• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

SKRÄCK OCH KOKAINBEKÄNNELSER

Det är Haloween  den här helgen om någon missat det.

Frågan från Annika i veckans bokbloggsjerka är.

Ska du läsa någonting som lämpar sig väl för Halloween och i så fall vad?

Nu tillhör jag inte dom som normalt läser speciella böcker till speciella högtider. I och för sig så föreslog jag förra året en faktabok med titeln Stockholms spökhus och jag kan erkänna att jag satte mig och daterade upp mig på Stockholms galgbackar den lördagskvällen. Så vi får väl se hur jag gör med det här boktipset.

WELCOME TO MY NIGHTMARE

9789186969486_200_welcome-to-my-nightmare-sagan-om-alice-cooper_pocket

av

Dave Thompson.

Ja, ni känner säkert igen personen på framsidan, jag köpte den här på OKQ8  för rätt länge sen, tyvärr har jag inte läst den, men det är trots allt mitt tips till Halloween.

På något sätt tycker jag Alice Cooper är den här helgen personifierad. Det handlar om skräck, men det är knappast någon som skräms av det. Han sa en gång i en intervju småskattande att skräck måste innehålla en stor portion humor. Jag har sett honom fyra gånger och och dessutom haft förmånen att stå en meter från scenen och vara med om när hans dotter halshugger honom, allt är så medvetet sunkigt att det är humor.

 

Samtidigt utan att kritisera boken som jag inte läst än, så är jag lite kluven till sån här litteratur och jag skall förklara varför.

En boksucce kan leda till att en helt ny genre uppstår, om dom rätta ingredienserna finns i bakgrunden. Ett sånt fenomen är livspusseldeckaren. Ingredienser, en kvinnlig huvudrollsinnehavere som jobbar i mediasvängen. Någon skapar ett koncept som slår, sen är lavinen igång.

”Nej, fan nu snubblade jag på ett lik igen när jag skulle hämta ungarna på dagis. Det är deadline på min artikel på Torsdag och tvättkorgen är full, vilket den tölpen jag är gift med inte uppmärksammat, byter han kalsonger någon gång.”

Sen har vi succen.

”MORD OCH INGA RENA UNDERKLÄDER I BYRÅLÅDAN”

Nej, jag tänker inte ge några exempel på varken böcker eller författare i den genren, jag har varit elak nog mot livspusseldeckarförfattarinnorna, för i det här inlägget skall jag vara ännu elakare mot en annan typisk manlig genre som är ännu mer suspekt.

DSC_2000 1 (kopia)Alice på Gröna Lund

”Så mycket har jag knarkat sen 70-talet.”

Jovisst den genren finns faktiskt, det började med The Dirt boken om Motley Crue, jag har läst den och den är riktigt dråpligt underhållande, dom springer genom alla sidor som ett gäng påtända seriefigurer. Boken handlar inte om rockstjärnor som blir narkomaner utan narkomaner som blir rockstjärnor typ. Sen skulle alla hänga på den här trenden och Guud vad skit dom fyllt kroppen med, Lemmy i Motorhead hängde på med Whiteline Fever, sen Marlyn Mansson och givetvis Ozzy. Om Ozzy nu kunde komma ihåg hur han knarkade under tidigt 70-tal. Tvivlar jag på, eftersom jag såg honom på Stadion förra sommaren och han knappt verkade komma ihåg var på scen han ställde ifrån sig mikrofonstativet. Den mannen är ett vrak, men låtarna sitter fortfarande och sjunga kan han.

Istället för att tävla i längsta gitarrsolot, började man tävla i vem som dragit upp längsta linan i näsan och låtit någon skrivkunnig människa dokumentera detta.

Verkar ju knappast kreativt, men sen släppte Keith Rickard, som varit full och påtänd sen 1965 ungefär sin biografi och dessutom påstås dragit upp sin kremerade farsa i näsan Efter det dog den här genren lite grann.

Och tur var väl det.

CIMG0453 (kopia) 2Alice i rosa tvångströja, Sonisphere 2010

När det gäller Alice så måste man nu säga till hans försvar att han krökade bara, under 70-talet var han känd för att göra dom mest kreativa vinyomslagen utformade som skolbänk, plånbok och annat. Jodå jag har sett dom, man viker ut pappbitar ur omslagen sen blir dom något. I slutet av 70-talet så  nådde han höjden av kreativitet. Efter att han blivit utsläppt från ett mentalsjukhus efter att han varit totalt nedsupen, släppte han albumet ”From the inside” som var utformat som just ett mentalsjukhus, det fanns till och med en madrasserad cell.

Efter att han släppt några plattor i början på 80-talet som han inte ens själv kommer ihåg och ingen annan heller vill göra, blev han ren ungefär samtidigt som Iggy. Dessutom blev han religiös. Han och Iggy Pop började sen med något som är lika beroendeframkallande fast inte lika rockigt nämligen golf, men hur som helst så kanske det är det som gör att dom här herrarna fortfarande kan skutta runt på scenen, med äran i behåll.

Hur som helst så tror jag jag börjar på den här boken i alla fall.

För mig får han i och för sig vara hur religiös han vill och spela hur mycket golf som helst.

Bara han inte skapar en ny genre av det om 20 år.

KajsaLisa

12 svar

  1. Duger den helige Graal? 😉

  2. Alice Cooper är ju lite speciell 🙂

  3. ta du och läs boken 🙂 det låter bra 🙂
    Sv:mm, jag brukar säga nej, det påminner mig om en som ringde från ett elbolag och tyckte vi skulle byta till dem, jag sa nej redan från början men hon fortsatte bara argumentera, jag sa till henne att du använder bara din tid i onödan, för jag kommer inte att ändra mig, hon höll på i minst 10 minuter och till sist sa jag, det är ingen idé att du fortsätter, jag tänker inte byta elbolag, vad du än säger
    kramar

  4. Ja du… visst känner jag igen Alice Cooper. Han har t o m varit med i Top Gear och kört en Kia runt en racing bana. Men det är allt jag vet. Å visst är han Halloween personifierad…

  5. Alice Cooper… jaja… hemsk är han.

  6. Älskade Alice 🙂 Sätter på hans musik i klassrummet ibland, hoppas frälsa någon sju-åring…

Kommentera

