• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

NELSON MANDELA OCH LITE VÄDERPORR.

I kväll var det dag för nästa massmediala oväder att dra in över Skåne.

https://kajsalisasblogg.files.wordpress.com/2012/12/dsc_2765-kopia.jpg

Väderporr jag tog för ett år sedan på St Eriksbron.

Det är sådana här dagar som journalisterna önskar att dom hade haft ett annat jobb. En sadistisk chefredaktör rycker upp dom från den varma mysiga stolen framför datorn och sparkar ut dom i ovädret. Sen skall det liverapporteras och dom får inte stå i lä, helst nere vid vattnet så det stänker ett iskallt Öresund över dom. Väderporren är ett faktum.

Okej, visst skall vi ta SMHIs varningar på allvar, men gör media det ?

Först ser man den här rubriken

SMHI KLASS 3-VARNAR. STANNA INNE

Ett par timmar senare står det.

Har du bilder på ovädret skicka in dom.

Ibland har jag funderat på att skicka in en bild och skriva ”Jag gjorde som SMHI sa, så här ser min tapet ut, i vardagsrummet. Visst är den snygg.”

Ja jag vet, folk älskar sånt här, en sommar för ett par år sedan som var riktigt dålig, länkade jag upp väderprognoser och bloggade om dom, shit vad läsare jag fick.

VÄRLDENS BLÖTASTE BLOGG DEL1

Alltså är jag inte ett dugg bättre själv, det skall bil skitväder här uppe hos oss i morgon och jag skall in till stan så kameran står på laddning nu. Nej, jag kan inte lova att jag kommer att stå nere vid Stadsgården och videofilma mig själv med vattnet stänkande och en Djurgårdsfärja med slagsida i bakgrunden. Det lär nog inte bli så dramatiskt. Men kanske vajande julstjärnor i spöregn eller bilar som stänker slask och halkar runt, vi får väl se.

Man vet ju inte hur mycket vi människor är skyldiga till knasvädret, men det finns ju en tragkomisk sida av det. Dom miljövänliga tågen ställs in, men dom där växthuseffektskapande plåtlådorna skall ju ut och halka runt som vanligt.

Sen när det gäller naturkatastrofer kräver vi dramatik, men samtidigt så är det torkan som skördar mest liv. En reporter som står nere i Afrika och berättar att det är torrt engagerar ju oss knappt alls.

DSC_0717

Appropå Afrika avled Nelson Mandela i kväll.  Man kanske skulle hylla honom på något sätt.  Lägger in en video där jag knappt känner igen hälften, men historien bakom. Sydafrika var utsatt för sanktioner, även när det gällde kultur och idrott. Sun City var väl deras svar på Las Vegas, dessutom var den utropad som fri stat för att locka artister. Queen spelade där och fick hela dåvarande artisteliten mot sig.

Bakom videon ligger Little Steven eller Steven van Zant. Bruce Springsteens gitarrist. Även känd från serierna Sopranos och Lilyhammer. Själv känner jag igen för utom en smalare version av honom, Bono från U2, Aretha Franklin, Lou Reed, Joey Ramone sångare i Ramones och The Boss himself givetvis. Kanske ni som är äldre än mig känner igen fler.

Visst känns engagemanget äkta. Jag vet inte om det var så på 80-talet, men det verkar som det fanns intressantare saker då, än att fota grannens plåttak till friggeboden, när det blåste förbi fönstret och skicka in till Aftonbladet.

Eller också var bara vädret bättre då.

KajsaLisa

6 svar

  1. Att det är kul att diskutera och vädra vädret – det vet vi. Fast man kan ju undra varför. Hur många inlägg på sociala medier idag handlar om Sven? Ett gäng. Ett stort gäng.

  2. Alltså nu har jag sett stormen ”utan namns” framfart i Norra England på CNN och SKY, läst om Xaver i Hamburg åsså om Sven (hatar namnet Sven) i vissa delar av Sverige. Ja, jag har t o m hört att det ska bli snöstorm i 08 på söndag när vi vänder hemåt. Ja du bidrar ju också med bilder som gör mig så himla glad och får mig att längta hem till Sverige – NOT!!!!!!😉
    Å Nelson Mandela tycker jag var en fantastisk människa. Han blev väl 95 år och jag är verkligen glad att han ändå fick njuta av så många år i frihet. För mig som ju är totalt politiskt ointresserad är han en hjälte och ”politisk idol” – en förebild för många länders ledare. Synd bara att inget av länderna jag tänker på ser det som jag…

Kommentera

