• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

CIRKELN ÄR SLUTEN, ETT STILLA AVSKED

Veckans fototriss har temat cirklar, valt att tolka det rätt fritt som vanligt. Jag har ett litet undertema till den här trissen som är kärlek. Kan vi känna samma kärlek till ting som till människor ? Nej givetvis inte, hade vi det borde vi nog söka hjälp. Men samtidigt så måste vi ju fråga oss, om det inte handlar om någon form av kärlek.

Tycker den här moderna Iphoneinställningen är så himla tråkig. Folk skickar sin Iphone 4 sen in på Elgiganten och bara greppar den nya femman. Jo för fan, snart har jag flest appar igen i bekantskapskretsen, som jag kan kladda fram med mina fingertoppar. Nej, då handlar det inte om att använda ny teknik som verktyg, dom har inte använt den kreativt och då finns inte känslorna där som skapats av det man upplevt tillsammans.

Bilderna i det här inlägget är rätt mekaniska och kanske dessutom tråkiga, men jag har ändå valt att lägga in mitt avsked här eftersom det handlar om fotografering Texten är det faktiskt känslor i, cirkeltemat i bilderna är dom cirkelformade kontroller som mina fingrar gjort tusentals cirkelformade rörelser med.

circles

En sista hyllning till min Canon S95

DSC_2209

Nej, jag vill inte att du skall se det så, det handlar inte om den där misslyckade fotograferingen i Torsdags på Tyrol. Felet var mitt, vi kom för sent till konserten med Papa Roach, jag nådde aldrig fram till kravallstaketet. Ringen runt objektivet snurrade och vi jagade exponeringar mot spottarna med en cirkelformad rörelse. Men det motljuset hade inte ens en Hasselblad fixat.

Vi glömmer den konserten nu och tänker tillbaka på vårt första möte, jag hade precis köpt dig och skulle iväg på en konsert med Within Temptation, tänkte läsa bruksanvisningen på tunnelbanan, tyvärr låg den på CD. Hann kolla hur man ställde tid och bländare, sen kämpade vi tappert i den fantastiska ljusshowen och fick i alla fall ett par Canonbilder fast vi knappt kände varandra.

DSC_2207

Ja jag vet, det handlar mycket om bilder som den här, som hade blivit skitgrymma om jag kunnat pressa dig över ISO400 utan grynighet. Vi cirkelkörde funktionsratten till 400iso, max bländare som vanligt och sköt, men det räckte inte.

Tänk istället på den där kvällen på The Underworld i Camden. Den där tjejen vi träffade från Italien som var professionell rockfotograf, visst blev hon imponerad av bilderna på Sabbaton och Iggy på ditt minneskort och kommer du ihåg hur stolt du var när hon berättade att hon hade en exakt likadan kamera som du som backup i bakfickan.

DSC_2210

Visst, vi cirkulerade alltid ratten till manuellt läge, för det var just där som vi trivdes bäst ihop. Men det bästa är alla muddrande dörrvakter som vi passerat tillsammans. I sitt rotande efter systemkameror, som inte är tillåtna på konserter i ryggor och handväskor. Dom skulle bara veta vilken liten jävel jag hade i byxfickan som dom trodde var en mobil.

Vi lägger in en bonusbild som du fixade galant förra Söndagen på Debaser.

IMG_4234 (kopia)

Det finns inget som är rätt eller fel när det gäller fotografering alla väljer motiv efter egen smak. Men om vi drar ut den här cirkeln till en linje och i ena änden lägger macrofotografering av blomblad, så ligger den här bilden i den andra. Nej det är precis så här en rock and rollbild skall vara. Joseph Pooles (Wednesday 13) hår skall hänga ner över ansiktet, armen från publiken skall vara där och ljuset skall vara pissgult.

Det handlar om Raw Fuckin  Energy och ingenting annat.

Läggen in en video med hans andra band han har ihop med Slipnottrummisen Joey Jordison på gitarr, kissminkad längst ut till höger och gitarristen på bilden med halv frisyr är också med. Så alla kan se vilka tuffa förhållanden vi jobbat under.

Men det är en sak som jag måste berätta för dig. Jag har inte köpt något minneskort till min nya Sony RX100, jag kommer att flytta över ditt och inte formatera om det. Dom bästa bilderna kommer jag att spara så en del av dig kommer alltid att vara med på konserterna,. Jag kommer att stå och hänga på kravallstaketet innan konserten, visa bilder för andra och ……

Alla skall få veta vilken grym hårdrockskamera du varit.

Vila i frid på min hylla i vardagsrummet.

KajsaLisa

42 svar

  1. ovanlig tolkning och väldigt kreativt tänkt. Bravo!
    AX

  2. Gillar dina tolkningar, du gör dem så bra!

  3. Canon är kvalitet. Alla mina egna digitala kameror har varit Canon. Fast på jobbet kör jag Nikon.

    • Själv kör jag Nikon som systemkamera, både Canon och Nikon känns som riktiga kameramärken och jag tror inte Canon ligger efter Nikon på systemsidan, utan det handlar nog om att man fastnar för ett visst märke. Det var faktiskt lite svårt att köpa en Sony, känns som att köpa en mobil eller en musikapparat. Tyvärr fick jag lägga mina personliga värderingar åt sidan, eftersom varken Nikon eller Canon verkar ha en liknande kompakt.

  4. Vilken spännande tolkning! Både bra och intressant!

    Ang. mina bilder så vet jag inte varför du tycker dina blir crap av såna cirklar…jag älskar det! Kanske ligger skillnaden där! Hur vi förväntar oss att bilden ska bli! Jag eftersträvar dessa cirklar och du vill inte ha dem! :O)

    Ha en skön söndag!

    • Tack detsamma. När det gäller cirklarna så får jag ofta vattendroppar på objektivet. Tycker inte det gör så mycket när det är ljust ute för det kan i vissa fall förstärka dramatiken i en regnbild.Men för jag däremot dom cirklarna i mörkerbilder så blir dom skitfula. Jag tror att dina blir snygga för att du jobbat med väldigt kort skärpedjup.

  5. Stackar’n som blir satt på undantag nu, men har nog gjort sitt i den cirklande världen. Lycka till med en ny kompis!🙂

  6. Här satte man sig tillrätta i stolen, det blir säkert en historia om cirklar somheter duga. Och tur jag satt bra🙂 Jag tittar ned i tangentbordet och bara småler! Är det typiskt kvinna att komma försent? Fränt cirklande triss🙂 Och Canon: Jag har åkt Canon sedan dom hette IXUS 40. Hur många jag förbrukat vet jag inte… men min heter 115 HS nu och fick naturligvis vara ett komplement på Gladiatorerna igår. (Om du ser en man sittande på första parkett med Nikonrem runt halsen så vet du😉 ) Saknar manuell tid men man kan lura vettu😉 Men dom går inte att bada med utan extra kamerahus och inte köra traktor över heller… Jo jag var på ett brölopp och var naturligt med på efterfesten = sprickor i skärmen, passar inget bra i bakfickan då man minglar eller vinglar om man ska vara ärlig… Vet du vad brudparet delade ut? Tomma skivor så vi deltagare fick skicka in bilder i frankerade brev tom. Superläcker text till underbara bildtolkningar i din triss🙂

    • Tack, visst var det klantigt att komma försent, men jag fick bra plats att se i alla fall. Köp ett vadderat fodral till kameran så slipper du problem med repor, finns hos alla elektronikbutiker och är rätt billiga.

  7. Vilken kreativ tolkning! Jag har en Canon S95 som jag bara älskar! Den ligger så bra i fickan och är alltid med mig när jag går ut! Men den är lite långsam av sig så nu har jag köpt en Sony RX 100 som är betydligt snabbare Ännu har ingen kärlek uppstått men jag hoppas den kommer!
    Ha en bra dag!

  8. Skön tolkning🙂 och din text är fantastik, igen!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  9. Vilken härlig tolkning av dina cirklar.

  10. Härlig tolkning!

  11. De där cirklarna är då med vid alla tillfällen – spännande värre här😉

  12. Vilket vackert eftermäle till en god vän! Skönt att höra att kameran ändå får bo kvar på din hylla, och inte behöver krossas på någon återvinningsstation…

  13. Ja det är det som är så kul med fototriss, man hittar saker i sin närhet som man inte annars ser för man har fokus på annat.

  14. Annorlunda tolkning, kul🙂

  15. Du skriver alltid lite fyndigt (eller hur man ska säga) till dina bilder, fina!

  16. Du är ett proffs på att tolka teman personligt, toppeninlägg.. igen🙂

  17. Underbar tolkning🙂

  18. Nog är det svårt att lägga undan en trotjänare? Undrar om jag ska göra ett litet podium till min gamla Konica.
    Eller inte.

  19. Avsked är avsked och något speciellt. Din lilla Canon till himlen for. Roliga bilder och annorlunda. Vad har du istället, när du smygfotar. Själv har jag en liten Lumix och min systemkamera är också Lumix.
    Ha en bra vecka!

  20. Det var ju, inte oväntat, en lite speciell cirkeltriss. Canon i all ära, jag har själv en nu rätt gammal Ixus, men en Iphone 5 klarar (oftast) ljuset på en konsert bättre. Sedan är ju frågan om man ska försöka njuta av konserten eller hålla på att försöka få en perfekt bild.

  21. Toppenbra tolkning!

Kommentera

