• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

VI VILL INTE HA NÅGRA KRISTALLNÄTTER I KÄRRTORP

OCH INGEN ANNANSTANS HELLER FÖR DEN DELEN.

DSC_2336

Lägger in några bilder från dagens ”lilla” sammankomst i Kärrtorp mot rasism till Marits helgbild.

Dom som bor i förorten har en längre tid fått stå ut med rasistiska klistermärken och hakkors sprayade på husväggar. Även deras idrottsplats har tydligen använts till nynazistisk exercis.  När Kärrtorpborna fick nog förra Söndagen gick dom ned till sitt torg och demonstrerade. Det var då dom blev anfallna av nazister, knallskott bengaliska eldar och annat kastades in i demonstrationståget av rasisterna. Ett demonstrationståg som även innehöll barnvagnar.

Nu har många i den här stan insett att det gått för långt, till dagens manifestation var det kö med tunnelbanetåg, det tog en kvart att komma ned från perrongen.Vi hade pausat i all julstress två dagar innan julafton, för att visa vår avsky och idrottsplatsen förvandlades till en scen med ett publikhav framför.

DSC_2330 (kopia)

Rapparen Adam Tensta.

DSC_2333 (kopia)

Hoffmaestro,

Som ni ser kom jag inte så nära, så jag lägger in ett par close-ups som jag tog på vägen dit.

DSC_2316 (kopia)

Nej, den svenska tanten är inte död. Här ser vi en svensk antirasisttant och en glad polis.

DSC_2317 (kopia)

Här man många som skall gå är det bra om några håller takten, fick springa ikapp och sen springa baklänges.

Jag har känt rätt länge i den här stan att det mesta verkar ha handlat om att nu drar vi ned rullgardinen för den grymma verkligheten, har parmiddag och den som har flest färgglada kokböcker när man dör vinner.

Tack alla 16000 som ställde upp i Kärrtorp idag och visade mig att jag hade fel.

KajsaLisa

16 svar

  1. Bra att så många satte ner foten och verkligen visade att så här vill vi inte ha det! Jag gillar att såväl den svenska tanten som ungdomar sa ifrån!
    God Jul!

  2. Vilken underbar bild med tanten och polisen! Va bra att så många ställer upp och demostrerar! God jul!

  3. Hoppfullt! Hörde om det och följde det i media så gott det i gick! Var med i själ och hjärta!
    God Jul!

  4. Bra grej! Härligt att se att det finns så många som engagerar sig så och står upp mot rasismen!

  5. Underbart. Jag fick gåshud när jag hörde detta!
    GOD JUL önskar jag dig och de dina!🙂

  6. Tyvärr kunde jag inte vara där. Men det var skönt att så många ställde upp och visade var de stod i denna fråga…

  7. Bra där! Själv deltog jag i en manifestation mot rasism på Stora Torget i Sundsvall i lördags. Manifestationen var också en sympatiåtgärd för de fredliga demonstranter som blev attackerade i Kärrtorp. Tillsammans är vi starka!

  8. Förresten… God Jul!

Kommentera

