• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

LUGNET FÖRE STORMEN

SPÖKET LABAN IS WATHING YOU

DSC_1940 (kopia)

Lägger ni en bild på Marits helgbild.

Drottninggatan, det är Söndag kväll, och jag har varit ute på ett ärende. En fin höstdag som övergår i en iskall höstkväll, när den blåa himlen drar dagens lilla värme ur luften och jag har handskpremiär för i år.  Nej, det är ingen våldsam höststorm på gång. Däremot är det snart Halloween en kommersiellt sett misslyckad tradition från det stora landet i väster. Den gamla klassiska skämt och utklädningsaffären Butteriks ligger här, kanske dom som hängt upp spöket. Men bara vi blir av med det där spöket så åker vajrarna upp mellan husen, sen stormar julen in i mitten på November, har hört att IKEA redan tjuvstartat med tingeltangel, men dom har ju inget spöke som hänger i vägen.

Vi tittar tillbaka nästan ett år, samma gatstump.

DSC_2750 (kopia)Årtidsmässigt skiljer det nog bara ett par veckor mellan bilderna, tjoho julen är här. På något sätt känner jag skadeglädje över bilden, Julskyltning våtblank asfalt uppspända paraplyer och vattendroppar på objektivet, det är inte ens slask. Nej, julen börjar första advent inte i mitten på November, vi kommer att bli sönderstressade nog ändå. Om nu julen är så himla viktig varför inte börja när vi kommer hem i mitten på Augusti efter semestern. Vaddå snö, vi skyller på växthuseffekten.

Ja just det, det där jävla spöket hänger i vägen.

Tack Spöket Laban för att du bevarade höstmelankolin en stund extra åt oss.

KajsaLisa

Just det, det var ett par som var intresserade av att fota rockartister i kommentarsfältet. Jag är inte fullärd, men tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter, håller på att sätta ihop ett inlägg med lite tips som jag räknar med att släppa natten till tisdag.

10 svar

  1. Julmusten stod på coop för över två veckor sedan *ryser* Hösten hade inte ännu nått sin fulla potential och de börjar med jul? Som du skriver; som om inte folk är stressade ändå …
    Halloween ignorerar jag så gott det går – men det är inte lätt. Handlarna har höga röster!
    Önskar dig en bra start på nya veckan!

  2. Det är inte ofta jag är i Stockholm men jag har också fotat spöket på Drottninggatan, men då i dagsljus. Måste säga att det gör sig mycket bättre när det är mörkt ute!
    Julskyltningen är det inte så bråttom med! Men flera affärer har redan plockat fram julsaker, huga!

  3. Spöket är ju lite skoj där det lyser upp i mörkret.
    Halloween-grejen kan jag vara utan för övrigt – liksom
    julhysterin.
    Julmarknad i Gamla Stan däremot gillar jag.
    Med efterföljande go´fika med varm choklad med vispgrädde på.
    Nu blev jag riktigt nostalgisk…. 🙂

  4. VA!!!!! Har spöket kommit upp redan! Javisst ja, det är ju snart Halloween. Hade med ”honom” – för det är en han – på bloggen för något år sedan – fast då spökade ”han” under dagsljus om man säger så;-) Mina kvällsbilder blir ju alltid en katastrof.
    Dessutom har Ljushuset redan börjat med ljusstakar – å jag HATAR dom. Ja inte min LEDade variant då, den är åtminstone… annorlunda;-) Å jag gillar inte jul heller;-) Lika kommersialiserad som Halloween om man tänker efter – lite större bara…

  5. 🙂 du verkar inte vara så förtjust i varken spöket eller Halloween..

Kommentera

