• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

HELGBILDNING

Nu skall jag lägga in ett lite annorlunda inlägg till Marits helgbild.

Jag har lärt mig en del den här helgen om foto men inte fotat, däremot passar bilderna ihop med det hela.

Låter kanske lite makabert, men sent i Fredags eftermiddag hade jag några timmar över mellan en jordfästning och en tjejträff på Monks Porterhouse i Gamla Stan. Jo det låter väldigt hårt och sekulariserat, men jag har berättat om den här släktingen tidigare i bloggen som långsamt tynat bort. Sorgen har verkat ut under den tiden så det var inga problem. Jag drog till Elgiganten på Kungsgatan och förberedde mitt kameraköp som jag berättade om i förra inlägget.

Mitt nästa stopp jag tänkte berätta om var vid ramaffären i konserthuset. Eftersom mitt Rock and Rollfotograferande genomgår ett paradigmskifte med min nya Sony så tänkte jag hedra min gamla Canon med några förstoringar. Jag har valt ut två bilder jag visat tidigare som skall hamna på väggen först.

IMG_2090 (kopia)

Lärde mig en del när det gäller sånt här av tjejen bakom disken, eftersom jag tror många gör så här med sina barn så tänkte jag dela med mig av kunskaperna. Tänk er själva, ni tar en bild på er tvååring som blev så himla bra så den bara måste upp på väggen. Fixa en förstoring sen iväg till IKEA och köpa en ram, upp på väggen, fixat.

Nej stopp ett tag.

IMG_3881

När tvååringen är tonåring kommer den bilden att vara urblekt och knappast göra tvååringen rättvisa, fotografier i färg och oljemålningar är två helt skilda saker. Hänger man bilden i direkt solljus så lär den bleka ur rätt snabbt så det bör man undvika, kör hellre en spot. Är man väldigt rädd om den, så kan man köpa ett glas som skyddar mot uv-strålning. Glaset används normalt i montrar på museum för att skydda föremålen. Givetvis så finns det ju en nackdel också, priset drar iväg långt från Ikeanivå. Det skulle kosta mig cirka 600 kronor per förstoring att göra så här. Det här är en sak som var och en får värdera om man tycker det är värt det. Men det finns ett knep som inte kostar något för att undvika ett annat problem. .

Använd passepartout

Själv trodde jag att den pappskivan bara var till för att anpassa bilden till ramen, men den skyddar även fotot. Ett fotografi skall aldrig ligga direkt mot glaset, färgerna kan bränna fast i det och då är bilden förstörd. Pappskivan gör att det skapas en luftspalt mellan fotografi och glas.

I Lördags köpte jag i alla fall min nya Sony RX100 med 20 megapixel, jättesensor och Zeisoptik. En värsting inte större än att man kan ta sig förbi muddrande dörrvakter med.

Sorry Mick Rock, du har fått konkurrens.

IMG_3120 (kopia)

Okej, om jag kan stå på ett galleri om 40 år och peka med f-fingret åt min egen bild av Iggy tagen på Grönan står väl skrivet i stjärnorna. Mitt problem just nu är att jag lagt 4200 på en kamera och börjat titta genom vårens konserter som skall fotas efter att jag köpt biljetter också. Mina egna bilder med glas för 600 kronor kommer nog att dröja ett tag. Självklart skall Mick upp på väggen också så småningom. Han är en legend och bilden från Iggy and The Stooges platta Raw Power från 1973 är minst lika legendarisk som han.

Lägger in en kultlåt från den kultvinylen.

Mitt fotoprojekt Earblasting Autumn där jag under hösten fotat Sister Sin, Shotgun Messia, Coroded, Black Spiders, Airbourne, Five Finger Deathpunch, Avenged Sevenfold, Sister, Wednesday 13 och Papa Roach tar nu en paus under 14 dagar tills nästa konsert. Under den tiden skall jag bara fota saker som är tysta.

SHIT VAD DET SPRAKAR I ÖRONEN

KajsaLisa

16 svar

  1. Tack för den informationen, jag förstorar mina bilder hela tiden men hade inte koll på allt det där. Är du alltid lika grundlig när du gör något?🙂

  2. Stort GRATTIS till RXen. Har också kikat på den och jag är ju Sony frälst. Å du ett minst lika stort GRATTIS till dina konsertbilder. Dom är fenomenalt bra!

    • Det är dom bästa jag tagit, sen den som finns i kameran i inlägget under skulle hålla samma klass om den inte var så mörk. Försöker jag ljusa upp den så skär dom vita spottarna sönder det blåa ljuset och det blir gryn av allt. Men jag pratade med henne i affären och den kanske går att fixa till. Då blir det 1800 bara i glas.
      Den här kameran är bland det grymmaste man kan köpa som kompakt, men samtidigt skall man veta att man får en rätt hyfsad systemkamera för det priset.

  3. Ja, det är ju synd att färgerna bleknar i solljus, inte dumt med lite expertips!.
    Hoppas bara din nyinköpta kamera levererar det du önskar och att du är rädd om dina öron.

  4. Tack, nu fick jag lära mig något nytt!
    Så du köpte en Sony RX 100! Hoppas du blir nöjd!

  5. Vad roligt med ny kamera! Hoppas du blir nöjd! Själv har jag Canon 600D. Och tack för lektionen i förstoring och inramning🙂

  6. Det där med passepartout och att färgerna fastnar på glaset hade jag inte en aning om. Tack för info.🙂

  7. Tack för tipset! önskar dig mànga fina bilder med nya kameran!

Kommentera

