• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

NEJ ALLT GÅR INTE ATT STYRA ……….. ELLER ……?

Har lite bloggtorka idag, så jag lägger in en repris.

Det har börjat dyka upp en debatt i media om dom här smarta mobilerna, hur påverkar dom oss. Tydligen så blir folk beroende ( suck kan man inte bli det av allt nuförtiden ) , man glömmer bort sina barn och barnens hjärnor får kortslutning av alla platta saker dom skall titta på också.

Jag håller i för sig med om att den här mobilfixeringen är lite överdriven och att vi behöver koppla av, istället för att alltid koppla upp. Men samtidig så undrar man ju om inte många av dom som klagar suttit uppkopplade framför TVn sen 60-talet, hade dom råkoll på sina ungar när Hyland var i rutan. Sen när dom fastnade där, satt säkert människor som lyssnat på radio sen 30-talet och hade synpunkter.

DSC_1966 (kopia)

Men en sak har jag märkt med dagens teknik. Jag missade ju gårdagens storm, för att den tog en annan bana än den som SMHI lovat. Nu fick dom skit för det i Aftonbladet (LÄNK). Nu hade väl Aftonbladet förberett alla lokalredaktioner på att skriva väderporr, men så fick bara några få göra det. Personligen tyckte jag att det var bra att dom varnade utifall att det hade hänt. Men är det inte så här, apparna bara väller ut och snart tror vi att man kan styra allt med mobilen. SMHI gör bara prognoser och dom erkänner det, till skillnad från prognosmakarna som förvaltar dina pensionsfonder.

Men det är klart, har man laddat ned SMHIs app i mobilen och det står att det skall sluta regna 2,3 mm/timmen klockan 15:00 och man skall grilla, skall man inte kunna lita på det då? På sätt och vis är det skönt att man inte kan kontrollera vädret, eller går det ? Läs det här över 3 år gamla inlägget så får du svaret.

KAJSALISAS VÄDERSKOLA.

Jaha, då var det dags igen.

Skulle till gymmet igår, tog bussen till jobbet på morgonen som jag brukar göra när jag skall dit.

Som jag skrev förut ösregnade det och som förut saknar busshållplatsen tak. Nu gör det inte så mycket, det är inte min busshållplats utan morsans, brukar ta en  20 minuters promenad dit på morgonen med Lufsen och lämna honom innan jag sticker till jobbet så om det ramlar ned lite mer över mig har ju ingen betydelse.. Dessutom hade jag gummistövlar till regnburkan den här gången, så jag var torr, vilket man inte kan säga om gymkläderna i ryggsäcken, som vart full av vatten så mina tights drunknade. Nej, det blev inget gym igår.

Visst gnäller alla på vädret men ingen gör något åt det.

Trodde ni ja, jag har börjat med det. Jag skrev ju om växthuseffekten i  inlägget, jag länkade till, men om vädret har varit konstigt den här sommaren så beror det inte bara på den utan jag måste erkänna en sak.

Det är mitt fel.

Jag har hållit på att trixa lite med min weatherapp, försökt sett till att nederbörden är rättvist fördelad och att det är sol där jag är. Nu har jag inte alltid lyckats, men jag har tränat för att få klämm på funktionen.

Vad är då Weatherapp.

Det är en applikation till nya Iphone 4. Som alla andra jävla mobiler förutom några få undantag, så tål den inte lite regn utan att paja. Visste ni att Elgiganten i Stockholm hade rekord i kunder, som kom in med vattenskadade telefoner efter Sonispherefestivalen och absolut ingen får ett öre i ersättning.


Mobiler fixar inte en normal Rockfestival.

Weatherapp installerades aldrig i Iphone, meningen var att användaren skulle kunna stänga av regnet med mobilen innan telefonen gick sönder. Men då skulle ju Apple få sälja färre mobiler, eftersom vi kunder är så jävla dumma att vi skäms över att vi ringt när det regnar. Vi accepterar och köper gladeligen en ny telefon för 7000 kronor.

Nu finns den för Macdatorer och kan laddas ned från nätet.

Fungerar på följande sätt.

Gå in på SMHIs hemsida och sök upp väderkartan.

Inget picknickväder direkt.

Klicka på Weatherappikonen.

Markera regnmolnet med ett musklick- gå in på Weatherapp och klicka på fliken Anpassa- välj manuell inställning

Dra ned regnmolnet i papperskorgen kopiera en valfri sol på väderkartan och klistra in den.

Visst vart det här mysigare, packa picknickkorgen och åk till Hagaparken

Jag vill varna för att den här appen är lite svår och behöver viss träning. Tyvärr ställde jag till det i veckan, trodde jag skulle kunna fixa lite fint väder i hela Sverige så jag markerade alla regnmoln jag kunde hitta och drog dom mot papperskorgen. Vid Skåne hängde sig datorn, ja ni har väl läst om eländet.

www.aftonbladet.se/vader/article7630842.ab

Förlåt mig.😦

Men det fina är att man kan återanvända regnmolnet, så töm inte datorns papperskorg. Behöver du vattna gräsmattan så är det bara att dra tillbaka det en stund.

Man kan ha lite kul med funktionen också. Min fisförnäma granne hade gardenparty för ledningsgruppen på altanen i helgen. Märkte det på lukten från grillen och alla BMW och Mersor som stod utanför.

Jaha, tänkte jag, en liten slickaröv och kotteritillställning, nej inte skall dom få sitta där ifred och dela upp sina bonusar. Jag hade sparat ett  åskmoln med klass 1 varning i papperskorgen.

Drog fram det så det låg över Ålandshav, satt vid fönstret beredd och när dom dukat och satt sig vid bordet. Då drog jag in det.

Satan vad det regnade och blixtrade.🙂

Sitta inne, titta på åska och medelålders karriärister i piketröjor med krokodil, som med ett paraply i ena handen och uppläggningsfat i andra, irrar runt och spiller tzatziki på varandra är jättekul.

Jag använde inte funktionen igår morse, för då hade jag inte fått någon bra inledning till det här inlägget. Klädde på mig och trotsade regnet.

För det finns ju inget dåligt väder, bara värdelösa mobiltelefoner och läckande ryggsäckar.

10 svar

  1. Man har ett eget ansvar som konsument att kräva att produkten ska klara sina behov. Köpa grisen i säcken kan bli mycket dyrbart😉 Du har bevisat också att man kan skaffa skydd för regniga dagar då man plåtar också!

    • Ja tyvärr är ju folk mer intresserade av alla nya programvaror än om skiten håller. Sen när det gäller dom här telefonerna så har jag hört att en del är så fuktkänsliga att skaffar man ett vattentätt fodral så slår kondensen ut dom.

  2. Puuuuuh… här blev jag totalt andfådd av bara plöja mig upp och ner i inlägget;-)
    Nu har jag knappt några appar, å dom jag har är fotbollsorienterade. Å vädret – I like surprises, bara solen skiner och temperaturen håller sig på plussidan;-)

  3. Naturens krafter rår vi inte riktigt på än. Tur det, tänker jag. Men att bebisar blir förvirrade när föräldrarna ser dem i ögonen – det låter inte sunt (hört på nyheterna).

  4. Jag har köpt en CAT som tål både att bada och tappas i backen🙂
    Nej jag deltar inte med länk i helgbilden, gjorde det ibörjan men tyckte det såg knäppt ut att länka till inlägget före, därför blir det nu bara bilden som jag publicerar i loggan..

  5. Ohh, alla skulle hata mig om jag fick tag i en sån app. Jag skulle dra ner tempen hela sommaren, låta det storma en hel del på hösten, sen kallt med massor av snö på vintern, och våren skulle få komma först i juni…. Kanske tur at den inte verkar finnas till android…

Kommentera

