• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

THATS UNDERSTATEMENT

Frågan i Annikas Bokbloggjerka den här veckan är nog väldigt svår att svara på.

Finns det några författare som du tycker sticker ut (eller som du beundrar mer än andra) när det gäller deras sätt att skriva?

Ofta har jag väldigt svårt att sätta fingret på varför jag gillar ett speciellt sätt att skriva. Jag gillar Douglas Adams förmåga i Galaxenböckerna att stapla vansinnigheter på , man måste gå tillbaka i texten och kolla om man verkligen hann med att skratta åt allt på förra sidan eller missade något.

Men en bok som jag kan sätta fingret på är den något uttjatade hundraåringen.

9789164202963_200_hundraaringen-som-klev-ut-genom-fonstret-och-forsvann

Nu vet jag att alla inte gillar den men om jag skall analysera varför jag gör det. För det första är ju hela storyn helt osannolik, men det finns ett sätt som Jonasson skriver på som gör att den blir så fruktansvärt rolig.

Han har understatementhumor.

Allan passerar genom 1900-talets värsta historiska händelser och platser. Det exploderar runt omkring honom, ibland är han själv skyldig till förödelsen, men aldrig en mänsklig reaktion, han totala brist på reaktioner gör till och med Stalin rolig och ett Gulagläger underhållande. Kanske det är just det i boken som gör att vi kan skratta åt alla hemskheter. Hans beteende kanske kan kopplas till att han utsätts i bokens början för, det svenska sterliseringsprogrammet. Han är som en kastrerad hund ungefär.

Översättningen av uttrycket understatement blir ju underdrift eller motsatsen till överdrift. Men den svenska versionen låter inte lika bra som den engelska. Det inte så länge sen jag själv blev bekant med uttrycket. Jag hade naturligtvis läst det innan i böcker men eftersom det oftast inte påverkade handlingen i boken så rann det bara genom huvudet.

När jag låg på skrivarsidan pennfajten som jag berättat om tidigare hade Sandra Lööv och Agustin Erba som drev den, gett oss veckouppgiften att skriva en text om sjukdomar, den här gången fick jag för omväxlings skull ihop något som inte var för långt. Vilken typ av humor det var funderade jag inte över.

antibiotika2

Armarna och fötterna ser faktiskt bättre ut idag. Tabletten jag fick nere på vårdcentralen hjälpte. Känner mig fortfarande matt. Jag frågade läkaren om det skulle gå över tills helgen, det är ju löning, det är inget kul att sticka in till stan och visa upp sig när näsan sitter löst.

Läkaren sa bara, vi sätter in antibiotika så är du symtomfri på ett par dagar. Håll bara reda på kroppsdelarna, så är det ingen fara. Du har fått en släng av vinterspetälska.

Näsan verkar fastnat igen, får väl fortsätta med burken jag hämtade ut på apoteket. Tre tabletter om dagen.
Typiskt, barnsäkert lock, var fan lade jag fingrarna igår?

Agustin själv kommenterade den som understatement och gav mig ett så pedagogiskt exempel, att poletten trillade ner på en gång. Den här Monthy Pythonskechen .

Jag blev alltså upplyst om den här humorformen av en annan efter att jag själv skrivit den.

Shit också, det är bara att riva ur alla bokhyllor för att kolla om jag skrattat åt understatement tidigare utan att veta om det.

Videon kan ju vara en ledtråd, brittisk upperclass med stiff upper lips, bara att börja sökandet.

KajsaLisa

16 svar

  1. Understatements är något av det roligaste som finns, ändå gillade jag inte alls Hundraåringen… 🙂

  2. Underbart klipp 🙂 Är inte lika förtjust i dina bokexempel, men man kan ju inte alltid tycka lika…

  3. Jag tänkte faktiskt också på Douglas Adams 🙂

  4. Jag blev inte så förälskad i Hundraåringen som jag vet att många andra blev. Däremot gillar jag Liftarens guide till galaxen 🙂

  5. Har varken läst Liftarens guide till galaxen eller 100-åringen, men båda står på tur att läsas inom en snar framtid! Skall bli spännande!

  6. Jonas Jonasson hör till de absolut bästa, som kommit ut på senare år.

  7. Älskade 100-åringen! Vet inte om jag skulle sätta den i samband med understatement humor direkt. Har faktiskt inte ens tänkt tanken.
    Undrar om du har läst ”En man som heter Ove”? Den ogillade jag skarpt. Ska bli skoj att höra vad du tyckte om den.

    • Tycker det finns en del sånt i den med tanke på hur han skildras. Sen den där Ove, jag är lite kluven, jag har hört många som säger att den är jättebra, men och andra sidan vad jag hört så verkar Ove påminna allt för mycket om min granne. Jag upplever alltså Ove live och inte i bokform. Men jag kanske köper boken och efter att jag läst den kan han få låna den av mig 🙂

  8. Åh, 100-åringen både läste och uppskattade jag riktigt mycket i somras, den bjöd på många fniss och skratt! Nu har ju Jonas Jonasson för övrigt utkommit med en ny bok 🙂

Kommentera

