• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

EN JULSAGA

Som jag brukar så tänker jag pausa bloggen över jul, så det här blir det sista inlägget det här året.

Fast man vet ju aldrig.

Hur som helst tänkte jag avsluta det här året med en sarkastisk julsaga som jag skrev till skrivarsidan pennfajten för ett par år sedan.

Julfabeln om den lilla kompaktkameran och den cyniska locktången.

DSC00562

Den lilla kompaktkameran kisade med objektivet, från hylla D65 precis vid ingången.

Genom glasdörrarna vid kassan, kunde den se rätt ut genom det grovmaskiga gallret. Det var mörkt där ute, nästan lika mörkt som inne i köpladan. En öde parkeringsplats med blankvåt asfalt, som lystes upp av ett blåaktigt sken från gatubelysningen. Bort mot horisonten radade dom lysande skyltarna upp sig. Biltema, Stadium, Intersport, El-giganten. Dom verkade fortsätta bort i oändlighet, men diset och dom stora snöblaskflingorna gjorde att det ytterst begränsade objektivet inte kunde urskilja vad det stod.

Dom dyra systemkamerorna på hyllan mitt emot, behövde ju bara använda sin autofocus, men den ville inte fråga. Systemkamerorna var för fisförnäma, dom diskuterade vitbalansinställningar och annat som den inte var utrustad med. Dom skulle knappast nedlåta sig att prata med den.

Egentligen hade den bara haft en önskan, att få bli julklapp. Ligga inslagen under en gran och fota barn som åkte pulka på Annandagen. Men drömmen som funnits ända sen den lämnade fabriken i Kina hade inte uppfyllts och den visste varför. Bara 3.1 megapixel, nästan så en Iphone tog bättre bilder.

”Se inte så sur ut, det här är ju jättemysigt.” En röst avbröt kompaktkamerans funderingar.

Nedanför hylla D65 stod en låda som det stod fynd på, den kisade ned och förstod vad rösten kom ifrån.

Den hade hört talas om den rosa locktången, Bimboliss 2000 design for fashion life, där nere i lådan låg den och dom långa platta tängerna smattrade för fullt.

Locktången var en legend inne i köpladan, det enda som återstod av Bimboliss 2000 serien, den åkte in och ut inför varje mellandagsrea. Hårfönen och den rosa uppladdningsbara nagelfilen, hade lämnat köpladan för flera jular sedan och säkert hamnat i elåtervinningen vid det här laget.

Dom andra apparaterna hade lite olika uppfattningar om locktången. Vissa ansåg den djupt filosofisk medan andra avfärdade den som en tjatande jobbig jävel.

”Mysigt, utbrast kompaktkameran, det är ju bara mörk och knäpptyst, var är alla människor som sprang runt här igår?”

”Det är Julafton svarade locktången, dom är hemma och firar men i övermorgon blir det värre än någonsin, då är dom tillbaka passa på att njuta av lugnet.”

DSC00563

”Men jag ville så gärna bli julklapp”

”Ha ha, ha inga större förväntningar. Jag har åkt in och ut på lagret i flera år. Hur många gråtande apparater tror du inte jag träffat, som kommit tillbaka efter tio dagars öppet köp. Besvikna över att dom inte fått visa vad dom är bra på. Människorna besvarar inte deras känslor och har på tok för mycket prylar för att uppskatta dom.”

”Men vad hemskt, är världen där bortom parkeringsplatsen så grym ?”

”Värre, först sätts man ihop på andra sidan jordklotet av lågavlönade tjejer som knappt är vuxna. Dom jobbar upp till sexton timmar om dagen för urusel lön, sen hamnar man här och blir man köpt har folk tröttnat på en efter en vecka.”

Kameran fick plötsligt en flashback av sin födelse. Hur objektivet fastnat på tvären i gripklon och den gråtande tjejen som arbetade vid den stationen fått en örfil av chefen. ” Men är alla människor så” frågade den.

”Nej svarade locktongen bittert. Det finns många barn med fattiga, arbetslösa eller sjuka föräldrar som skulle uppskatta en rosa locktång och en kompaktkamera med bara 3,1 megapixel.”

”Tänk om vi två skulle hamna på ett sånt ställe i mellandagarna, vad kul vi skulle kunna ha.”

”Jovisst kameran, men det finns ett problem.”

”Vaddå ?”

”Dom har inga pengar och kommer inte ens hit när det är mellandagsrea. Tro mig, satsa på lagret, tänk att få ligga där i lugn och ro i ett år till, bara filosofera och reflektera över tillvaron. Sen ut nästa år igen och skratta åt alla hysteriska människor. Satsa på det, du kommer inte att ångra dig.”

Kompaktkameran hade noga lyssnat på locktångens råd. Den tittade ut en gång till på snöflingorna som föll över den våtblanka asfalten i skenet av det blåaktiga ljuset, innan den slöt objektivskyddet för natten och drömde om det lugna tysta lagret.

SLUT

Precis lika säkert som Kalle Anka klockan tre i morgon kommer jag att avsluta året med den här sarkastiska videon igen.

Men precis som ni andra kommer jag i morgon att få en massa saker jag inte behöver, ge bort en massa saker till andra som inte behöver dom och äta mig proppmätt.

Vi hörs efter nyår.

God Jul och Gott Nytt År.

KajsaLisa

28 svar

  1. God Jul och Gott Nytt År.

  2. hahahaha
    här har vi minimerat julklapparna och sagt att vi inte köper något onödigt
    EN RIKTIGT GOD JUL till dig
    kramar

  3. Mer kameror åt folket🙂 Den här läsningen fick jag äran att vakna till en tidig morgon🙂 Riktigt bra skrivit😉 Ha nu en God Jul! Vi hörs i cybern🙂

  4. haha ja man vet ju aldrig🙂

    Gott nytt år

  5. 🙂 hoppas du har en fin jul, ser fram emot att följa dig även nästa år!

  6. Nu får jag dåligt samvete för att jag inte köpte några extra stackars prylar till ungarna i julklapp… Eller kanske inte…

    God jul och Gott nytt år!

  7. Här var det nästan julklappsfritt! Vi vuxna slapp att bli besvikna och ungarna fick lite från önskelistan. Allt var frid och fröjd! Nu har vi lite vårkänslor, men Herr Vinter kommer nog och vill vara med i leken!😦 God Fortsättning!

  8. God fortsättning på julen och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag Dig…

  9. Så är det ju dessvärre… gillar sagan… Hoppas du har en härlig jul i alla fall;)

  10. Fint o kul som vanligt hos dig. Har haft problem med att komma in, när jag försökt kommentera. Internetanslutningen lägger av.
    Om jag kommer in nu, God Jul, Gott Nytt År och God Fortsättning.

  11. God fortsättning och hoppas att du har haft det bra under helgerna!

  12. Haha nejdå jag slog aldrig på taxametern🙂

  13. Hahaha, jag läste din skrivutmaning ur Illiaden, klockren! Och jag hör definitivt din röst (om jag nu vetat hur den lät)!

Kommentera

