• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

VAD FAN SKALL VI MED ÄNNU FLER DRÖNARE TILL?

Nej, dom fick inte sälja några flygplan till Brasilien, men vi fick och det kanske inte bara berodde på Snowden som jag  skrev igår.

STORPredator_Drone_021Brasilianarna begrep aldrig var piloten skulle sitta.

Ja men snälla USA ni måste ju sadla dom innan ni visar upp dom. George Bush var ju ingen vidare president, men han var ju i alla fall från Texas och hade knappast missat  en sån detalj.

Nähä, Brasilianarna gick inte på det här så nu tycker Nato alltså USA att EU skall skaffa drönare.

LÄNK

Men herregud !!!!

brussels-berlaymontVi har ju ett stort hus i Bryssel, fullt med folk som pillar sig i naveln, vad skall vi med ännu fler drönare till ?

Sälj dom till Ryan Air istället, dom verkar ju bara jävlas med sina piloter i alla fall.

KajsaLisa

6 svar

  1. Oj, så splittrad jag är inför det här. Superkul att Brasilien dissade USA pga avlyssningen. Bra för Sveriges ekonomi att de köpte av oss. Men fullständigt idiotiskt att vi ens säljer vapen (för planen är en form av vapen även om de inte i sig själva är explosiva). När jag jobbade i FM så hade jag till del koll på FMs budget och ekonomi, jag vet inte hur det ser ut nu. Men på den tiden fick FM typ 40 miljarder i anslag, men använde ”bara” runt hälften själva. Resten skulle användas för att via FMV köpa in materiel. Som skulle köpas, via FMV, av svenska leverantörer. Staten finansierade alltså den svenska krigsindustrin direkt med skattemedel. I mina ögon är det faktiskt inte helt OK… Jag har till exempel stora etiska problem med att Sverige tillverkar trampminor som används i andra länder. Trampminor som de kanske inte skulle kunna tillverka om inte svenska staten såg till att FM via FMV stödköpte annat av företagen…

  2. Man kan väl säga som så att om JAS hade en fansajt så skulle inte jag vara med i den. Jag har väldigt svårt att känna sympati med krigsindustrin. Det enda syftet med krig är att skaffa sig makt genom att döda människor, och den som säljer utrustning till sådana handlingar får blodbesudlade pengar som betalning. Sådana pengar vill inte jag ha i min plånbok.

    • Visst hade det varit bättre om dom köpt SAAB-bilar för pengarna. Men det som var komiskt just med den här affären, var väl att avgörandet kanske fälldes på en sån här sak. Händerna hos försvarsindustrin är inte bara blodsbesudlade, dom delar ut mutor också. Det normala är ju att sådana här affärer havererar trots alla ruttna metoder som använts.

  3. Hahaha! Ja det finns ju ett antal extremt väl betalda drönare i Bryssel. Undrar om man skulle programmera om dom…
    Det där med Ryan Air piloterna har jag (som vanligt) missat. Men det säger sig ju självt att lågprisbolag som Ryan Air och Norwegian jävlas med personalen. Ryan har vi spolat för länge sedan (Täby-Skavsta = 167 km + svindyr parkering + + +. Blir billigare från Arlanda, där vi iofs tar Norwegian, som ju också fått en del kritik ang. löner av de anställda. Men i slutändan är det ju plånboken som avgör – åtminstone för oss.

    PS. Tycker att Snowden är värd ett nyinskaffat Nobelpris. DS.

Kommentera

