• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VI FÖLJER SPÅREN

Utmaningen i veckans fototriss är linjer.

Inte vilka linjer som helst utan linjer som drar ögat till vissa punkter på bilden.

Jag tyckte den här utmaningen passade perfekt. I helgen var det Modelljärnvägsmässa i Älvsjö. Jag har ett speciellt för hedersuppdrag i släkten. Att ta med syrrans grabb till sådana tillställningar. Jag har fått det efter att jag gjort en del lyckade inköp på mina Londonresor till hans och hans farsas modelljärnvägsprojekt.

Nej, jag ser inte det här som att sitta barnvakt, jag har rätt roligt själv med kameran. Förutom en massa företag finns en annan företeelse på dom här tillställningarna. Som ni vet kan man använda internet på olika sätt,, man kan läsa Blondinbella, checka in på ICA med Facebook eller twittra att man väntar på bussen.

Men man kan använda internet kreativt också som herrarna i MMM

Man umgås på nätet och har tillsammans satt upp ett system. Alla sitter hemma och bygger modelljärnvägar efter eget tycke och smak, dom är inte större än att man lätt kan transportera dom i bil, så det är inte så mycket att köra på, men man har bestämt hur dom skall se ut i ändarna så dom kan sätta ihop dom.

Jajamennsan, det är dags för dom medelålders männen med tindrande barnaögonen igen 🙂

Dom får däremot inte vara med själva i trissen den här gången, för jag tog en utmaning till.

Bilderna skall se ut som jag stått mitt i ett landskap och fotat.

bild+(11)

Det är bara att följa rälsen med ögonen.

Det här är jättesvårt eftersom banorna är långa och smala, folk hänger över dom och det finns inga bakgrunder. Dessutom blev det inte MMM utan en annan bana som fungerade bättre.

DSC_2022 (kopia)

Vi förflyttar oss till ett litet samhälle någonstans i 50-talets Sverige, men trävaror som basnäring. Jag har tyvärr fått skära bort mycket vackert för att det skall fungera. Sen gällde det bara att vänta till dom gråhåriga huvudena skulle försvinna.  Jag har som ni ser klättrat upp på en vedstapel och tagit bilden. Det vi ser till vänster är inte ärmen på en gubbjacka utan supporterklubben för byns fotbollslags svartröda flagga. Dom skall just passera övergången, det är match mot Mullbänkshyttemohed i division 7. Långt långt innan TV-satelliter och italienska ligamatcher.

DSC_2060 (kopia)Nej, jag tog inte den här bilden i svartvitt för att golvet uppe till höger skall med en gnutta fantasi uppfattas som en insjö. Det var väldigt vanligt med svartvita bilder på 50-talet. Dessutom står jag inte lutad över någon modelljärnväg, utan på bron över spåret. Ni ser väl räcket till vänster. Jag tar nästa rälsbuss om tre timmar för jag skall undersöka samhällets centrala delar.

DSC_2063 (kopia)

Jag fick en flaska Zingo om jag tog den här bilden i färg av mackägaren, han  är jättestolt över sin nya röda blanka  Volvo. Det lilla tåget lastat med virke går långsamt, kanske jag inte behöver vänta på nästa rälsbuss, kan ligga och sola uppe på plankorna i 20 kilometer i timmen.

Men tiderna förändras, snart skall lugnet och stillheten i det lilla samhället vara borta och ett nytt ljud kommer ur deras radioapparater.

Nej, jag menar inte Elvis, det är Hyland jag snackar om, det är ju avspark snart på Ljunghedavallen, mot Mullbänkshyttemohed i division 7.

Hoppas ni följde spåren och inte hittade något gråhårigt huvud med tindrande barnaögon i slutet av det.

KajsaLisa

52 svar

  1. Fina linjer i forma av räls! Fint tolkat!

    Ha en skön söndag!

  2. Underbara bilder som visar hur det såg ut när jag var barn! Vilken tur att det finns gråhåriga medelålders män med tindrande barnaögon och en Kajsa Lisa med kameran i högsta hugg!

  3. Älskar modelljärnvägar skulle vilja ha en själv, kanske dags att komma till skott;-)
    Ha en bra dag
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/11/02/10312833-fototriss/

  4. En väldigt lyckad triss och dina ord är, som alltid, ”the icing on the cake”! Hoppas Zingon smakade!! 😉
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  5. Vilket roligt ställe att gå lös med kameran, gillar verkligen dina bilder särskilt sista, den blir min favorit här!

  6. Du har lyckats! Ser exakt ut som om du är där i landskapet. Tänk vilken rolig hobby 🙂

  7. Mysig triss med en en trevlig berättelse som komplement till alla ledande linjer! Första bilden rena 50-talsidyllen med den röda stugan!

  8. Härlig triss, det verkar vara en rolig mässa, modelljärnvägar, 50 tal. Kul skrivet också. Tycker det är jätteroligt att fota fordon av alla de slag!
    Ha det gott!

  9. Vilken härlig triss! Me like! 🙂

  10. Där skulle jag vilja ha varit. Jag älskar modelljärnvägar.

  11. Coola bilder. Ser nästan ut som på riktigt.

  12. Resliga linjer o fångad fantasivärld… men det var SÅÅÅ en gång.

    • Visst är det lätt att bli nostalgisk. Men någon fototriss fanns inte på den tiden. Alla fick posta ett brev med tre bilder vare Söndag på ett tema. Om man hann få dom framkallade alltså.

  13. Jadu man undrar hur många hundratals mil räls det ligger utmed Svedala 🙂 Mycket snyggt stångat fotografen 😉

  14. Fiffigt trissat 🙂

  15. Wow, vad häftigt, måste ha varit jättekul att fota landsbygden i miniatyr. Spännande bilder 🙂

  16. haha ja mina spår är nog lite större och troligen tågen med som passerar där varje dag! 🙂

    Nu blir jag lite nyfiken på humorn du tycker finns i första bilden. Tell me 🙂

    • Oftast blir sådana bilder perfektionistiska, allt blir så rakt och ordentligt, men den där stolpen som lutar avviker. Tror säkert man skulle kunna sätta en rolig text till bilden, tyvärr kommer jag inte på någon just nu 🙂

  17. Vilka underbara minimiljöer du funnit och en resa genom svunna tider som dessutom slutar med kungen…din triss kunde inte blivit bättre.
    /Kiki

  18. Men attans vilka fantastiska bilder!! Kanske kan man gå dit helt själv utan barn så man får fotografera dessa fina miljöer…… 😉

  19. Mitt huvud är egentligen grått, men jag lackar det lika rött som den fina volvon, och mina ögon glittrar! När jag var liten hade vi en spånskiva på två bockar nere i vår källare där vi byggde modelljärnväg (som naturligtvis min bror ägde, flickor kunde ju inte få sådana…) och skapade de finaste små minilandskap, det var så kul! Om tiden ändå fanns för att göra allt det jag vill…

  20. Det blev ju en kanonfin triss på det här temat. Och vilken fin modelljärnväg. Ett toppbidrag!

  21. Fina linjer, gillar att de är i miniatyrformat 🙂

  22. Jättefina bilder på temat och jag är väldigt förtjust i dina ledsagande texter. Modelljärnväg – det suger svårt i nostalgitarmen!

  23. Jag förstår att gubbarna har roligt. Allt är ju så fint och ser äkta ut.

  24. Tjusigt trissat.Vilken nostalgi det gillar jag.

  25. Kul triss med läckra gamla bil- m.m. modeller.

  26. Vad fint! Den mässan hade jag gärna strosat omkring på. Jag har ett par märkliga faiblesser, dels för amerikanska peterbilt 18-wheelers (helkonstigt, men de är sååå snygga med sin nos och dubbla avgasrör…) och för lok. Men bara att titta på, inte bygga. Jag har förresten med järnvägsräls i min triss också.

Kommentera

