• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

SÅ HÄR SER DET FORTFARANDE UT DÄR JAG ÄR JUST NU IGEN

Hinner inte ut och fota idag, jovisst det finns massvis med höst utanför, löv och annat, men som ni vet är  den här bloggen är till största delen löv och blomfri, så får det bli Fredagens bilder. Inte så mycket höstfärger alltså, men lite höstskitigt kakel kan jag bjussa på. Samma plats som när vi körde det temat ”Så ser det ut där jag är” sist i somras.

Okej, jag har alltså blivit uteliggare och bosatt mig i gångarna under Slussen.

bild-8

Nej så illa är det inte. Men precis som förra gången jag trissade den här platsen, så hade jag en ledig Fredag innan i mitt oregelbundna arbetstidsschema. Precis som förra gången åt jag en dagens på Akkurat ett kvarter härifrån och njöt av deras goda ölsortiment. Sen ner igen i det fina höstvädret med kameran i högsta hugg, för att fota Slussen. Det finns en annan anledning till det också, platsen kommer att rivas så jag är inte färdig med den än.

DSC_1860 (kopia)

Så här ser den ut uppifrån bron till Katarinahissen, varför är det då så mycket rabalder om den här platsen? Jo dels har vi Stockholmare en gammal tradition om att bråka om allt som skall byggas om, överklaga detaljplaner tillhör våra största fritidsintressen, vilket sen resulterar i att inte något händer och då anser bägge sidor att dom vunnit.

Men visst har jag en åsikt om det jag med, Stockholm är den mest segregerade staden i världen. Södermalm precis som hela innerstaden och närförorterna en tummelplats för övre medelklassen och överklassen. Detta sätter givetvis sin prägel på staden i form av affärer och annat. Den här staden lider absolut ingen brist på inglasade gallerior där man kan pimpla latte och ruska barnvagn i Odd-Mollyblus. Tyvärr brukar det sluta med det när man bygger här.

Slussen är storstad för mig, det offentliga rummet där alla har tillträde och smältdeglar skall vi vara rädda om.

DSC_1880 (kopia)

Dagsläget: Det är fortfarande en trafikmaskin, bilar, tunnelbanan Saltsjöbanan, Nackabussarna och givetvis alla slussande fritidsbåtar samsas här, Katarinahissen, sorry den är avstängd, den härligt sunkiga rockklubben Debaser Slussen, nej tyvärr det är nog kört. Strömmingsmojjen där man kan äta färsk strömming i olika varianter finns kvar, men hur länge.

 

Kan tänka mig invigningen av den nya Slussen och Gallerian

Det riktigt vänder sig i magen.

”GUUUUUD vad spännande !!! Vet du att vi står där en gamla rockklubben Debaser låg. ”

”Visst, jag känner mig lite rockig faktiskt, har du sett min nya Odd-Mollykofta, det är Rock and Roll broderat på ryggen.”

”Häftigt, visste du att Laila Bagge dyker upp på invigningen, med alla, då menar jag alla idolfinalisterna”

”Hon rockar verkligen, sen har dom äntligen tagit bort strömmingskiosken, vi måste testa den där nya östpakistanska restaurangen, östpakistanskt är ju bara SÅÅÅÅÅ himla trendigt nu.”

”Ja jag begriper inte att folk bara kunde äta strömming här, det åt man väl på 30-talet typ.”

AKUT MEDDELANDE FRÅN WORDPRESS

Vi får göra ett kort avbrott här innan sista bilden blogginnehavaren mår illa.

avbrott

Så där, avklarat.

DSC_1776 (kopia)

Nej,skojade bara, det är vanligt vatten konstruktionen läcker lite här och var, dessutom tittar armeringsjärnen fram, betongen vittrar och allt håller på att sjunka ner i dyn på mälarens botten.

Mitt förslag är riv den om den är så himla dålig och bygg upp den igen sen använder vi alla prång till något vettigt. Lite kul butiker, en ny rockklubb, gallerier där okända konstnärer kan få en chans att visa upp sig. Som Templebar i Dublin ungefär.

Lägger in en video med lite ruffiga storstadsmiljöer.

Slussen, jag hoppas på ett Happy Ending.

KajsaLisa

52 svar

  1. Härlig triss, det det pulserande livet 😉

  2. Visst är det så Kajsalisa! Slussen hinner nog förfalla totalt innan de lärde tvistat klart. Snygga bilder från Katarinahissen. T.o.m. mitt Aspudden börjar bli en riktigt medklass eller övre medelklass ort. Herre gud så mycket barn o lattemorsor/farsor, de har t.o.m. speciella hållare på barnvagnarna. Så klart det är kul med allt nytt o smått. Men ibland suckar jag bara ner vid Vinterviken o på hundpromenaden.

  3. Jag har kört bil några gånger i Slussen. Om man som norrlänning vill ge sig in i riktigt traumatisk bilkörning då ska man bege sig till Slussen. Vilket fasansfullt ställe! Till och med som gångtrafikant upplever jag Slussen som mentalt påfrestande med alla dessa olika fortskaffningsmedel som gemensamt går till attack mot en. Båtar, bilar, tåg, cyklister och till och med flygplan. Senast jag gick genom Slussen fick jag ta skydd på puben Black & Brown på Hornsgatan vilket kändes bra. Ett trevlig ställe med gott öl.

    • Som storstadsbo har jag lärt mig två saker, kör aldrig bil i City, det är en fysisk omöjlighet och älska kaos 🙂 Inte för att det är någon tröst, men med det nya förslaget blir det ännu värre. Sen testa att fly in på Akkurat nästa gång, ligger precis runt hörnet på Hornsgatan. Jag skal testa Black and Brown vid tillfälle, tack för tipset.

  4. Jag upplever inte Stockholm som svår att köra i, vill man byta fil släpps man vänligt in. Däremot blir man ruinerad då man ska parkera. Fina bilder du visar upp på en av de alla byggnationer ni håller på med. För varje gång man besöker er finns det alltid någon ny väg 😉 Har du inte hittat Flyt ännu? Men ölbåten/promen kanske inte ligger kvar… Det var ett jäkla tjat va 😉

    • Visst, parkera är till och med ännu värre än att köra, tyvärr hann jag inte med båten den här sommaren, den ligger på varv nu för underhåll och återkommer nästa sommar.

  5. Det är inte bara i Stockholm allt ska dras i låååångbänk. Min pappa sa alltid: När herren ville att inget skulle ske, då tillsatte han en kommitté.
    Vilket har visat sig vara sant, många gånger! Lycka till med er sluss, som jag för övrigt inte gillar alls. Bökigt som attan där! Säger en utombys!

    • Nej jag vet, alla som kommer utifrån kör bort sig i den. Den skall nog upplevas utan bil. Det nya alternativet innehåller en trevägskorsning vilket jag tror blir ännu värre.

  6. EN gång i tiden, då jag var ung (så länge sedan att det faktiskt är preskriberat) ”hängde” vi en del i Sthlm och var sååååå coola. Numera känner jag att ett besök då och då, för att se mig om med turistens ögon, räcker långt – slippa alla latte-relaterade fenomen och ytlig puts. Nåja, den finns här med – men här finns även de som tar ned det på jorden igen 🙂 I stora städer tror jag det är förbjudet att ”landa”.
    Gillar din triss, precis som vanligt gör jag det – de r alltid engagerande!
    http://fototriss.blogspot.se/2013/10/

  7. Åååh, vacker vy över Stockholm. Fina Stockholm! Var där senast i februari, men har kompisar där nu, så jag försöker planera in en resa dit nu under hösten. Inte så lätt dock med min skrala student-ekonomi.

  8. Härliga Stockholm och härliga Slussen!
    Finfina bilder därifrån. Var jättelängesen jag var där, men vet att jag gillade platsen då jag var där.
    Ha de gott i det fina höstvädret!

  9. Kul att se, men länge sedan huvudstaden fick ett besök av mig. Det är liksom närmre till Köpenhamn!

  10. Härlig triss med lite go i! Är sällan i Stockholm men gillar Slussen ändå!
    Ha en skön söndagskväll!

  11. Ibland får mna försöka, har inte orkat vara med och trissa. Men har länge tänkt ta mig ut med kameran och fota hösten.

  12. Jag förstod innan jag klickat in mig här att du skulle bjuda på en triss som ingen annan har 🙂 Ibland undrar jag också vart du hittar allt… //Ha en fin vecka!

  13. Kul med lite stadsbilder i trissen, Slussen är ju högaktuell och kul att det dokumenteras nu innan dom river hela rasket!

  14. Ja den hinner nog rasa ihop innan det blir ett beslut.
    Måste erkänna att en del av förslagen är jag glad att man bordlagt;-)
    Ha en bra vecka
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/10/12/10259488-fototriss/

  15. Varje höst åker mamma och jag till huvudstaden på teater. Vi gör åxå en massa utflykter under vår helg. Katarinahissen var ett mål. Grymt besvikna fick vi reda på att den inte var igång. Mamma har problem med sina knän så att knalla upp på bron kändes inte som ett alternativ….. Men oj så vackert!!!!!

  16. Åhh, Temple bar, ja, det skulle vara kanonbra! Gillar den första bilden, med översikten, den ser härligt snurrig ut!

  17. Nuvarande Slussen känns i mycket som en gigantisk kloak, men jag vill inte ha någon steril glaskonstruktion heller. Förfasar mig över mycket av det som byggs i Stockholm idag. Gillar inte att byggbolag och politiker kör över medborgarna och bygger det ena hiskeligare än det andra. Jag är ingen Slussenkramare, men jag värnar om siktlinjerna som byggs igen, en efter en.
    Och är glad att jag inte har körkort …

  18. Det var skönt att få ett avbrott från en väldig massa bilder med löv och åter löv på. Visst det kan vara fint, men din triss är en skön kontrast till det.

  19. Stockholm är en riktigt vacker stad med sina stenhus, vatten och parker. Om slussen kan man ju inte säga detsamma. Ett nålsöga man måste igenom…….

    • Men på något sätt behövs miljöer som bryter mot det som vi uppfattar som vackert. Men det fanns en pärla här, Debasers uteservering där man kunde se på slussande båtar var riktigt mysig.

  20. Att bygga Slussen till ett Temple Bar-område skulle ge en otroligt skön känsla. Hur trafiken skulle fungera är en annan sak 🙂 Eftersom vi inte bor i Stockholm har jag inte satt mig in så noga. Men har förstått att det alltid är ett trafikkaos där. Bra trissat!

    • Det finns faktiskt en massa prång där nere som skulle kunna utnyttjas kreativt om man fixar till Slussen. Det borde ju fungera, det ligger ju mitt i stan. Sen måste man ju styra upp det annars så hamnar bara dom där som kan betala bäst. Kapp-Ahl HM och Dressman har vi så det räcker.

  21. Stockholm har svårt att visa sig från en dålig sida, även om politikerna bestämmer sig för att ändra på infrastrukturen i bland. Slussen är ju liksom slussen. Kommer bli konstigt när den kommer se annorlunda ut.

  22. En annorlunda och upplysande triss där du har ett fint tänk.

  23. Vet inte hur länge det har hållit på och debatterats om Slussen och byggnationen av den. Tror faktiskt att de har hållit på lika länge som vi Norrtälje bor har bråkat om Västra vägen som snart är färdigbyggd. Då kan alla som vill slippa åka igenom hela stadskärnan i Norrtälje då de skall förbi här…

  24. Älskar din (nästan) kärleksförklaring till Slussen! Eller jag – det är en kärleksförklaring. Första gången vi skrev om ”Nya Slussen” i en av ”mina” tidningar på jobbet var 2006, där fem förslag tävlade. Mig vetande har de fortfarande inte kunnat enas – helt bortsett från alla överklaganden alltså – vilken ”modell” är bäst. Tycker alla förslag är gräsliga.
    Men problemet är ju att Slussen snart faller sönder och blir en fara för både bilister och fotfolk.
    Stockholm är Sveriges mest konservativa stad vad gäller byggnationer. Det är Wingårdhs Arkitekter som i stort sett står för allt ”glasigt”, fyrkantigt och tråkigt som finns i nollåtta. Tycker de borde åka på studieresa till Malmö, gärna till Köptenhamn eller Berlin eller varför inte Benidorm eller Sydney för lite inspiration.
    Är så ofantligt trött på… att Debaser strök med den också.

  25. Fina bilder =)

  26. Aha, den förra var ju Helgbilden, här är trissen. Intressant läsning. Jag är sällan i Stockholm numera, men jag minns fortfarande när jag för ganska många år sedan var ute på sightseeing med kameran, och gick från söder till östermalm. Det var som att komma till olika länder med helt olika klädstilar, restauranger m.m. Kanske dags att ta en sådan promenad igen, och friska upp Stockholmskänslan.

    • Passa på att ta med kameran och gör det i höst, innan julhysterin börjar. Har du möjlighet att göra det en vanlig grå vardag så är chansen att du hittar det du söker ännu större.

Kommentera

