• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

STILLHETEN ROCKAR FETT OCH ANDRA STILLBILDSTOLKNINGAR

Helgens fototrisstema är stillhet, själv tycker jag det sprakar innanför pannbenet hela tiden, men varför inte anta utmaningen att försöka reda ut begreppet med några bilder.

Stillhet anser jag handlar om två saker, dels den stora frågan vad som sker utanför och vad som sker inne i hjärnan. Vi kan se det så här, du kan gå en fjällvandring och uppleva den totala stillheten, det är vindstilla, en fjällbäck porlar, men hundra meter längre fram på leden sitter någon med en ryggsäck på 30 kilo och har skoskav och känner ingen stillhet alls.

bild+(1)-1

Stillheten är också en kontrast, du behöver motsatsen  för att uppleva den som uttrycket” vi som hade så lugnt och skönt,” man kanske inte begrep det för än det tog slut. Tidigt 1800-tal fotogenlampan var inte uppfunnen, dom flesta bodde ute på landet och under årets mörka månader gick man verkligen in i sex månaders stillhet? En stillhet utan avbrott kan gå över i tristess och leda.

Men nu kör vi. börjar med en kort stillhet.

Stillheten i stormens öga.

DSC_1215 (kopia)

Skeppsholmen mellan två störtskurar, några solstålar bryter genom och och träffar dom blöta plankorna. Flanörerna stannar kvar inne och dricker kaffe, eller trycker under något tak, det ät ingen större mening att gå ut, fåglarna gömmer sig i grenverket och väntar med att börja sjunga, tunga enstaka droppar ramlar ned från himlen. Snabbt ner på bryggan för att fånga stillheten innan det brakar loss igen, hinner ta fyra bilder. En kort stillhet som förstärks av regnet efter och före.

Stillheten som förstärks av historien .

DSC_1256 (kopia) 2

Lägger ut samma bild som igår, men i färg.  Highgate Cementary  västra delen  som bara går att besöka med guide.  Via  The Egyptian Avenue, en gång med kryptor på sidorna  kommer man fram till  The cirkle of  lebanon som är nedgrävd runt ett stort cederträd. Här härskar en speciell stillhet som man inte kan uppleva ute i naturen, men naturen spelar in. För över hundra år sedan var den här kyrkogården livligt besökt, många begravningar och sörjande anhöriga sökte sig hit.  Stillheten förstärks av att naturen håller på att ta över. Höga träd mitt i gravarna, vars kraftiga rötter välter gravstenar och statyer. Att platsen är övergiven förstärker alltså stillheten genom kontrasten till hur det en gång var.

Tyvärr gör den blåa himlen, solen och den trettiogradiga värmen att en del av den krypande lite otäcka och vemodiga stillheten går förlorad. Dimma, höst med fallna löv eller nysnö som lägger sig över gravstenar och kryptor hade blivit bättre på bild. Det här stället visar också att stillheten finns i oss och inte utanför. Hade jag besökt platsen mitt i natten med en dålig ficklampa hade jag inte upplevt stillhet utan kalla kårar.

Stillheten rockar fett.

IMG_3613 (kopia)

Som jag sa är kontrasterna viktiga för vår uppfattning av stillhet, efter en timmas headbangande så går bandet ner i varv, basisten sätter sig vid pianot. Det är något baladliknande på gång, vi vet vad, för det finns bara en lugn låt på sista CDn bandet släppt, på dom två tidigare finns ingen alls. Några i publiken börjar irriterat skruva på sig, men eftersom ett bra rockband både äger scen och publik så övertygas dom.  Händer med utsträckta pek och lillfingrar börjar vaja i luften. En stillsam stämning breder ut sig, sen kommer ju crescendot efter två och en halv minut, med en rundgång i stärkarna som förvarning. En ny kontrast.

Okej, tredje trissen med samma band, men allt jag beskriver finns här, Passa på att njuta av lite stillhet och framför allt kontrasten i slutet, vilken power..

Att klädseln mellan bild och video inte stämmer beror på att konserten såg jag för två veckor sedan och videon är nyare, troligtvis inspelad i östeuropa.

Måste vara ett helvete när man har en hel tvättkorg full av svettiga skinnkläder och är ute på turne.

KajsaLisa

46 svar

  1. Härlig triss, Skeppsholmen mellan två skurar bara älskar jag!

  2. Helt rätt: Stillhet handlar om inre frid helt enkelt! Jag kan uppleva sillhet i båtens 60 knop framförande eller seglingens 14 knop fasten man har rep/tampar och roder man måste sköta, starta upp min V8 och trampa på är också en stillhet, rycka i snöret på skotern och dra ut på isens plana yta och dra på är också ett sätt att tömma det som ligger innaför pannbenet… Superläckra bilder till dit berättande tema 🙂 Underbart framfört!

  3. Jag är så kass på att ta mig ut i ”skitväder” med kameran, men det ger verkligen resultat! Så fint! Jag håller fullständigt med dig. Kyrkogårdar ska absolut ses i dagsljus! Självklart kan man finna ro och stillheten i musik! Jag trycker på GILLA!!

  4. Som vanligt är dina trissar genomtänka och intressanta att både betrakta på bild och läsa texterna. Jag älskar tolkningen på din första bild och beskrivningen av just ögonblicket när bilden tas… det är som att jag är där och ligger raklång på marken med dig =)

  5. Gillar din triss med stillhet i olika former! Mittenbilden påminner lite om några områden med pagoder som jag fotade i Burma. Där rådde en känsla av total stillhet, lugn och ro!
    Trevlig helg!

  6. HAHA funderade just hur du skulle lösa det här med att få in Rocken också men det löste du ju suveränt;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/10/06/10243438-fototriss/

  7. Gillade verkligen din bild ifrån Skeppsholmen, härligt att gå där. Brukar plåta båtar o lite annat smått. Men den riktigt blöta träbryggan tog priset. Kyrkogårdar utomlands är något speciellt, sen artister är skickliga på att lägga in en ballad då de känner att det behövs taggas ner lite.
    Fin triss! Ha en fin söndag!

    (En hög otvättade skinnkläder kan inte vara någon hit).

  8. Intressant kåseri till bilderna, snyggt ihopvävt. Skeppsholmsbilden är ju riktigt läcker, verkligen lugnet före stormen. Håller med om att man borde ge sig ut i oväder och fota mycket oftare. Sommarbilder blir ofta ganska platta och trista. Blir sugen på att besöka kyrkogårdar och fota. Med ficklampa, som du skrev. Men det skulle jag väl aldrig våga. Den häftigaste kyrkogård jag varit på var i Savannah, har ett inlägg med bilder här:http://justnujusthar.wordpress.com/2011/05/10/road-trip-usa-dagen-i-bilder-9-maj-2/
    En familj lät avbilda sin avlidna sexåriga dotter som en skulptur vid hennes grav. Sorgligt, fast det är så länge sedan.

    • Skall kolla din länk lite senare. Det du beskriver såg jag på just den här kyrkogården. En av Londons rikaste familjer drabbades tragiskt av att deras dotter gick bort i 7-årsåldern. Dom byggde ett helt mausoleum till henne inne på Highgate. Det var som att gå in i en kyrka och oerhört vackert. Tyvärr fick man inte fota där inne. Vill du fota kyrkogårdar så är den här platsen fantastisk, kommer att återkomma till den i ett separat inlägg och hur man tar sig dit. I Stockholm finns ju Norra begravningsplatsen i Solna, vilket naturligtvis inte kan mäta sig med den här men den är ju mer lättillgänglig.
      När det gäller att fota i oväder så verkar jag vara rätt ensam om det, men det är faktiskt jättekul om man skyddar kameran och klär sig vettigt. Färgerna blir mycket bättre, man får mer dramatik och sen slipper man ju det där: ”Vilket tråkigt väder vad skall vi hitta på?”

  9. Funderade faktiskt hur DU skulle lösa det här med stillhet 😉 Gillar mittenbilden, där vill jag också gå med min kamera. Sedan är jag imponerad över att du lyckas sälja in stillheten efter headbangandet, guldstjärna till dig 😉

  10. Fint trissat. Första bilden är min favorit 🙂

  11. Regnskurar behövs ibland för att människor ska stanna till o kanske förnimma en aning rofylldhet.
    Fina bilder helt enkelt!!

  12. Sin inre stillhet kan man finna om man har nördat ner sig djupt i nåt, gärna lite udda, intresse. Man trivs av att vara där och vill tillbaka dit så snart man tvingas bryta fokus och göra nåt annat. Jag tror det har med stillheten och lugnet man känner när man kan fokusera helt och fullt på nåt man är ”hemma” med. Ex. Frimärkes-samlingen, insekter,foto,pussel,korsord,differentialekvationer.

    • Du har helt rätt, vi nördar är mycket lyckligare än alla andra. Vi behöver inte ständigt söka en mening med livet eftersom vi själva skapat en. Älskar mina nördiga fototrissöndagar 🙂

  13. Första bilden är magisk!

  14. Kul att se dina olika varianter på stillhet!

  15. Jättefin triss, gillar särskilt de våta plankorna.

  16. Härligt trissat, inser att jag behöver leta upp några kyrkogårdar och testa min nya kamera. Kanske bra motiv nu till Halloween!

  17. Gillar din blandade och vad gäller sista bilden annorlunda tolkning.
    Ettan är ju deprimernade stilla om man säger så.
    Tvåan är otroligt vacker (föredrar ju färg i alla lägen som du vet), stilla och mäktig.
    Åsså den annorlunda trean – som är perfekt fotad.
    Bra jobbat!

  18. Översta bilden mellan skurarna blir klar favorit! Underbar text och roligt tolkat som vanligt 🙂

  19. Snygga och originella, som vanligt, tolkningar av veckans trisstema.

  20. Det är ju absolut som du skriver, ett måste att ha upplevt motsatsen för att begripa när lugnet och stillheten inträder. Precis som på dragracing tävlingarna… där är det hög ljudnivå och buller till depåtystnaden inträder och man tar ett djupt andetag och njuter av tystnaden och stillheten… underbart. Fin triss, jag hade tänkt lägga in en bild från blommorna efter min pappas begravning… men det kändes för tungt, så det fick bli annat, men en kyrkogård förknippas ju också med stillhet.

  21. Highgate, säger du … där har jag inte varit … än. Tänkte ta fram bilder från Père Lachaise som tycks vara Paris motsvarighet till din i London. Men så blev det choklad. Stillhet är inte riktigt min grej.

  22. Fina bilder. Skönt stillsamma.

  23. Snygg blandad triss. Vocalisten kanske sjöng en stilla melodi? Ha de gott

Kommentera

