• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

JAG SKAFFAR PANNLAMPA OCH SKYLLER PÅ ALEXANDER BARD

 

Vi tar det här från början, först skulle jag ha ihop tre bilder från Gamla Stan i höstregn och mörker, till fototrissen. Tänkte mig temat: Mellan att alla turisterna åkt hem och den hysteriska julskyltningen . Det blev en användbar bild, okej jag lägger ut den på Marits helgbild istället  men där var temat ljus och det här handlar om bristen på det.  Sen tänkte jag flamsa lite fritt runt vad jag sysslade med. Så nu kommer den.

IMG_3680Släppte ett inlägg med blöta mörkerbilder från Stockholms City för ett tag sedan, packade ned min utrustning igen och skulle köra likadant med Gamla Stan. Som i det här inlägget.

JAHA,VART TOG STORMEN VÄGEN

Sista bilden i trissen är från det inlägget och efter att jag blivit övermodig skulle Gamla Stan skildras på samma sätt. Men nu skulle det inte handla om storstadspuls med neon som speglar sig i blöt asfalt, utan små gränder med blöt kullersten och någon ensam nattvandrare i bakgrunden. Dom gamla lyktorna skulle förstärka effekten av regn i mörkret och jag säger bara Stortorget det skulle bli höjdpunkten.

DSC_2140 (kopia)

Det här är de enda bild som blev bra i Gamla Stan. Resten blev bara skräp.

Men vad gjorde jag för fel?

Det är en himla skillnad att fota Gamla Stan och Stureplan. Gamla Stan är mörkare, jag skulle använt stativet, så hade bilderna blivit mer skarpa. Sen planera bättre, det var inte så kul att stå i ett gathörn i ösregn och ta fram kameran ur regnskyddet för att kolla vad jag egentligen sysslade med. Skyddet hade dessutom immat igen. Allt var väldigt blött och hålla sig själv torr är inga större problem men vattnet rann från sydvästskärmen ned i ryggan när jag plockade med fotogrejerna.

Nästa gång skall jag tänka på följande. Ta med en påse pappersnäsdukar från början, sen behöver jag inte tveka om att det möjligtvis finns vattendroppar på motivet, dom finns där och skall torkas bort. Sen måste jag arbeta lite annorlunda. In under en markis och kolla att allt är ok med kameran. Ta några bilder och sen in där igen och utvärdera.

Men jag kommer inte att se ett skit när jag står där.

Bägge händerna är upptagna, allt är blött överallt och jag kan inte lägga ifrån mig saker.

Jag måste alltså inhandla en pannlampa till det här projektet.

Ja ja det är väl bara att acceptera, hur suspekta ideer man än har, så blir det prylhysteri så småningom.

DSC_2158 (kopia)

Bilden här är tagen under min promenad genom Stockholm, där jag  fångade  Slussen med Katarinahissen och Stomatolskylten på håll, vilket mest  liknade något en påtänd färghandlare hällt i en färgburk, vidare förbi ett suddigt Stadshustorn och in på Regeringsgatan för att fota Kungsgatan ned mot Stureplan. Här ser man skillnaden som alla ljuspunkter gör, det är bara att trycka av.

Nu kommer det rent estetiska in i bilden. Mitt bland alla trendiga uteätare som skyndar in med paraplyer på krogarna skall jag klafsa runt iklädd sydväst med pannlampa.Den här fiskarmössan hade aldrig platsat i en modeblogg, dessutom med lampa.

Fan, inte ens Alexander Bard skulle gjort det.

IMG_3680 (kopia)Det kommer inte att se riktigt klokt ut. Nu har sydvästen i och för sig en del fördelar, förutom att den skyddar mot vädret och paraplyspröt.  Vattnet rinner inte ned över kameraskyddet, om man viker upp skärmen och det bästa av allt, jag försvinner helt och hållet i den och blir helt anonym. En lång regnrock som är ute och promenerar med en lysande sydväst ovanpå kan ju bara vara en person.

Alexander Bard alltså.

Dessutom så såg jag flera tappra grupper i Gamla Stan som gick spökvandringar.

Vore väl kul om dom fick se ett på riktigt.

Hoppas jag hinner fortsätta projektet innan den hysteriska julskyltningen dyker upp.

KajsaLisa

6 svar

  1. Tack så mycket, gillar verkligen din beskrivning av mina bilder till fototrissen🙂

    Hmm, svårt och säga vad du gör för fel, jag vet inte,😦

  2. Med tanke på att du bär på en utrustning som American Marines vanligen har på sig på krigsuppdrag är jag förvånad att du över huvudtaget lyckades ta bilder. Den från gamla stan är underbar och den härligt suddiga bilden från Kungsgatan är ju urläcker – psykedelisk faktiskt. Ja dina ambitioner vad gäller fotografering är ju inte mina direkt som du vet vid det här laget.
    Åsså tänkte jag faktiskt på dig imorse när kollegan kom instövlande med gula gummistövlar och en gul regnkappa. Kolla här – http://www.estella.se/sv/varumarken/garda-of-sweden.html – så himla läckra, men kanske inte riktigt ditt stuk;-)

    • Det värsta är att utrustningen verkar föröka sig också. Jackan var riktigt snygg även om det inte är mitt stuk. Ifall hon försökte ta sig till jobbet från södra sidan i morse med pendeln så var det nog jättepraktisk klädsel, för då fick hon nog promenera. Nu måste hon ju skaffa en kamera också, eller hur🙂

  3. Du är tapper! Och de blider du visar är läckra! Ett stativ, det måste jag skaffa. Och en bättre väska till min kamera. Nu har jag en liten kameraväska (shosho/Haglöfs) från tidigt 90-tal. Rolig färg, men liten och egentligen utan skydd what so ever. Jag har beställt boken du rekommenderade, så nu jävlar ska här fotas😉 Sen var det ju den lilla detaljen med tid oxå… och pengar till prylarna…

Kommentera

