• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

VITTRANDE FUKTIG BETONG.

Jag var ute och fotade i efterdyningarna av Sven i fredags, men ingen av bilderna passade in i temat för veckans fototriss. Får bomba Marits helgbild med dom bilderna istället.

Det får bli Slussen igen eftersom det är det mest slitna ruffiga och förslummade som jag kan nå med allmänna kommunikationsmedel inom en timma. Visst finns det andra ruffiga platser, men eftersom Slussen ligger så centralt så sticker den ut med sina mörka prång, rostiga armeringsjärn, vittrande fuktiga betong, råttor och läckande vatten.

DSC_1888 (kopia)Något man grips av när man fotar här är kontrasten mellan storstadspuls och stillhet. En Nackabuss bromsar in, det myllrar av människor i några sekunder, sen är allt lugnt och stilla igen.

DSC_1779 (kopia)

Snart är det här borta, det blir som vanligt i den här staden, 5% tycker det är bra, 5% tycker det är åt helvete, medan 90% inte bryr sig alls. Sen om någon generation så kommer 95% att förfasa sig över rivningen och 5% att hålla käft. Men så här är vi Stockholmare, visste ni att det finns ett grundkrav för att få en gata uppkallad efter sig, man skall vara död. Vi nollåttor fixar inte att uppskatta något medan det finns.

DSC_1869 (kopia) 2När den här platsen byggdes på 30-talet var funkisen inne. Tidens mest kända arkitekt Charles Le Corbusier såg allt som maskiner, bilen var rätt ny företeelse och eftersom vi förflyttade oss med maskiner skulle vi även bo i maskiner. Husen skulle vara funktionella och praktiska, som en maskin. När Slussen öppnade blev den känd som en fantastisk trafikmaskin. Det känns lite som att stå inne i en maskin och fota, dom dånande blåa tunnelbanetågen swishar förbi på sina ramper, bruset från bilarna och ljudet av startande bussmotorer.

Den här videon hittade jag efter att jag såg Så mycket bättre och kollade upp Nationalteaterns gitarrist Ulf Dageby. han har även jobbat med filmmusik. Någon som heter Anna Åberg har satt ihop ett bildspel med alla dom vinklar som jag vill fotografera, men inte har plats att visa i trissen.

Efter att jag såg den här videon förstod jag att jag måste dit och fota igen., är inte färdig med platsen än. Jag blir troligtvis det när alltihop rasar in över mig. Men jag lägger in en bonusbild av Slussens vackra sidor också.

DSC_1692 (kopia)Rockklubben Debasers uteservering nedanför statyn av Karl XIV där jag satt i somras och njöt av en Brooklyn Lager medan jag studerade slussande skärgårdsbåtar.

Tyvärr är det borta nu.

KajsaLisa

42 svar

  1. åh nu saknar jag sthlm🙂

  2. En mycket lärorik och tänkvärd triss om förfallet mitt i bland oss!

  3. Ha ha jag tänkte att detta skulle inte kunna publiceras i en turistbroschyr (bara sista bilden)😉
    Men det är ju fantastiska miljöer för varje fotograf🙂

  4. SPännande triss som vanligt hos dig!🙂

    Ha en skön söndag!

  5. Hade förväntat mej en rostig gammal rockare men slussen duger bra.
    Som du säger inte många bryr sej men så är det ju med allt nu för tiden man vaknar inte förrän det är för sent ;-(
    Ha en skön andra advent;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/12/06/10393702-fototriss/

  6. Jag inte är så ofta i Stockholm, så Slussen har inte vuxit fast i mig på något sätt, så jag säger: Fota som en galning och riv sedan skiten! Inget trevligt ställe alls att vistas på/i.

    • Egentligen så tror jag att vi Stockholmare inte riktigt förstår potentialen i konstruktionen. Debasers uteservering är ett utmärkt exempel på hur den kan användas. Om man byggde upp den ordentligt skulle den kunna användas till gallerier, replokaler, lite udda butiker och annat. Det som krävs med tanke på läget är att vi inte tänker så kommersiellt som vi alltid gör, bygg upp ett betongskal igen och låt kommunen äga det och få bestämma i demokratisk ordning.

  7. Oj, trissen är jättebra!😉 Herr Alzheimer kom på besök!😦

  8. Intressant och tänkvärd triss! Bra att någon dokumenterar också det som inte är tiptop!
    Ha en bra dag!

  9. Verkligen slitet på riktigt! Utmärkt jobbat🙂

  10. Det är inte alls kul när det man tar inte blir bra, jag är riktigt nöjd med mina bilder denna veckan🙂

    • Tycker du fick till det bra jag också. Men det finns ett knep jag har lärt mig efter att jag fotat en massa rockband. Ser man något man vill fota så ta fler bilder, alltid blir någon bra. Sen kan man alltid beskära fram något ur dom. Det här är något som jag märkt är en träningssak, jag har haft bilder i datorn i flera år innan jag upptäckt att det finns en jättebra bild i bilden om man tar bort en del.

  11. Fy fanken vad Slussen är nedgången, du ger en utsökt beskrivning på eländet. Undrar när ”de lärde” ska enas om renovering. Den hinner väl sjunka innan. Det var länge sen jag befann mig på perrongen sent, det är ju du de superäckliga råttorna blir synliga.

    Ha en fin 2 advent!

    • Jag har bara sett råttorna på tv faktiskt, men bara varit där på dagtid. Sen finns det ju ett gammalt knep om man vill bli av med något. Låt det förfalla så mycket att det inte går att renovera.

  12. Det är väl på gott och ont att det försvinner. Det gamla vill vi ju helst bevara, men svårt när det inte har underhållits ordentligt och håller på och vittra sönder. Tycker även jag att det är ganska sunkigt därnere, fast jag bara passerat några fåtal gånger. Bra att du fångat lite på bild.

  13. Slussen när den är som bäst eller sämst beroende hur man ser på saken. Å du har lite rätt med din beskrivning av oss nollåttor.
    Debaser är ju tyvärr ett minne blott. Undrar bara när dom äntligen börja göra något åt Slussen innan en olycka händer…

  14. Inte visste jag att den var så illa åtgången. Inte trevligt alls.

  15. Gillar de läckra bilderna, men saknar råttorna… Du får sitta och lurpassa på dem när du återvänder…
    Sv: Jag har boken hemma nu, men har inte gett mig på att läsa och testa tipsen än!

  16. Gammalt är det, och slitet… men det har säkert ändå något som intresserar, bonusbilden gillas extra mycket, såg verkligen ut som motsatsen till dom övriga bilderna.

  17. Ska alltså Slussen byggas om på nåt vis? Har missat det där, tror jag. I slutet av april nästa år ska jag på konsert med Walk off the Earth på Debaser Strand. Mitt absoluta favvoband just nu. De är så otroligt coola. Biljetterna köpte jag förra veckan.

  18. Då jag har en förkärlek till att besöka Fotografiska varje gång jag i Sthl brukar jag passera dessa krokar. Har aldrig ”vågat” mig längre in men blir klart lockad av ditt bidrag här.
    Älskar ruffiga platser som detta!

  19. Såg ytterligare en trissbild från Slussen hos Artlover. Det verkar vara en plats stadd i förfall. Debaser i Malmö har inte utplånats, de har bara lagt ner verksamheten.

  20. Ska bli väldigt spännande att se vad som händer med Slussen i framtiden. Ett bygge är väl med eller mindre ett måste, men platsen kommer nog förlora mycket av sin gamla charm.

Kommentera

