• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

AFTER VICKNING

Okej, nu är jag tillbaka efter juluppehållet. Hur var nyårsafton?

här såg den ut nere vid Stadshuset vid tolvslaget, under den här växthuseffektvintern. Det dundrade ordentligt men tyvärr var det lite för dimmigt.

DSC00594 (kopia)

Precis som det dundrar inne i huvudet idag och jag är rätt dimmig.

Egentligen minns jag inte så mycket och tyvärr vaknade jag  i morse utan indiantältstäcke i sängen bredvid, som  det ståndaktigt snarkade under, så jag hade ingen att fråga heller. Troligtvis var jag för grov och hånglade bort mina chanser. Typiskt mig, minns bara pinsamheterna.

Men nu är jag på gång igen , dessutom är det ett nytt år, 2014 kallas det visst. Eftersom jag gör en nystart så skall jag ta upp något som saknas i min blogg, nämligen …………..

Mat

Alla skriver, fotar och lägger upp recept på mat i sociala medier. Mat är den nya statusmarkören, men jag har inte bidragit så mycket, vad tänker folk om mig egentligen.

Herregud, tjejen håller ju på att svälta ihjäl.

Därför inleder jag det nya året med att blogga om en traditionell svensk maträtt som passar på nyårsdagen. Vi skall anrätta en …………………

Bakfyllepizza i kartong med bea.

DSC00612 (kopia)

Det är eftermiddag och jag har inte ätit något sen  vickningen efter nyårsraketerna. Receptet är beräknat för en person eftersom jag inte lyckades släpa hem några ådriga underarmar att ligga i sängen och klämma på i natt.

RECEPT

Ingredienser

Telefonnummer till närmaste pizzeria.

2 rikskuponger a 50 kronor styck.

1 Varm jacka.

1 par bekväma skor

1 Kniv

1 Gaffel.

Tillagning

dsc_27361Börja med att ringa pizzerian, tänk på att du är inte ensam. Bakfyllepizza på årets första dag, är en lika stor tradition i det här landet som sill på midsommar och varför skall du exponera din fyllångest i en halvtimma för alla grannar. När du kollat tiden kan du förbereda dig med att borsta tänderna eftersom du skall vistas bland folk. Ta på dom bekväma skorna, högklackat vill dina fötter glömma just nu. Ta på jackan, jag använder en delikatessjacka från Helly Hansen som jag inte fyllfryser i, dessutom har den en stor huva som döljer mitt likbleka ansikte och havererade nyårssmink.

Ja, visst blåser det och duggregnar, men du skall gå och absolut inte ta bilen idag, frisk luft piggar också upp. Det som är viktigt nu är tiden på ugnen, pappkartongen skall helst bara stått någon minut på ugnen när du betalar. Så här efter jul kan man laga till det med rester, har du kuponger kvar i decemberhäftet går dom utmärkt att använda.

DSC00611 (kopia)

Bär kartongen rakt på vägen hem och stoppa inte beaburken i fickan, den är inte så hållbar och fläckarna är skitsvåra att få bort.

Hemma är nu maten klar att avnjutas, ett tips är att man viker locket under kartongen. Att bara öppna och äta är vulgärt, glupskt och dåligt bordsskick.  Garnera med beaburken mitt i pizzan om ha en matchande lite större plastburk med pizzasallad bredvid.

Lämpligt att dricka till är en liter blodgrapejuice och en kanna kaffe. Avsluta med ett långt toabesök sen garanterar jag att du är en ny människa.

Nej, jag tänker inte hålla på med att skriva listor eller vad som var bäst och sämst under 2013, vi glömmer det nu. Hissar man något så blir folk bara så där falskt överraskade och tacksamma, som hon i den här videon. Galor och awarder kan andra pyssla med. Däremot har jag fortfarande en dröm, att få uppleva det här punkbandet från Texas live. Vem vet, det kanske händer i år.

Själv är jag övertygad om att helylle-Taylor Swift är lika bakis som jag idag och också äter bakfyllepizza.

Skillnaden är att jag hycklar inte😉

KajsaLisa

4 svar

  1. Jag tycker det är bra få lite hjälp med bloggningen, blir saker som jag själv annars kanske inte tänkt på ta upp i bloggen🙂

  2. Oj, nu gjorde vi ju allt bakvänt igen, vi åt pizza som nyårssupé….

Kommentera

