• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

BOKTIPS OCH GENERATIONSMOTSÄTTNINGAR.

Vad är det första man gör om man kommer hem halv två på natten efter en konsert med Five Finger Deathpunch  och Avenged Sevenfold så hörselbenen ligger och skramlar inne vid lillhjärnan ungefär?

IMG_4115 (kopia)

Skriver ett inlägg till Annikas bokbloggsjerka givetvis. Fattas bara annat.

Veckans fråga lyder: Vad önskar du dig mest av allt just nu som är relaterat till böckernas värld?

Först och främst önskar jag att jag läste ut allt som ligger men det talar vi tyst om. Men jag kanske kan ge några andra tips på böcker jag önskar blev utgivna.

Jävla tonåringar av Platon.

fil_filosofihistoria_platonMachopsykologen David Ebenhart som tycker alla människor lever på tok för skyddade och bortskämda liv. Nu har han gett ut boken ”Hur barnen tog makten”om curlade barn. Nu är det väl så här att alla generationer har väl gnällt på ”dagens ungdom” David Ebenhart tillhör tyvärr en generation som inte kan komma dragande med  ”Annat var det på min tid, jag minns dom hårda krigsvintrarna på 1970-talet.” Det låter inte så trovärdigt. Därför har hans generation uppfunnit curlingföräldern, så han och dom andra också kan gnälla.

Men nu sträcker sig det här rätt långt tillbaka i tiden, den som började gnälla på dagens ungdom först var Platon Så här skrev han:

Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare.

Känns det igen kanske, jag tycker dom här åsikterna från år 375 före Kristus ungefär, skall ges ut i nyutgåva så alla generationer efter Platon kan skämmas ordentligt, över hur bortskämda och curlade dom blivit, det vore rätt åt dom. I och för sig så påstår Platon att det var Sokrates  (Platons läromästare)  som sagt det här, så Platons generation får väl skämmas dom med. Precis som Sokrates generation som curlade bort dom.

Ärligt talat vore det kul med en bok som tog upp det här tjafset ur ett historiskt perspektiv. Låter som något Peter Englund skulle kunna ta tag i.

Men vi kanske skulle titta på en bok som redan finns istället.

Då väljer jag Lex av Sara Kadefors.

9789187027512_small_lex-bokGillar henne som författare efter att jag läste Fågelbrovägen 32. Hon besitter någon form av klurig kreativitet som kan skruva till det. Snor det här utdraget ur Bokus.

Lex går sista året i gymnasiet och är så less. Less på alla prestationskrav och hetsen om entreprenörstänk, som ställs på henne och andra unga i dag. I protest skapar hon alter egot Maya som via sin blogg revolterar mot allt vad framgångssagor heter. Men vad händer när bloggen plötsligt visar sig vara just en riktig framgång?

Typiskt ungdomar kanske man tänker. Men det kan ju vara bra även för lite äldre människor att läsa den här, fast det låter som en ungdomsbok. Även dom sysslar ju med att fläka ut sina perfekta Svenne Bananliv på Facebook.

Men mest av allt så önskar jag att jag fick arslet ur vagnen och skrev klar min egen roman och den kom ut i bokform. Men eftersom jag fortfarande är rätt ung så beror det på att jag är på tok för bortskämd. Sitter framför datorn och flamsar på nätet och springer dessutom på hårdrockskonserter.

Försök skriva en roman efter att ha lyssnat på det här i flera timmar.

Allt är givetvis min farsas fel som curlade bort mig med  Deep Purlevinyler

Annat var det förr, när folk lyssnade på Thore Skogman då skrev man ord och inga visor, riktiga romaner alltså.

KajsaLisa

10 svar

  1. Lex bok har jag läst, trots att jag inte är någon ungdom🙂

    Och förresten, se till att vila öronen nu. Jag har lyckats få en liten hörselskada på grund av (tack vare?) en helt fantastisk konsert😉

  2. Om jag läser det vad Plato skrev för mera än 2000 år sedan så kan jag bara säga att allt kommer igen, men att det skulle ta så lång tid att inse det, eller prata högt om, förvånar mig;-)

  3. Intet nytt under solen tydligen, Platons ord har förmodligen upprepats av varje vuxengeneration efter honom… Ett sätt att försöka stoppa ungdomens ofrånkomliga övertagande? Ett sätt att låtsas om att vi som lever nu kommer att leva för evigt, vi kommer inte att dö, och då får de banne sig finna sig i att hålla sig på sin plats och lyssna på oss, inte försöka utmana oss? Själv skulle jag inte alls ha nått emot att lämna plats åt ungdomen, önskar jag kunde vara ledig resten av mitt eviga liv…

  4. Platon vore kul.

  5. Fan va bra du skrivit! Särskilt om platon

Kommentera

