• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

GRATTIS ALLA FÖRLÄGGARE, JERKAN FUNKAR.

VAD MAN VILL, VAD MAN KAN OCH VAD MAN ÄR ………..

Tänkte försöka svara på Annikas fråga i veckans bokbloggsjerka med lite serier

Finns det någon karaktär/ några karaktärer som du kan känna igen dig i? Vem/vilka i så fall och på vilket sätt?

DSC_1929

Den här har jag haft rätt länge.

Ett inlägg om den coola gothtjejen Nemi.

Nemi som alltså är en seriefigur är skapad av norskan Lise ( hon har ett efternamn också men hon verkar föredra att kalla sig bara Lise ). Inspirationen kommer från den svenska seriefiguren Arne Anka, av Charlie Christensen alias Alexander Barks. Han har ju figurerat i den här bloggen tidigare, senast i förra inlägget med några bevingade ord.

Båda figurerna är minst sagt cyniska, men  Nemi verkar blivit mer sammansatt under åren och har flera bottnar. Arne är mer bottenlös, även när han dricker. Nemi har utvecklats  från en ren cyniker till en romantisk cyniker enligt Lise. Just det här gillar jag och vill känna igen mig i, ett cyniskt skyddande skal med något vackert under, som Arne Anka totalt saknar även om jag gillar honom också.

Jag har ju tidigare tagit upp min genusteori när det gäller romankaraktärer och här stämmer den in rätt bra. Kvinnor skildras oftast mer komplexa än män. Som jag sa tidigare tänk er Lasse Sahlander, det funkar liksom inte.

DSC.1463Men hur känner jag då igen mig i henne? Mitt romanprojekt börjar i total brist på självkänsla, allt har rasat samman och jag har förvandlats till någon som mest av allt vill krypa in under en sten och försvinna. I slutet består jag av samma Higgspartiklar, men eftersom dom rasat isär, så sitter dom ihop helt annorlunda, efter att jag under 300 sidor pusslat ihop dom. Det är här den här Nemifiguren träder fram. Skulle jag ha sån tur att boken blir utgiven, så finns ju en färdig karaktär till uppföljaren. Tycker min gravatar som jag klickar i alla wordpressbloggar med stämmer in rätt bra.

Men nu är ju litterära personer en sak och verkliga en annan. hur lever jag då upp till att vara Nemi ?

Det är här problemet ligger,  jag vill alltså kunna känna igen mig i hennes komiska what a fuckattityd, men fixar jag det? Jag har i och för sig ofta svarta kläder, men inte färgat håret svart, min omgivning får inte misstänka något och grusa hoppet, det värsta som skulle kunna hända är om någon påpekar …..

”Nej, du är inte alls som den där Nemi du alltid tjatar om.”

Vågar inte ta den risken och få min självbild krossad, därför har jag bestämt mig för att lösa det här på ett mer diskret sätt. I morse läste jag Annikas Jerkafråga, innan jag drog till stan slank jag in hos den lokala bokhandeln och vips.

DSC_1927

Ett nytt album, på rea dessutom, så jerkan har faktiskt betydelse för bokinköpen, så nu vet ni det alla förlagsmänniskor som läser det här.

Idag så var det Kartago som tog hem det, men nästa gång kanske det är din tur.

Visserligen så blev det en oplanerad utgift i mitten på månaden, men eftersom jag precis som Nemi inte lagar mat så ofta, så kunde jag skippa alla kokböcker med kändiskockar som var bra mycket dyrare. Vad mitt och Nemis barhäng kostar går vi inte in på här.

DSC_1933

Sen precis som jag köper Situation Stockholm, är världsförälder och ger pengar till Rädda Barnen, så stödjer jag min lokala bokhandel ibland. Annars kommer den inte att finnas kvar och då är det delvis mitt fel. Nu skall jag lägga ut bägge böckerna i på vardagsrumsbordet, sen kommer någon att börja bläddra i dom och säga.:

”Du den där Nemi påminner faktiskt om dig, är det därför du läser dom?”

Jag kommer att bli varm i hela kroppen, det är bara att vänta.

 Nemi är nog den seriefigur som det känns bäst att känna igen sig i, jag har till exempel aldrig begripit mig på den där tjejserien Blondinbella som florerar på nätet. ”Idag åt jag på…. Idag träffade jag ….. Idag tjänade jag massor av miljoner” o.s.v. Men det kanske finns någon ironisk subtil kritik av konsumtionssamhället i den, som inte jag fattar men alla tonårstjejer förstår.

Fast ärligt talat.

DSC_1925

Visst är det så att jag som alla andra fullt normala tjejer, vill känna igen mig i Modesty Blaise.

Men eftersom jag är en cynisk romantiker så måste jag ju ha någorlunda verklighetsuppfattning.

KajsaLisa

Yes, I´m almost forgot, support your local bookdealer both me and Nemi do it.

16 svar

  1. Modesty Blaise var länge min kvinnliga förebild. Och kanske är det fortfarande. Litegrann.

  2. Ha ha, vad kul!! Älskar Nemi och när jag var barn, och litet äldre också… 😉 var Modesty Blaise min favorit. Jag är absolut en cynisk romantiker, det tror jag alla som känner mig skulle hålla med om (och faktiskt tycker litet synd om mig för..?), men till det yttre är jag mer lik Nemis präktiga och inte alls så coola väninna… Men så är jag född i tvillingarnas tecken också, och har ett par personligheter i en. Roligt att du också tänker på att gynna de lokala företagen. Här har vi förlorat vår bokhandel, men jag gynnar den lilla handelsträdgården istället för de megastora jättarna. Och jag är inte världsförälder, men jag är familjehemsförälder och ger pengar till barncancerfonden. Tack för påminnelsen – foton är tagna till både Trissen och Helgbilden, skall bli spännande att se vad du laddar upp den här gången

    • Verkligen sammanträffande, man kan ju inte stödja alla affärer om man bara handlar det man är intresserad av, men det är nog bra om man tänker till lite ibland. Man saknar det inte förrän det är försvunnet.
      Vi får kolla trissarna i morgon.

  3. En cynisk romantiker är en cool beskrivning! 🙂

  4. Modesty for president!
    Men visst är det lättare att halka in i dem man skulle vilja vara än att behöva se vem man egentligen är. Jag skulle gärna vara mer som Modesty men i ärlighetens namn är nog Arne Anka en närmare träff.

  5. Ja du är säkert lik Nemi, även om jag inte känner figuren. Har aldrig läst böckerna – ooooops igen. Men du blir ju inte förvånad längre över min obefintliga allmänbildning. Men jag känner fisken Nemo iaf, alltid nå’t.
    Kul att du har några läsare som också är cyniska romantiker. Jag är då ingen av dom, men jag följer din blogg ändå – lite nya synvinklar som jag gillar, även om jag inte alla gånger hänger med;-)
    Å du – nästa gång du vill stödja din lokala bokhandel – lägg ut namnet och en länk. Du skulle inte tro vilken verkan det har. Har gjort det några gånger med bl a restauranger och folk följer faktiskt tipsen. Roligt tycker jag och en liten bekräftelse att även ”små bloggar” som våra kan påverka.

  6. Kul att välja en seriefigur. Men jag känner inte till henne.

  7. Hahaha, det här inlägget skulle jag ha kunnat skriva! (fast inte alls lika underfundigt!) Och jag var mycket mer lik Nemi när jag var ung, jag är lite för gammal nu för att riktigt passa in i rollen. Jag läser ibland strippar som känns som tagna från mitt liv, från alla de år jag var singel och partade varje kväll. Fast minus alkoholen då, men bakis kan en bli ändå!

    Men nu har jag ju istället tatuerat in henne på ryggen OCH tatuerat in samma drake som henne på min vänstra överarm. Ingen som har sett draken har ännu gjort kopplingen till Nemi, jag umgås nog med fel sorts folk… Jag är rätt övertydlig, tycker jag.

    Och som krona på verket, visst skulle jag även vilja vara som Modesty, min barndoms hjälte! Som tjej var e ju rätt svältfödd på bra kvinnliga förebilder, men Modesty var ljuset i tunneln!

  8. Jorå, det finns nog lite Modestytankar både här och där. Själv råkade jag ramla in i en improvisationsteater om henne nyligen. Regisserat av en frisör som ville utöva makt. Tyvärr fick inte jag vara Modesty. Jag var palm. Också en upplevelse.

Kommentera

