• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

AFTERTRISS ETT OVANLIGT BLÖTT INSPIRATIONSINLÄGG

DSC_1215 (kopia)Lägger in en aftertriss den här veckan, jag har tidigare gjort samma sak, baserat på alla fina kommentarer jag fått, tackar för dom förresten. Av kommentarerna att döma så gillade dom flesta den första bilden med dom blöta plankorna. Tänkte passa på att gå in lite djupare på det här med ovädersfotografering, det verkar vara ett rätt smalt område.

Fördelen är att man hittat något man kan utforska helt själv, finns i och för sig en del på Flikr men det är ändå rätt ovanligt. Nackdelen är att man inte har någon att bolla ideer med, men det här är jättekul att syssla med och gör att man kan slappa med gott samvete på badstranden som den här sommaren och ändå veta att man får kul bilder.

När jag tog bilden i trissen störtregnade det några sekunder innan, det var av och på väder och jag gick och spanade efter något tak jag kunde stå under och fota, det fanns många träd men dom var bara att glömma. Plötsligt slutade det, men jag såg på himlen att jag inte hade lång tid på mig, drog upp kameran ur väskan, slängde mig ned på plankorna och hann ta några bilder. Att dom blev bra hade bara med tur att göra, i den här reprisen ifrån en av dom få regniga dagarna i somras, hade jag planerat allt men ändå blev allt tokfel. Men som det framgår av inlägget så hade jag rätt kul i alla fall. Fick ju till ett dråpligt inlägg av bilderna. Kanske kan inspirera fler att testa.

Under reprisen ligger några råd man kan tänka på.

Jag skrev tidigare att jag köpte ett regnskydd till kameran, det visade sig fungera jättebra, om man nu skall fota från en roddbåt i full storm ute på Atlanten, annars var de på tok för klumpigt.

Därför skaffade jag ett från Kata,(länk) som  verkade mer smidigt, i Torsdags skulle det enligt kvällstidningarna vara perfekt väder att testa åkte in till stan efter jobbet.

DSC_1624

Okej, jag har promenerat i regnet från Gamla Stan, Drottninggatan upp till Sergels Torg och står nu uppe på Kulturhusets takterrass där det finns en uteservering. Jag har länge haft en ide om att fota härifrån. Det geometriska mönstret i den regnvåta plattan med färgglada paraplyer uppifrån, skitläckert. Men det dyker bara upp små svarta paraplyer blandat med ett och annat brunspräckligt kärringparaply. Inget kul alls. Man kanske skulle fika så länge.

DSC_1644

Hallå där inne i restaurangen kan ni komma ut med en kopp kaffe, en mazarin och ett öskar. Jasså inte det, undrar om det är så gott om plats här på grund av den dåliga servicen.

DSC_1642

”Javisst, herregud det regnar på er fort in under tak så ni inte blir blöta, Men ni skall bara veta hur suddiga ni blev också.”

Ja ja, visst är det lätt att vara kaxig när man står här i sydväst regnrock och gummistövlar, men nu har jag stått här och kikat genom kameran i hällregnet i en halvtimma, då kan dom väl för fan gå över plattan. Så här är det hela tiden, paraplyerna är för små för att det skall bli bra bilder och för små för dom som använder dom så dom springer och blir suddiga.

DSC_1643 (kopia)

Så här tänkte jag mig ungefär, men det är för litet, ser ut som en fånig blå hatt . Nu skiter jag i att fota och fikar här, eftersom jag hängt på uteserveringen  så länge. Eller …….

Vem fan var det som myntade begreppet solstol ?

DSC_1646 (kopia)

Nej det får bli inomhus  faktiskt.

Varför sitta ute och blöta ned sig själv, när man kan gå in och blöta ned allt annat ?

DSC_1650

Utrustningen fungerar i alla fall bra, det rinner vatten om alltihop men både jag och kameran är torra, förutom imma på linsskyddet som ni ser. Det verkar vara mina ideer som det är fel på. Det var sol i morse så det kan ju bero på att folk bara haft sådana där utifall-att-paraplyer som ryms i en handväska. Jag får väl testa en annan gång när det regnat hela dagen. Nu upptäckte jag att jag lyckats slarva bort linslocket också, visst ska det krångla så ska det väl det.

Annars får jag väl ta hit några jag känner med golfparaplyer och dirigera dom från terrassen med mobilen. efter fikat skall jag testa lite på marknivå.

Nu över till lite impressionism.

Är det inte lite Claude Monet över den här. Färgerna flyter liksom ihop. Eller också är det bara ett suddigt misslyckande. Ställde in bländaren på 18 ungefär för skärpedjupet, då dök paret med paraplyet upp. Han precis tänka shit vilken kanonbild då ……

DSC_1654 (kopia) 2

Nej det är inte Claude Monet det blev Cloud Molnet. Något hände uppe i himlen, det blev skitmörkt, exponeringmätaren i tittgluggen bara föll och på någon sekund övergick regnandet till rena rama skyfallet. Paret började springa, jag försökte exponera om och fick ett par bilder.

Men på något sätt så visar den här bilden att det här skyddet fungerar. Det fullständigt forsade från himlen men jag kunde stå mitt i Sergelgången och fota. Det gick även att ställa om kameran. Däremot fungerar det inget vidare att zooma, men det beror till viss del på att objektivet är rätt stort så det blir ont om plats därinne. Skall komplettera med ett bättre motljusskydd så jag undviker vattendroppar på linsskyddet. Sen skulle jag tagit med mitt enbenta stativ, det blir faktiskt mörkare i sånt här väder än man tror.

Så en bonusbild

Spring inte inne i stan när det regnar, dels får jag suddiga bilder, dels finns det risk för att mönstret i gummistövlarna inte hinner transportera bort vattnet. Man kan drabbas av vattenplaning.

Hjälp var tog marken vägen.

DSC_1661 (kopia)

Och då gäller det att vara jävligt snabb med kameran.

Tänker längre fram göra ett inlägg där jag delar med mig av mina erfarenheter, men jag känner att det inte är dags än, måste reda ut lite mer först som ni ser i inlägget.

Slut på reprisen, men några handfasta råd kan jag i alla fall ge.

  • Det viktigaste, skydda kameran. Själv köpte jag ett skydd som jag länkade till i inlägget, kostar i och för sig 600:- men fungerade jättebra. Alternativet fryspåse och gummisnodd runt objektivet rekommenderar jag inte om du inte är snabb att ta foton och kan dyka in under något skydd efter någon minut. Paraplyer är helt värdelösa ifall du inte har tre armar. Markiser, busshållplatser och utskjutande tak fungerar  jättebra, en stor öppning ut gör att du har bättre möjlighet att komponera. Dessutom förstärker vattnet som rinner från markisen upplevelsen av regn på bild. Kjell &Co har ett billigt skydd för 149:- som jag inte testat. Deras dyra skydd är för klumpigt. Glöm inte att kameraväskan kanske inte är vattentät.
  • Klä dig vettigt, ovädret skall befinna sig i sökaren inte innanför kragen eller i skorna, då blir det här inte kul alls att hålla på med.
  • Tänk på att det kan bli rätt mörkt när det regnar, börja med stor bländaröppning och satsa gärna på ett enbent stativ, inte lika bra som ett trebent, men mer otympligt att släpa runt på och lättare att snabbt flytta. Det räcker med ett billigt för 300 och du kommer att ha mer användning för det
  • Fotar du ute i naturen får du mycket finare färger när det är blött, men ger du dig in till en stad så finns fler möjligheter. Du kan få dråpliga och spännande bilder, ställ dig beredd vid en stor vattensamling och vänta ut bilarna, skyltbelysningar och annat blir häftigare i det här vädret.
  • Sen det viktigaste, du kommer att göra upptäckten att det inte regnar så ofta som folk påstår och det är ju positivt, med tanke på mer normala aktiviteter.

16 svar

  1. Nej du!!! Detta faller mig inte i smaken att bli blöt och kall! Jag sitter heller inne framför en skärm och njuter av dina upptåg 🙂 Tänder ett par ljus och kastar några vedträn till du! Inte ens min vattentäta Olympus ned till 3 meters djup laddar jag batteriet till 😉 Förutom till att bada i den då varma ”grytan” med 🙂 Kul andra inlägg 😉

  2. Det är inte alls dina ideer det är fel på, du skulle ju skaffa en kompis som du kan dirigera nere på plattan. Det där kommer ju att bli skitbra då.
    Jag har ett sånt där stort och klumpigt regnskydd som du skriver om, håller med om att det inte fungerar så bra, det har mest blivit liggande i garderoben. Fryspåse och hårsnodd har jag också testat 🙂
    Blir inspirerad av dina ovädersbilder, känner att jag nog ska åka in till stan och prova på det där… ett perfekt höstprojekt!

    • Det jag kör med nu som jag länkade till, fungerar ihop men min Nikon D7100, men större hus kan man inte klämma in i det. Sen har jag en orginalzoom på 18-105 och den är lite för stor om man skall ställa in zoomen.
      Kul att man lyckas inspirera någon i alla fall 🙂

  3. Tack för dina råd, men än så länge håller jag mig till en liten Canon Ixus och min Iphone och dom kan man skydda genom att ha dom i fickan (fast man kan ju inte fota samtidigt då förstås). En gång i tiden, innan digital fotografi slog igenom släpade jag runt en stor systemkamera, men som läget är nu tror jag inte jag skaffar en sådan igen, även om det lär bli genomgående bättre teknisk kvalitet med en sådan. Och det vad väldigt vad det regnade i Stockholm. Ha det bra och hoppas du hämtat dig från fallet. 🙂

    • Tror faktiskt det regnar mindre hos mig än hos dig. Man behöver givetvis inte en dyr systemkamera för att leka så här, det handlar ju mycket om kreativitet. Men kolla gärna in kompakterna, dom blir bättre och bättre. Väntar man och köper det som var bäst för ett par år sedan kommer man ner i pris.

  4. Låter som du har himla roligt i alla fall! Och roligt är det att läsa 🙂 Håller med om att färgerna blir extra vackra efter regn. Har inte skaffat ngt regnskydd ännu men det är nog dags snart.

  5. Ha ha, vilket toppeninlägg! Man är väl litet smått galen som måste dokumentera allt, även när man ramlar, men det är väldigt lätt att känna igen sig i det, av någon anledning 😉 Snygga stövlar, förresten.

    Jättekul att läsa hur du funderade kring fotograferingen, mer sånt om jag får önska! Det är ju sällan som det blir som man tänkt sig. Fick just en bokidé: fotografier med tankar just kring hur fotografen tänkte, vad som fungerade och vad som blev fel. Och inte om det tekniska då, som slutare, bländare och annat, utan som du gjorde här. Vissa idéer är väldigt lyckade – i tanken. Men går inte att förverkliga på ett bra sätt. Och andra blir perfekta av en slump. Och då blir det nog normalt sett ofta efterhandskonstruktioner om hur det gick till, som om det faktiskt var planerat 🙂

  6. Säg som så, det är nog inte så många som är så plåta-i-regn-kåta som du. Har själv aldrig testat, inte frivilligt iaf, vilket kan bero på att jag helst håller mig innanför och inte har rätt kamera heller.
    Det där med regnfotografering är verkligen din nisch. Fortsätt med det!
    Å jag är lika tokförtjust i din regnblöta Platta nu som jag var då. Det är något visst över dessa bilder som jag gillar skarpt.

  7. Hädanefter kommer jag att åka till Plattan varenda gång det regnar och stå där alldeles stilla med ett färgglatt paraply ifall att du står och spanar!

  8. Jag minns det här inlägget, jag tror det var det andra inlägget jag läste hos dig och sen var jag fast!

    När jag sen köpte min Pentax så var det dess vattentåliga funktion som jag fastnade mest för, så nu har jag fotat i ösregn, i Flumeride och i Kållerado och det funkade. Känns skönt att slippa otympliga regnskydd, jag som ändå trivs bäst i lite risigare väder… Och när vi nu åker till Amsterdam så gör vi det den månad när det regnar mest där, ytterligare möjlighet att testa kameran!

Kommentera

