• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

CITYLIV FÖR FATTIGLAPPAR

Nu är julen över, högt mat och alkoholkonto på nyår och veckor kvar till nästa lön.

Grått ute dessutom, vad fan gör man.

Dra in till stan och mysa på ett fik eller en pub känns helt rätt i det här vädret, men sånt kostar.

Tur det finns gratisalternativ.

dsc_21681

Man kan faktiskt ta en fika gratis och dessutom göra en god gärning. Gå in här och kolla.

Geblod.nu

Mitt favoritgivarställe ligger på St Eriksgatan vid uppgången för Fridhemsplans tunnelbanestation i korsningen vid Flemminggatan. Jag kan som tjej lämna tre gånger per år, killar kan lämna fyra och dom flesta som är friska kan lämna.

DSC00615

Nu glömmer vi slangar och sånt, dom som sticker dig i armvecket vet vad dom sysslar med och det känns knappt. Jag har just blivit serverad ett glas juice, hur avkopplande som helst.

DSC00616

Sådär, nu är jag klar det är inte bara Blondinbella som fikar gratis i stan och skriver om det. Det här stället är minst lika bra som dom hon besöker, skillnaden är att jag får mina blodvärden kollade samtidigt. Blodgivningen tog bara en kvart, nu är det dags att fika.

DSC00617

Som ni ser så är det jättebra, vad kostar det här jag laddat upp på Waynes Coffe eller Starbucks ? Närmare tvåhundra troligtvis. Satt kvar länge och tog en muffins också. Boken är en present jag fick här, som jag skall läsa på tunnelbanan hem.

Sen det viktigaste för att du verkligen gör det. Tänk om du kommer in med en ambulanstransport och får frågan om det är okej med en blodtransfusion. Svarar du då:

”Nej, jag har ofta tänkt på att jag skall ta emot blod, men det har liksom inte blivit av, just nu har jag så mycket att göra så jag får ta emot blod någon annan gång.”

Nej så tänker man givetvis inte. Men någon måste ju tänka annorlunda när man skall ge, annars finns det ju inget.

Det roligaste är att bor man i Stockholm och blodet används här, så får man ett SMS när dom gör det.

Tänk en sån grå och tråkig dag som idag, plötsligt får man ett SMS att man räddat livet på någon.

Visst blir man glad.

KajsaLisa

12 svar

  1. mm, fler borde göra det, det är som du skriver, det räddar liv, min pappa lämnade blod men jag kan själv inte göra det eftersom jag är sjuk, en eloge till dig
    Sv: tack snälla, nu ska jag ut och testa och exprimentera och den där boken ska jag ta och skaffa, tack, jag kommer nog att ha fler frågor senare
    kram

  2. Ett MYCKET bra och viktigt inlägg. Tyvärr får jag inte lämna blod, men jag fick en genomgång för många år sedan då det upptäckes att jag inte var lämplig som blodgivare. Tack för den informationen! ALLA som kan borde lämna – det borde vara en självklarhet!

  3. Det är ju supersmart att de börjat smsa när blodet används, ett sådant sms blir man ju lycklig av. Jag får själv inte lämna blod men min man har en jätteovanlig blodgrupp och lämnar, han har dock inte fått något sms hittills.. skulle tro att Norrbottens Landsting ligger ett par år efter🙂

  4. Jag brukar lämna blod, och när jag var ung och hade dåligt med pengar var det ett fint tillskott i kassan. Fika OCH 30 spänn, inte illa! Fast även blodgivarpersonalen har problem att hitta en bra ådra på mig, så jag brukar få ligga 30-45 minuter medan mitt blod långsamt sipprar ur mig… Just nu måste jag vänta ett tag eftersom jag nyss tatuerat mig…

  5. Ja du KajsaLisa! Bättre tips kunde du inte ha lagt upp.
    Jag har hemakromatos (googla om du inte vet vad det är) och tappar blod varannan/var tredje månad. Jag gråter varje gång när jag ser min pint av blod kastas ner i en gul plastcontainer med en dödsskalle på.
    Blod med för mycket järn kasseras helt enkelt. Det är då ingen som har tänkt på att t ex gravida kvinnor ofta lider av järnbrist.

    PS. Hemakromatos smittar inte utan är ärfligt. DS.

  6. Ofta tänker man inte på vad man borde göra förrän man själv är i behov av något. Att lämna blod är ju väldigt viktigt, har själv fått 5-6 liter. Och jag har en ovanlig blodgrupp och är inte ett dugg rädd för nålstick, så jag skulle gärna lämna blod. Tyvärr har jag hittills alltid legat för lågt i blodvärde, men man kan ju kolla igen🙂

Kommentera

