen ville se den.

DSC_2349 (kopia)

Nej, det är Sergels Torg i Fredags och kompositionen står jag själv för.

Januari, flera grader varmt, fukt duggregn och dimma, pengarna tog slut på julklappar så det blir ingen shopping. Som vanligt när jag åker in till stan har jag kameran med mig, men vad fan skall jag göra av det här? Nej jag har tröttnat på att fota julskyltning i regn.

Äsch, nu står jag här på plattan och skäms över min kreativitet, eller snaraste bristen på den. Man får väl tänka så här, min systemkamerautrustning kostar väl som en bättre  slalomutrustning och dom som står och stirrar på en skidlift som går uppför den gröna och leriga Hammarbybacken i Sickla har det mycket värre än jag.

Dimma är ett outforskat område för mig, sticker till Slussen och tar mig upp i Katarinahissen.

DSC_2350 (kopia)

Nu står jag på rampen mellan Katarinahissen och Mosebacke. Hissen är avstängd, men vill man slippa gå hit upp så kan man ta hissen i höghuset upp till restaurang Gondolen. Sen är det bara att gå upp en trappa. Men passa på att gå rampen bort mot Mosebacke och ta Urvädersgränd ner till Götgatsbacken på vägen tillbaka.  Finns mycket att titta på.

DSC_2355 (kopia)

Dimma var ju spännande, stadens ljus blir blekare och att dom försvinner i diset skapar ett djup i bilden. Skall nog fortsätta att utforska det här vädret.

DSC_2360 (kopia)

Sista bilden, skall ned till Slussen och äta middag.

Men pengarna räckte i alla fall till ett litet inköp. CDn Split your lips med dom här goa Göteborgarna, 79 kronor på Åhlens julrea.

Nystekt strömming från strömmingskiosken på torget. Tänk att man skulle behöva vänta ända fram till den tredje Januari, för att få besöka en uteservering.

DSC00619Men snart är det vår.

KajsaLisa

32 svar

  1. Vilken fin och givande runda! Visst är dimma både speciellt och en kul utmaning🙂 Du lyckades ju jättebra!
    Sedan den där strömmingen!!!!! Gu’ vad avundsjuk jag blir!!!!!!
    God fortsättning! kram

  2. Vacker mjuka bilder tack vare dimman!
    Beundrar din ihärdighet i det gråblöta vädret🙂 Bra att du belönade dig själv med strömming!

  3. Bilderna blir riktigt spännande i dis och dimma! Gillar dina! Vilken härlig avslutning på din fotorunda, strömming och potatismos! Mums!
    Ha en skön dag!

  4. Men satan i gatan nu blir det till att åka på supermarket och köpa strömming och stampa lite pärer, jäklar vad min strömmingstarm vred sig! Jag gillar dina fenomenala bilder på staden🙂 Tror bestämt att du är glad att du inte slantade upp till dom där skidorna😉 Som jag sagt förut: Mer kameror åt folket! Men Du! Cola till strömming? Seglar öl är väl det bästa alternativet inne vid strömmarna😉 Är det Birger Jarl som ligger så vackert i dimman? Och det hör med vår, vårkänslor som ska störa en i allt fotograferandet nä vet du vad!

    • Visst är det tur att man satsade pengarna på kamera istället för skidor. Jag håller fullständigt med dig, det skall vara en kall öl till strömmingen, men den här kiosken har inte begripit det. Man kan ju i och för sig gå till Akkurat hundra meter bort och köpa en, men dom gillar nog inte att man tar med sig glaset.
      Däremot är strömmingen perfekt

  5. Fina bilder på dimman! Blir sugen på att åka till Stockholm har bara varit där på sommaren,,

  6. Vackra Stockholmsbilder! Får mig att längta dit, inte varit där på nästan ett år nu.

  7. Ja, snart är det vår. Härligt! Ser riktigt gott ut på din tallrik.

  8. Haha den var bra, ingen ville se den.
    Härliga bilder från stan, äter inte strömming men det ser gott ut.
    Ha det bra;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2014/01/05/10459083-helgbilden/

  9. Riktigt coola bilder måste jag säga – de dimmiga varianterna är riktigt, riktigt vassa, liksom den ”klara” sista!
    Maten ja – nej, strömming är kattmat i mina ögon, men maken är tokförtjust i stekt strömming;-)

  10. Älskar dina dimbilder! Och häpnar över den sista. Den har så många dimensioner att hjärnan går i spinn! Deprimerande, komisk, dyster, hamburgerkedjereklambildsparafras, dramatisk, sorglig, vacker… Allt det där och en lightläsk till…

  11. Det blev väldigt fina bilder i diset. Och strömmingen därtill…fast Coca-Cola…

  12. Gud vilka snygga bilder uppi från Katarinahissen…bra gratistips.
    /Kiki

  13. Vilket underbart och känslofyllt inlägg !!! ..och så fick jag helt gratis, en dos av nostalgi och vackra bilder från underbara Stockholm. Första och sista är oväntade men himmel så bra🙂

Kommentera

