• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

DUM-DUMMARE-EKONOM

Sanningar vissa helst vill glömma.

Nu har ett antal svenska nationalekonomer slagit sig ihop och skrivit en bok.

LÄNK

Tydligen har dom kommit på att det här med Euro inte fungerar så bra. Shit säger jag, det förstod vi andra redan för 10 år sedan, när vi röstade för att slippa skiten. Men då skulle det hända saker minsann, kanske inte världen, kanske inte Europa, men i alla fall Sverige skulle gå under.  Nu håller Europa på att gå under istället. Troligtvis är ekonomer lite bakom, har dom inte sett på TV hur illa det är i Grekland och andra länder, arbetslösheten ökar, fascismen visar åter sitt fula tryne och alla andra kontinenter drar ifrån oss.

Nej just det, ekonomerna låg ju lite efter oss andra, dom titta nog inte på TV utan på sådana här istället.

DSC_0649 (kopia)Ångmaskiner alltså.

Ekonomerna kanske ansåg att Euron skulle underlätta handeln på Birka eller något sånt. Men vem var det som räddade oss från det eländet som var så bra då ?

Jag tror det var Pernilla Wahlgren.

Det finns nämligen ett problem, jag har jävligt gott minne. Nej, jag har inget problem med det eftersom jag inte tar upp mina egna misstag.

Jag tar bara upp andras och dom har glömt mina för länge sen.

Vi förflyttar oss raskt tillbaka tio år i tiden, nej vi svenskar skulle inte folkomrösta om vi skulle gå med, utan folkomrösta innan vi gick med. På stora affischer på stan tittade kändisar ned på oss och berättade varför vi skulle gå med. På den med Pernilla Wahlgren stod det:

Jag är en shoppoholic och tycker det är jättebra att jag slipper växla pengar när jag åker runt i Europa och shoppar.

Blondinbella hade inte sagt det bättre.

Ett smart taktiskt drag av jakampanjen. Det var nämligen så här att dagispersonalen strejkade för att få upp sina sketna kvinnolöner till en rimlig nivå samtidigt. Man trodde säkert att  när dom ändå bara gick hemma, skulle dom börja tycka synd om Pernilla för att hon inte fixade växelkursen när hon shoppade runt i Europa. Men för att lägga tyngd bakom det hela, avbröt faktiskt Erikssonchefen sitt viktiga jobb att flytta företaget till Kina. Bara för att gå ut och berätta att röstade vi inte ja så skulle jobben försvinna från Sverige.

Det är därför jag minns det så väl, för det var då jag förstod att hissen inte gick ända upp på dom här människorna.

Generate

Tack vare det så torskade dom, politikerna tyckte att vi kunde väl folkomrösta vart annat år ungefär tills vi gick med, Folkpartisterna tyckte nästan vi skulle gå med i Grekland och Pernilla Wahlgren fortsatte vara lika klämkäck, shoppade runt och hällde Garnier i håret.

Men ekonomerna begrep inte ett skit.

Det gjorde nog inte Pernilla heller men hon fick mig att tänka till. Därför föreslår jag att hon får nästa års Nobelpris i ekonomi.

Fast hon inte kan räkna.

KajsaLisa

2 svar

  1. Att inte gå med Euro var nog det smartaste Sverige har gjort. Vi och engelsmännen har då något gemensamt;-)

Kommentera

