• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

LITTERÄRA MILJÖER I SEPIA

I veckans bokbloggsjerka frågar Annika efter litterära miljöer man vill besöka. Förra gången drog jag till med Tensta, den här gången så skall jag försöka vara ännu mer originell.

Jag åker säkert till London igen, men jag  kommer att välja en annan tid.

Nej inte årstid man kan besöka staden under alla tider på året, jag tänker besöka staden i en annan tid.

Den Viktorianska.

Lite semesterbilder, skär bort det som är modernt sen får datorn behandla dom till gulbrun sepiafärg.

DSC_0673 (kopia)

Den Viktorianska tiden är lång, jag väljer slutet på den, 1890-talet. Båt givetvis, närmar mig den nybyggda Tower Bridge, dom enorma ångdrivna klaffarna skall lyfta och släppa in mig i Themsen för min litterära 1890-talssemester. Charles Dickens är tyvärr död sen tjugo år men det finns mycket annat att välja på.

DSC_0621 (kopia) 3

Sådär, Dom ordnade kajerna finns inte än överallt, här nere vid stranden ligger Sherlock Holmes på uppdrag förklädd till knarkare i en skum opiumhåla med fallucka ut i Themsen  och Dr Watson känner inte igen honom. Jag har inte rest hit med Ryan Seas budgetbåtar, det kan bli krångel med hemtransporten och jag vill absolut inte fastna här under den här tiden.

Visserligen är jag fascinerad av den Viktorianska tiden, men det är dom hemska motsatserna som gör tiden spännande. Här skapas enorma rikedomar hopslavade av folk i kolonierna jämsides med den misär fattigdom och svält som Charles Dickens skildrar i sina böcker. Man gör oerhörda framsteg, tunnelbanan byggs, tekniska landvinnigar triumferar, samtidigt som det råder moralpanik, sexualskräck och en fruktansvärd kvinnosyn. Polisen kan arrestera bagare för att dom gör bakverk som kan anses vara obsena, man har långa dukar för att dölja bordsben som kan väcka associationer.

DSC_1255 (kopia)

Samtidigt har staden över 100000 prostituerade, sälj din kropp eller svält gäller för fattiga kvinnor. Tog med lite extra i reskassan för säkerhets skull. Kommer jag inte härifrån så kommer jag kanske att sluta här Highgate, en kyrkogård norr om London som är det mest Viktorianska som finns i stan. Jag vet inte om man kan avlida av den underliga sjukdomen hysteri, som verkar vara vanlig bland kvinnor under den här tiden. Den drabbar framför allt kvinnor som säger ifrån och har åsikter eftersom en kvinna med åsikter inte är normal, dom klassas alltså som hysteriska kvinnor,. Man kan även drabbas av hysteri om man onanerar, därför genomförs omskärelse där man tar bort klitoris på kvinnor i riskzonen ( ja ni läste rätt ).

Men man kan även bota hysteri med onani om det sker under kontrollerade former under uppsikt av manlig läkare givetvis. Dom först massageapparaterna för medicinskt bruk är faktiskt ångdrivna ( ja ni läste rätt igen ).

Är det fler än jag som tycker den här tiden är underlig, ungefär som om talibaner skulle sitta i Afghanistan och ta fram nya Iphoneprototyper. Om vi skall jämföra med nutid.

Hur som helst kyrkogården återkommer jag till i ett senare inlägg, kan tillägga att det påstås att Bram Stoker plockade miljöer härifrån när han skrev Greve Dracula.

DSC_0140 (kopia)

Har börjat min vandring genom staden lite shopping kanske? Dom stora lyxiga varuhusen Harrods och Selfridges, kommer att öppna först en bit in på nästa sekel. Det får bli småbutiker, mycket att välja på men som författaren Oscar Wilde sa, det bästa sättet att bli av med en frestelse är att falla för den. Inom några år kommer han att dömas för onaturlig otukt till två års straffarbete. Han var homosexuell och Viktorianerna hade redan ett horn i sidan på honom, efter att han skrivit romanen Dorian Greys porträtt. Den drev med tidens hyckleri.

DSC_0304 (kopia) 2

Men så var det naturligtvis Sir Artur Conan Doyles litterära gestalt Sherlock Holmes tyvärr kan vi inte hälsa på honom. Hans adress 221B Baker Street har inte byggts än, den finns idag men då var den fiktiv. Det finns ett Holmesmuseeum där idag och en bra sovenirbutik. Vi får gå ner på Baker Streets tunnelbanestation som redan var 20 år gammal, när den första Holmesromanen släpptes. Fast han hade tunnelbanan under sina fötter, åkte han alltid droska eller tåg. Tunnelbanan är bara med i en novell, där man finner ett lik i tunnlarna.

Men vi åker vidare ut till East End Whitechapel har ju inget vidare rykte.

DSC_0300

Här ute öster om Towern bodde över 400000 människor, var av 18000 var bostadslösa och flera tusen prostituerade sig. Här fanns det helvete som Charles Dickens beskrev och kanske ännu värre. Jack London bodde här vid sekelskiftet och skrev Avgrundens folk 1903 Ivar Lo Johansson bodde här fem veckor 1929 som han skildrade i Nederstigen i dödsriket.

Men den största skildraren av East End var kanske mannen bakom The Whitechapel Murders.

jones-richard-jack-the-ripper-the-casebook

En ung George Bernad Shaw som senare fick Nobelpriset i litteratur skrev när morden pågick som mest att han hade hittat Jack The Rippers motiv. Han var en social reformator.

Vi Socialdemokrater har väntat på att organisera oss, utbilda oss o.s.v. för att förändra samhället, sen kommer någon och mördar fyra kvinnor med kniv och hela pressen blir kommunistisk.

Det här var väldigt ironiskt uttryckt. Men det Dickens och Shaw försökte med sina pennor att få folk reagera över, var ingenting jämfört med vad Jack The Ripper lyckades med, med sin kniv. Han skar ned hela den Viktorianska fasaden. Plötsligt började misären diskuteras i media och prostitutionen som alla kände till men ingen pratade om, eftersom alla offer var prostituerade. Det började komma fram hur män i överklassen klädde ut sig för att åka in i East End och utnyttja fattiga kvinnor och rykten började cirkulera att kungahuset var inblandat. Fick inte polisen fånga honom, eller hade London världens klantigaste poliskår ? Tillslut började Drottning Viktoria som suttit svartklädd inne i Buckingham Palace och sörjt Prins Albert i decennier medan hon blev fetare och fetare engagera sig.

DSC_0188 (kopia)

Hittade det här i boken ovan som jag köpte på Sherlock Holmesmuseet, den finns även på CDON.COM. Den är intressant och riktigt otäck, skulle säkert kunna få Steven King att sova med tänd lampa i en vecka. Innehåller även material från brottsutredningen som brevet skrivet med rött bläck adresserat ”From Hell” till Polischefen.

Jag ger mig av härifrån på en gång, innan någon kommer med något skamligt förslag eller skär upp mig.

Säga vad man vill om Drottning Viktorias London, men författare skapade det samhället i alla fall.

KajsaLisa

24 svar

  1. Vilket underbart inlägg! Har du läst Själens osaliga längtan? Utspelar sig med Highgate som viktigt ingrediens.

    • Nej, jag googlade runt lite på det där Bram Stoker och en del ansåg det var en myt påhittad av Highgatefans. Jag hittade fler författare som inspirerats av den, får nog kolla upp din titel också.

  2. Låter som en spännande resa 🙂

  3. London vill man ju alltid åka till 😉

  4. Det inlägget gillar jag skarpt! Å visst skapade det samhället författare! Dessutom bygger man nya hus i viktoriansk stil än idag – fejk visserligen men ändå.

  5. HMS Belfast 😉 Jag blir varm inombords varje gång du visar den! Har i set vad som står på bryggan ut: Kom ombord, barnen har fritt inträde! Nästan alla bilder försvann från min titt där, hade för bråttom antagligen när jag laddade över bildederna till min laptop, Men jag ska tillbaka 😉 En mycket sevärt fartyg för de som gillar sjön 🙂 Britterna har ju lite krigshistoria bakom sig…

    • Ja, det är H.M.S Belfast, bilden är tagen uppifrån den höga gången mellan tornen på Tower Bridge som man når via museet. Skall kolla om jag har några fler bilder på fartyget.

  6. Vilka härliga bilder!

  7. Ok. Att återberätta är ditt kall! Så fint inlägg. Det med hysteria är bara så sjukt, men det sker ju en hel del knepigt fortfarande så en blev ju inte förvånad. Det är så vidrigt. Hoppas reskassan höll 😉

  8. Fantastiskt bra inlägg! En ren njutning att läsa. Jag blev tryggare och starkare i min världsbild av detta. För att knyta an till Marx förstår man ju att en så reflekterande och intelligent människa tog djupa intryck av samhällsandan i det Viktorianska london. Att kapitalismens död var nära förestående och nåt nytt med en ny materiell ekonomisk bas skulle växa fram ur misären var väl näst intill en mental överlevnads-strategi för honom. Fyfan säger jag bara! 100000 prostituerade, fattiga arbetare som dog som flugor av sjukdomar och en nedlåtande överklass som svimma av opassande bordsben! Jag hade varit radikalkommunist om jag varit med då.

  9. Vilket härligt inlägg! Lärde mig ganska mycket nytt dessutom, tack.

  10. London är en trevlig stad. Mycket shoppingvänlig, och gillar man böcker finns ju den fem våningar höga bokaffären Hatchards. 🙂

    • En till, jag har hört talas om den och just böcker är mitt stora problem när jag shoppar i London. Det finns så mycket roligt, dessutom är det billigt, men det väger i incheckningen. Men jag kommer säkert att följa ditt tips och sen kommer dom anställda på Norwegian Air ute på Gatwick att sucka igen: ”Titta där kommer hon igen tjejen med världens tyngsta handbagage, shit vad bra hon är på att hålla masken”

  11. Fantastisk resa.

  12. Coolt! Och så mycket du kan om London, jag kan inte skilja de olika delarna från varandra och skulle aldrig kunna hålla reda på vilken byggnad/område som kommer från vilken tid… Historia och geografi är vita fläckar i min hjärna… Tur att resten av hjärnan är så färggrann…

Kommentera

