• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

MARKNADEN SOM SPÅRADE UR

En busshållplatsfilosofi.

Shit vad mörkt det är.

Men det regnar i alla fall inte längre. I morse regnade det så in i helvete, men det var bara för att morsans busshållplats saknar tak. Nu skall jag byta buss här, för att åka hem och hämta Lufsen igen. Säkert är det så mörkt bara för att den här busshållplatsen saknar lampa. Okej dom som tror på Gud skyller på honom, själv skyller jag på Murphy han med lagen om alltings jävlighet alltså.

Men vissa saker råder vi människor över själva och jag återkommer till det.

DSC_2171

Ja nu sitter jag alltså här i kuren och kurar, SMHI har säkert klass 2 varnat för mörker, när det är klass 3 så slocknar gatubelysningen också och då är det farligt att gå ut utan ficklampa. I morse orkade jag inte filosofera fram något i skitvädret, som jag brukar göra när jag står inkapslad och väntar på bussen. Tog med kameran men orkade inte ens fota, nu har jag i alla fall giort det. Satt ändå bara och mös och tittade på gamla bilder i den.

Men något skulle jag väl kunna filosofera fram.

Jag har lyssnat mycket på radio idag, ja ni vet pendelstågseländet. Att spåren mellan Stockholms Central och Stockholm Södra håller Bangladeshstandard har många vetat om, allt från underhållsarbetarna, deras fackförening och en Professor  på KTH, nu vet alla som måste åka genom stan för att jobba det också. Däremot har dom som bestämmer inte bestämt om dom vet det än, dom inväntar en tillsatt utredning.

SL gick ut och tipsade om att man skulle använda befintlig kollektivtrafik. Själv har jag upplevt det här med ersättningsbussar fast det var längre ut på linjen, när rusningen började avta.  Ersättningsbussar bygger på ren anarki, då alla tränger sig in och den befintliga kollektivtrafiken blir snabbt obefintlig. Dessutom var det en fin sommarkväll. Säger bra fy fan vilken kaos att börja dagen med i det vädret.

Jaha, nu kom bussen fast den går åt fel håll, filosoferar vidare.

DSC_2173

Nu berör det här inte mig eftersom jag har ett högstatusjobb.

Killar på krogen lämnar fram sina visitkort till mig för att impa och då står det Superadvisior-artdirector-managementcontroller-powerpointpeaker, eller något annat välavlönat flashigt, som ingen vettig människa begriper vad dom egentligen sysslar med. Då tar jag fram mitt där det står USKA och LEG NÄRARBETARE. Då sjunker dom liksom ihop och svarar:

Shit är du en sån där som jobbar och bor på samma sida om stan. Ja jag har inte kommit så långt i karriären än. Jag bor i Sollentuna och jobbar i Jordbro. Men jag har satt upp som mål tillsammans med min karriärcoach, att om fem år jobba i Solna. Rycker på axlarna och svarar att jag har en timma mindre arbetstid om dagen än han. Dessutom så är det så att jag åker buss, som är mycket säkrare än att tåg. Alla dom som bestämmer över kollektivtrafiken har tjänstebil och då kan vi ju inte ha så dåliga vägar att bilarna ramlar av som tågen gör från spåren.

Aha, nu har jag hittat en lösning.

DSC_1472 (kopia)

Minns ni dom där farbröderna med tindrande barnaögon jag berättade om, som jag träffade när jag var på Modelljärnvägsmässa ihop med min syrras grabb. Dom snickrar ihop moduler hemma sen träffas i en stor lokal, sätter ihop dom. Dom har inga spårproblem alls. Dessutom samtidigt som Alliansen går ut och säger att tjoflöjt nu bygger vi 6 nya tunnelbanestationer två linjer och satsar 70 miljarder, så har man sagt att man skall fixa Bangladeshspåren om 5 år.

Det är långt mellan vision och resultat i den här staden.

Vi tillsätter dom här farbröderna i ledningen för Stockholms kollektivtrafik. Nu kanske dom inte är så bra på att sitta i sammanträde, bygga stora tunga organisationer att göra karriär i och annat som är viktigt för att driva kollektivtrafik. Men dom har något annat, glöd och entusiasm. Hörde en fackordförande för banarbetarna som suckade uppgivet i Radio Stockholm.

”Vi vet vad som behöver göras men det får vi inte p.g.a. det upphandlade kontraktet.”

Dom gubbarna som bygger dom här modelljärnvägsmodulerna skulle aldrig vänta i 5 år. Skulle däremot dom som bestämmer i kollektivtrafiken gå med i deras förening ,så skulle inga moduler byggas. Dom skulle vara fullt upptagna med att anställa folk med höga löner, som skulle upphandla den aktör som skulle bygga modulerna åt dom.

Men nu kanske jag är orättvis, egentligen kanske vi skall vara glada över att Banverket kickat banarbetarna och anställt lika många som skall upphandla tjänsterna.

Vi lever ju i en marknadsstyrd värld och det kanske är lika bra att låta tåget ligga kvar där inne i tunneln, eftersom skitiga gubbar i reflexväst är dyra.

Vi anställer 50 nya upphandlare som upphandlar den bästa aktören att köra på dom spår som fortfarande fungerar, för vi lever ju trots allt i den bästa av världar.

Den marknadsstyrda lekstugan.

KajsaLisa

6 svar

  1. Den för Murphy skulle jag vilja ta ett allvarligt snack med🙂 Han har funnits i hela mitt liv, ja sedan min trehjuling gick sönder. Jag har hört en historier om mig att jag rullade utför en trappa och inte klarade en kurva in i köket när jag såg att min mor sopade med ett sopskaft hon låste spisluckan med🙂 Jag kan lätt fylla en bok om jävighet😉 Att tyda 50-50 regeln mellan två saker är vist inte hälften chans att göra rätt heller…

  2. Den allenarådande marknaden, den nya guden… Jag tror stenhårt på modellgubbarna, de skulle fixa det här på nolltid!

  3. Ja, vad ska jag säga… Tycker för det första väldigt synd om dig som är tvungen att pendla mellan Sollentuna och Jordbro. Du måste ju ha en restid på minst tre timmar sammanlagt per dag! Dessutom visste jag inte att det går bussar på den ”sträckan”.
    Ja det där med underhållet av spårtrafiken är verkligen ett otroligt dåligt skämt.
    Å det har ju blivit ännu värre sedan Banverket och Vägverket sam sjöfart och luftfart har ”förenats” i en enda myndighet som heter Trafikverket.

    PS. Nu väntar jag bara på att Slussen ska falla i bitar, vilket den borde ha gjort för länge sedan. DS.

Kommentera

