• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

ROM BYGGDES INTE PÅ EN DAG

Skolresultaten har sjunkit under genomsnittet för OECD i Sverige i den så kallade Pisaundersökningen.

Nej, det tar tid för Björklund att införa sin nygamla skola, med katederstyrning och kadaverdiciplin. Den socialdemokratiska flumskolan biter sig fast hos eleverna fast han varit skolminister i över sju år. Dom som började skolan när Björklund tog över går idag i åttan. Nej dom har inte fått uppleva Björklunds fantastiska skola än, men vem vet, ketcupeffekten kanske kommer i nian.

Eftersom Björklund har pedagoger, lärare, föräldrar och dom flesta andra mot sig, tänkte jag bjussa på ett par bra bortförklaringar eftersom han börjar bli tjatig.

janbjorklundhatt

  • Kurvan över svensk skola är helt feltolkad:  För det första så heter undersökningen Pisa och då skall kurvan luta det hör ju på namnet. Sen är det sossarna som ligger bakom hur den skall tolkas. Att man läser kurvan över det försämrade skolresultatet från vänster är ett typiskt vänsterprojekt. Efter som jag är skolminister och drivit Folkpartiet åt höger skall kurvan läsas från det hållet och då ser man att resultaten bara blir bättre.
  • Förr duade inte eleverna lärarinnan: Man var artig, räckte upp handen och sa Fröken. Lärarinnorna var alltså fröknar hela livet, gifte sig aldrig, så dom slapp ta hand om en karlslok, som skulle ha lagad mat damsuget och tvättat. Då hann dom med att sätta mer betyg och rätta fler prov.
  • Kollar man studieresultaten så klarar sig tjejer bättre än killar: Jag anser att killar är en kvarleva från sossarnas flumskola, därför skall jag genomföra en skolreform nästa år att alla skall vara tjejer, precis som det var förr tror jag, eftersom alla lärde sig mer då.

Kanske inte blev så bra, vi får väl hoppas på ketchupeffekten för dom barn som började i ettan när Björklund blev skolminister efter valet 2006.

Dom har ju ett år kvar i Björklunds skola.

KajsaLisa

4 svar

  1. Nog kan behöva fler bortförklaringar. Han säger ju samma sak hela tiden. Så det vore nog på tiden att han utökade sitt ordförråd lite mera…

  2. Får väl säga som så: är glad att jag inte har några barn, så jag slipper bry mig. Det enda jag har observerat de senaste åren när jag har haft 16-20-åriga praktikanter på mitt jobb är:
    – de kan inte räkna
    – de kan absolut inte stava eller bildar meningar
    – de kan Facebook, Spotify och chatt

    Räcker det som svar;-)

Kommentera

