• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

HIT MEN INTE LÄNGRE.

Lägger ut lite fler snygga rockposer från i Fredags i Marits helgbild.

När jag satt och gick igenom bilderna till trissen så var det en tanke som slog mig

SHIT VAD FORT DET GÅR

DSC00215 (kopia)

FDSC00369örbudsskylten  mot systemkameror, som satt på ingången till klubben var rätt rolig, känns som tekniken sprungit ifrån dom. För 5 år sedan hade det stått fotoförbud, men då fanns inga Iphones och dom kan ju inte skriva telefonförbud.  För ett år sedan plåtade jag Danko Jones på Debaser med min förra kompakt som var 1 år gammal (modellen var kanske 2 1/2 år gammal ). Jag visste att dom släppte in mig där med min 5 år gamla systemkamera Nikon D40 som kanske var sju år rent tekniskt. Men ärligt talat skillnaden var inte så stor på nära håll, dessutom så gick det inte att använda skärmen som sökare, så jag fick chansa när jag höll upp den över publiken. När Londonresan närmade sig i somras började min gamla systemkamera sagga ihop totalt.

DSC00180 (kopia)

Då köpte jag en Nikon D7100 systemkamera och efter några konserter till kändes min kompakt väldigt omodern. Efter en spelning med Papa Roach, där bilderna bara blev skräp tog jag beslutet att köpa Sonyn som dom här bilderna är tagna med. Det kommer att svida ordentligt i min ekonomi, men jag har en ursäkt. Kameran kostade 4300:- på Elgiganten och var nedsatt med över 1000 kronor.

Herregud, den var ju ett år gammal och den nya Sony RX100 II har nyligen lanserats.

DSC00334 (kopia)

Men vi kan gå ännu längre tillbaka för att begripa hur långt utvecklingen gått. Den släkting som nyligen avled  jag berättade om tidigare, hade foto som hobby på 50-talet. Han var så modern då att han fotade i färg. Efter sig lämnade han tre trälådor med 100 bilder i varje. Han fotade med diapositiv film, alltså sånt som man tittar på från en apparat på en vit duk på väggen. Dom totalt 300 bilderna var prydligt insatta bakom glas och ihopsatta med isoleringsband, numrerade och satta i facken i trälådorna.

DSC00335 (kopia)

I Fredags tog jag över 300 bilder och dom har setts av mångdubbelt mer människor än vad dom 300 han tog på 50-talet. Men det gick långsamt då, Farsan har berättat att släktingen hade en mekanisk exponeringmätare i ett brunt läderetui, hängande på kameraremmen som han stack under hakan på folk han fotograferade.

Men nu till det värsta, i veckan bestämde jag mig för att rensa datorn eftersom den gick trögt. Jag säkerhetskopierade över alla bilder till en sticka. Tyckte det gick långsamt så jag kollade vad datorn höll på med och fick en chock.

DSC00234 (kopia)

DATORN INNEHÖLL ÖVER 13000 BILDER !

Okej, fotar jag så mycket finns det ju en ursäkt när avierna börjar ramla in. Men frågan är ju hur långt har tekniken gått i vår, när mina räntefria avbetalningar är klara ?

DSC00195 (kopia)Kanske den får röntgenegenskaper, kan man önska sig ett hårdrockskonsertfilter, som tar bort spretande hårdrocksfingrar viftande händer och filmande Iphones. Eller kommer kameran att själv gå på konserten, kommunicera med mig via WiFi medan jag sitter hemma och bloggar om konserten i realtid ?

Nej stopp, jag hoppar av tekniktåget genast!

KajsaLisa

16 svar

  1. Snacka om att det hänt grejer inom fotovärlden – och visst har jag en massa dia liggande😉 Det bästa med NU är att man inte behöver vara rädd om filmen – att det är sista bilden, eller att någon blev dålig och man ändå måste betala framkallning😉 Allt var inte bättre förr!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  2. Det är snabba ryck på kameramarknaden, utvecklingen går rasande fortt! Min mobil hat åtskilliga år på nacken, det går inte att fota med den. Nu funderar jag på att köpa en men jag har nyligen köpt en kompaktkamera så jag får kanske lugna mig lite!
    Du får väldigt fina bilder, kul att du visar upp dem!

    • Kan berätta att fota i dom här miljöerna med blinkande lampor växlingar mellan starkt och svagt ljus och snabba rörelser är extremt svårt. Man har ingen kontroll över situationen och det ställer höga krav på kameran. Fotar man under mer normala förhållanden som ute i dagsljus så blir det inte samma skillnad. Dessutom har jag stött många bilder som är tagna med dyra kameror som varit jättetråkiga och mobilbilder som varit jättebra. Det hänger ju mest på hur man komponerar bilden.
      Jag har en massa bilder med min gamla systemkamera och min gamla kompakt som jag är jättenöjd med,så visst finns det en fara att springa vilse i tekniken.

  3. Läckra bilder den gröna trean tycker jag är i en klass för sej;-)
    Här har du teknikens fiende NR1 enligt familjen men så har det inte alltid varit;-)
    Ha det bra
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/12/01/10380505-helgbilden/

  4. Vilka helt fantastiska bilder du tagit! Den kameran (och fotografen) är ju suveräna. Bättre än i tidningar ju!
    13 000 bilder inte illa. Det måste ha tagit ett tag att kopiera över dom till usb;-)
    Ja tänk så mycket man klickar på. Förut med negativ eller dia var åtminstone jag betydligt mera återhållsam. Har faktiskt sparat alla negativ för senare inskanning. Senare alltså;-)

    • Jag hade rätt bra utsikt från balkongen och dom som stod framför var inte två meter som dom brukar vara. Men det som skiljer från förr var ju att det var dyrt med filmrullar och framkallning. Känner igen dom tankarna hos mig själv🙂

  5. 🙂 hörde att man i alla fall kommer att kunna sätta skärpan i efterhand med framtida kameror. Det är verkligen ett kostsamt intresse men värt varenda öre brukar jag säga…
    Har du förresten sett svt-serien ”Alla är fotografer”? Jag plöjde igenom 3 första avsnitten idag och jag kan verkligen rekommendera.
    Skitsnygga konsertbilder som vanligt.

  6. Åhh, jag minns min pappas exponeriingsmätare! Och jag kanske skulle skicka min kamera på konsert, jag som inte orkar trängas längre…. Sen kan jag tycka att de där händerna och kamerorna som sticker upp ger en nerv till bilderna, jag får en känsla av den där svettiga hetsiga rytmiskt studsande närvarokänslan!

  7. Glömde… Tankesmedjan (P3) hade ett, som jag tyckte, hysteriskt roligt inlägg om din favvo, Göran Lambertz idag. Ladda ner om du missade det!

  8. Att du är ett riktigt fotoproffs visar du här. Tack för dina fototips på min blogg. Jag har en systemkamera men skulle bara ut och snabbfota mitt jularrangemang, i alldeles för lite kläder. Så jag hade inte tid att testa så mycket.

Kommentera

