• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

BISARRA ÖVERVÄXTA MINNEN

Temat i veckans fototriss är minnen, kommer att återvända till London i den här trissen. Dom platser vi människor framför allt skapar för att levandegöra våra minnen är begravningsplatser. Vi har gjort det så länge vi varit människor och ger våra anhöriga en chans att leva vidare i våra minnen, ytterligare ett par generationer. Men tyvärr kan naturen vara lika obarmhärtig mot våra minnen som mot oss, tillslut tar den över, bryter ner först oss och sen våra minnen.

Vi gör ett nedslag på kyrkogården Highgate Cementary i norra London. Jag kommer att återkomma till den med ett längre inlägg i min högst sporadiska Londonserie.

IMG_9409_2

Hur som helst kan jag rekommendera den här platsen om man besöker London, Viktoriansk kitscharkitektur är rätt bisarr i sig själv. På 1830-talet skapades nya kyrkogårdar runt den växande staden, nu har ingen begravts på den västra delen på sådär hundra år, vilket gör den ännu mer bisarr med träd som skjuter upp genom gravar, rötter som välter gravstenar och kryptor med ormbunkar och mossa. Sen har vi naturligtvis en guide med som berättar bisarra stories i sann brittisk anda om dom som ligger här.

Kan det bli bättre ?

Guiden räknade in oss innan vi gick in, om det var för att få med alla ut eller för att inte ta risken att fler hängde på ut vet jag inte🙂

DSC_1266 (kopia)

Platsen som är mest avbildad härifrån är The Cirkle Of Lebanon en nedgrävd rondell med kryptor runt ett cederträd, en kuslig stämning här som den blåa himlen, och den 30-gradiga värmen inte riktigt lyckades plocka bort. Kan säga att rent fotografiskt så är det bättre att ta tåget till Brighton en sån här dag och bada. Det är svårt att få bra bilder i skarpt solljus här, kraftigt ljus, mycket skuggor från träden och fina detaljer är ingen bra kombination. Men nu är jag här med en guide som berättar om platsen och jag måste ju lyssna lite på henne också. Hon är en fantastisk berättare precis som engelsmän brukar vara.

DSC_1237 (kopia)

Jag skulle gärna vilja fotografera här på hösten med stora lövhögar, eller på vintern med nysnö över gravstenarna, eller varför inte i det speciella ljus som blir innan ett åskväder brakar loss. Man skulle kunna skapa både vemod och creepy feelings med kameran här. Nu får man inte springa runt här inne hur som helst och samtidigt har jag fokus på guidens underhållande stories.

Sista bilden är från den östra sidan. Den invigdes något senare,  år 1854.Det är inte riktigt samma stämning här som på den äldre delen. Det är igenvuxet och förfallet men mer öppet och man kan gå fritt här inne. Sen sker det tydligen enstaka begravningar här inne fortfarande.

DSC_1328 (kopia)

Mannen som vilar här är Sex Pistols gamla manager Malcolm McLaren. Han var den som gav punken ett kommersiellt genombrott, vilket givetvis stred mot punkens alla ideal. Men samtidigt bidrog det ju till att musikformen kom upp ur Londons källarklubbar och spred sig över världen. Notera klottret, någon har taggat ”no future” på gravstenen. Nu skall man givetvis inte klottra på gravstenar oavsett vem som ligger där, men det här tilltaget småler jag faktiskt åt.

No future finns med i texten till Sex Pistols  genombrottslåt God save the Queen och skrivet på en gravsten är det ju ett riktigt konstaterande. Misstänker att Malcolm själv skrattar åt det uppe i sin punkhimmel, om de inte är så att han själv ligger bakom det, han var inte bara bisarr, han var ett PR-geni också.

Man får fota här utom inne i kryptorna,( jajamensan där inne var jag också återkommer till det ) däremot får man inte filma.  Det bästa är att sticka hit en helg, då har dom visningar med guide flera gånger, som bara är att hänga på. Vardagar har man en visning som måste förbokas. Närmaste tunnelbanestation är Archway på Nothern Line ( Svarta linjen ). Tyvärr stänger dom ned den rätt ofta för underhåll på helgerna, men det går att ta sig hit med buss kolla med dom som sitter i närmaste tunnelbanestation eller gå in här: London Transport

Länkar även till kyrkogården: Highgate Cementary

Sen den viktigaste frågan, såg jag några spöken ?

Ja, faktiskt hade jag en upplevelse som kändes övernaturlig, det återkommer jag till i ett senare Londoninlägg om några veckor.

KajsaLisa

40 svar

  1. Intressant och även lite kusligt😉

  2. Det är något vist med kyrkogårdar. Jag kan strosa omkring här hemma… Lite ruggigt med kyrkogårdar/gravar med det kan för det vara minnen.

  3. Coolt att göra en gravrunda på kyrkogårdar när man är på Londonsemester. Inte den första idén jag skulle få, kan man säga. Men varför inte? Rejäl gravsten han fått, Malcolm, med byst och allt.

    • Det var 30 grader varmt, tunnelbanan var avstängd och medan jag krånglade mig dit med kollektivtrafiken tänkte jag ”är jag riktigt klok?” Men jag ångrar mig inte det var värt det. Fast jag rekommenderar två rundor, en för att lyssna och en för att fotografera.

  4. Jag tänker alltid på alla berättelser som ligger begravda på kyrkogårdar. Livsberättelser – fyllda med minnen – minnen som ingen annan bär på … Vemodigt men mäktigt!
    Bra tema tanke i din triss🙂
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  5. det är ovärdeligt att ha reseminnen kvar att titta på när kroppen inte orkar resa mer.
    Ha en fin söndag
    kram meta

  6. Vilken spännande plats, kan tänka mig att det är som i en skräckfilm, särskilt om det skulle vara åskhimmel eller natt. Dracula eller nåt. Verkligen roligt att du delade med dig!

    Ha en bra vecka!

  7. wow häftigt minne!

    Oh ja jag har många bra minnen med alla tre, men just nu är sorgen störst iaf för farmor🙂 Tack🙂

  8. Cool triss med minnen så det sprakar om det… för dig, för dom som har någon som ligger där och för eftervärlden, kan jag tänka.

  9. Att besöka gamla kyrkogårdar är väldigt fascinerande, jag bara älskar dom:-)
    Skulle vilja åka till Père-Lachaise-kyrkogården i Paris och besöka Jim Morrisons grav.
    Ha en bra dag;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/11/23/10362013-fototriss/

  10. En intressant men också lite kuslig triss!

  11. Jag tillhör också den knäppa delen av befolkningen som besöker kyrkogårdar när ja är ute på resor. Irland har många häftiga (får man säga så?) kyrkogårdar! Det är verkligen en plats för minnen. Spöken? Nix, jag var ju inte där😉

  12. Brr, det ser ruskigt ut. En gråkall novemberkväll med londonsmog kan vara en trevligt inramning

  13. Vackert och kusligt samtidigt… fantastisk plats!
    AX

  14. Punkare som man är så måste ju sista bilden bli favoriten =)

  15. Älskar gamla begravningsplatser:
    Ångrar nu att jag inte visade några bilder från St Cuthbert’s Church Edinburgh som jag tog i höstas. Min tredje bild är taget från hotellfönstret upp mot slottet just i den stan. Kyrkan ligger precis nedanför. Tog en fotostund där i väntan på att min kompis skulle vakna sista morgonen.
    Kommer du till Edinburgh får du inte missa denna plats!
    Lite sex-pistols är aldrig fel. En annan är ju så gammal att jag minns deras spelning i Halmstad, östra stranden. Jag var inte där men lädte rubrikerna!

  16. Det stod ”No Future” på den gravstenen. Klart att du såg spöken eller blev hemsökt;-)

  17. Wow, så häftigt! Och jag är helt säker på att Malcolm McLaren beställt klotter till sin sten, det är punk det! ”No future for meeeeeee….”

  18. Vilken cliffhanger🙂 ska bli spännande att läsa om din upplevelse. Du visar upp ett London som man inte i första hand tänker på. Jag åkte till London när jag var 17 år för att jobba som barnflicka men åkte hem efter 2 veckor, var nog inte riktigt mogen för det…

  19. Kyrkogårdar är ju per definition platser där en väldig massa minnen finns begravda. Den som skrev på Malcolm McLarens gravsten hade i alla fall fattat saker och ting rätt. Kanske var det John Lydon som ju inte hade så varma känslor för sin gamle manager.🙂

  20. Fattar inte hur jag kan ha missat denna begravningsplats, jag som släpat med barnen både till Père Lachaise och en bisarr djurbegravningplats. London nästa!

Kommentera

