• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

SIFFERMINIMALISM

Helgens fototrisstema är siffror. Visste ni att matematik är den absolut äldsta vetenskapen. Det beror på att den är så fruktansvärt logisk, matematik tänker man ut med hjärnan och det behövs inga tekniska hjälpmedel egentligen. Redan dom gamla grekerna behärskade det här dom visste att 1+1 var exakt två. Ännu har ingen vetenskapsman ifrågasatt denna över tvåtusen år gamla sanning. Typ låtit två ettor krocka med ljusets hastighet i en partikelaccelerator och kommit fram till att 1+1 är exakt 1,999999999999867. Sorry, det blir inget nobelpris utdelat här.

Låter ju jättebra men det är också det som är problemet.

siffror

Vi människor som skall använda den här logiken är totalt ologiska. Människor som sysslar med siffror har dessutom väldigt hög social status, blir du ifrågasatt så argumentera inte med ord  utan med siffror för det låter mer vetenskapligt. På detta sätt har ekonomer fått köra hela EU åt helvete. Själv vill jag inte förvirra mina stackars läsare så mina bilder innehåller väldigt lite siffror även om dom finns där.

Dags för vilken gång i ordningen vet jag inte att åter igen dyka ned i Londons tunnelbanesystem.

Earls Court

IMG_2900 (kopia)

Den här stationen känns ungefär som man kliver in i en Brittisk 50-talsfilm därför lägger jag ut den i svartvit, som ni ser så finns det inga digitala sifferskyltar här, men perrongerna har nummer och även vagnarna längst fram om man tittar noga. Stationen ligger på Distrikt Line och härstammar från tunnelbanans ånglokstid under andra halvan av 1800-talet. Innan tunnelbanan blev elektrisk hade man härifrån på 1870-talet dragit ut den till nybyggda villaförorter. Som Kew Gardens Richmond och Wimbelton, med den här stationen som knutpunkt.

Knutpunkt, trasselpunkt också, skall ut mot Richmond, står på en perrong som bara blir fullare och fullare med folk. Nej London tunnelbana går inte alltid klockrent.

IMG_2902 (kopia)

Men jag bara  älskar den här skylten. I Stockholm har till och med busshållplatserna fått digitala skyltar. Först står det 1 minut, shit vilken timing tänker man, sen står det NU, men någon buss syns inte. Skylten styrs väl av något logiskt tidtabellsystem men bussen  körs av människor som trängs med andra ologiska människor i trafiken.

Den här skylten lovar absolut ingenting den inte kan hålla, den upplyser bara om att du står på perrong 3  och en lysande pil ( som syns lite dåligt ) upplyser om att skall du till Eailng Brodway så kliv på här, skall du någon annanstans så gör det inte, lyser det inte alls så kliv inte på, för då ramlar du ned på spåret din dumma jävel.

Själv skall jag mot Richmond men där lyser det inte alls, vilket också stämmer med verkligheten.  Tillslut dyker det upp en kille i reflexväst och talar om att det verkar vara ett signalfel på linjen.  Han inte har den blekaste aning om var tågen håller hus eller när dom behagar dyka upp, var på hela perrongen börjar asgarva.

Alltså det finns inga sifferskyltar som kan ersätta mod och social kompetens.

IMG_2905 (kopia)

Men det finns ännu värre avarter än digitala skyltar. Romerska siffror som på den här klockan som hänger i taket på stationen. Här finns ju inte ens logik. Tänk er en mattelektion i en romersk grundskola.

”Magistern, kan magistern hjälpa mig med det här talet ( romerska barn var väldigt artiga).

”Javisst. II+IIII vad blir det?”

”Det måste bli sex”

”Nej försök igen”

”Okej IIIIII kanske?”

”Nej, det blir VI”

”Men magistern vad har vi med det här att göra vi är ju bara två?”

Ja ni ser själva, vi skall nog vara tacksamma att den civilisationen ramlade ihop.

Lägger in en video med samma band som i förra trissen som visar hur förvirrade vi blir av siffror, speciellt något som stressar oss så som 24-7.

DSC_0152 (kopia)

Sen en bonusbild som visar en videoinstalation på Tates Modern som driver med nyhetssändningar och vårt behov av sifferbaserade fakta. Detta är slutet på den innan nyhetsuppläsaren försvinner uppe i högra hörnet, den börjar med en rad längst ned.

Då föredrar jag faktiskt skylten på perrong 3 på Eurls Courts tunnelbanestation i London.

Tillslut lyste även pilen som pekade på Richmond.

KajsaLisa

54 svar

  1. Cool låt med Sister Sin!

  2. England är faktiskt lite av bakåtsträvare i mycket, man liksom förstår inte varför de inte kan uppdatera sig lite i standard. Snyggt är det dock med det gamla. Matte var förresten mitt hat-ämne och är så fortfarande… fast matteläraren var snygg på högstadiet 😉

  3. Va kul att inte den digitala världen tagit över i allt 🙂 Fin klocka på slutet 😉

  4. Bra låt. Siffror är intressant, fast det är inte mitt område presis hehe.
    Nu måste jag kika lite vidare i din blogg om det är ok?
    Ha det så gott nu.

  5. Hängde helt klart med i hela ditt resonemang och kan inte annat än hålla med i din logik 😉 Speciellt den biten om VI 🙂
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  6. Härliga bilder som alltid. Och intressanta tankegångar på köpet. Håller med dig om det där med siffror och social status. Jag förundras hela tiden över att de som arbetar med ekonomi och finans tjänar så många gånger mer än de som upprätthåller våra grundläggande och livsnödvändiga värden.

  7. Härligt skrivet och trissat, bilden med snigeln på är ju helt fantastisk..
    Jag tänker också en hel del på siffror… och gillar dom inte någe vidare.
    Jag tror att man ”anser” att det är en exakt vetenskap, men även väldigt lätta experiment visar hur snett det kan bli. Ett talesätt är ” så fort man mäter kvalité, så blir det kvantitet”, Hur många, hur stora, hur tunga.. Många argument förs dessutom med ett genomsnitt på dessa saker… att befolkningen har 1.7 barn per hushåll låter ju både konstigt och makabert 😉

    AX

  8. Siffror är inte min grej, men vi är ju omgivna av dem så det är bara att gilla läget! Gillar klockan med de romerska siffrorna, den är störtskön!

  9. Matte kanske inte numer är min grej. Har glömt det mesta. London o dess tåg o T-banor är bara helt underbara. Engelsmännen är som de är med sina märkliga mått! Men tycker de är underbara ändå!
    Fint med icke digitala siffror.

  10. Jag gillar dina Bilder från London! Jag kanske ska börja svänga mig med lite siffror och höja min status lite! Haha!
    Svar: Det har förbaske mig blivit en sport att lägga i trissen exakt när klockan klämtar! Idiotiskt – jag vet! 😉

  11. Bild + Text = Toppentriss.

  12. Vackra bilder! =)

  13. Matematik är en exakt vetenskap. I så mening att du kan välja vara exakt så exakt du vill vara med matematikens hjälp. Det hade aldrig stått NU på din skylt om bussoperatören valt att anställa en trafikövervakare för varje linje som justera alla störningar. Men jag fattar vad du menar och håller med. Jag får lite skräckblandade känslor av dom här förarlösa helautomatiserade tunga långtradarna som tydligen ska vara framtiden på våra landsvägar. GPS och navigeringssystem från rymden och gud och hans monster! Fyfan! Låt oss bli människor igen!

  14. Underbar triss. Text och bilder tillsammans. Sedan avsluta med lite bra musik. Kan knappt bli så mycket bättre :-). Nettan

  15. Härligt tolkat! Jag avstod trissen i dag, men har fått cravings efter Kraftwerks ”Numbers” av alla sifferbilder… Kanske jag till och med måste leta fram ”I love my pocket calculator”…

  16. Gillar också din triss, även om du började med en rak höger för en som har diskalkyli;-) Den första utläggningen förstod jag inte ens;-) Å matte var mitt sämsta ämne i skolan – och är det fortfarande.
    Åsså var jag inne på samma tanke att ta bilder på tågstationer. Men då du redan hade gjort det, fick jag tänka om. Tackar för den! Min hjärna uppskattar tankeverksamhet på söndagar;-)

  17. Svar: Om du menar min etta – siffran 18 alltså – så ligger den precis vid uppgången Östermalmstorg. Granne med Friday någonting puben. Lyft blicken och du kan inte undvika den. Titta ner och du ser uteliggarna ligger vid 18:ans port.

  18. Ja, där var det inte lätt att se vare sig siffror eller pilar, utom på den sista klockan då som är mycket tydlig.
    Och jo, jag var på Jylland i går för att se Peter Gabriel ha Europapremiär på sin turné, och det är tuffare än vad det kanske låter (musiken, ljuset, hela föreställningen). På vägen dig råkade jag höra på dansk radio att en trafikolycka orsakat totalstopp åt alla håll på motorvägen jag skulle köra sista biten.
    Därför tog jag mig fram på mindre vägar och kom då att passera Sneum å.

  19. På tal om nåt annat så gilla jag din utläggning om kommunismen hos Fanny. Bra jobbat! Hoppas nu bara att det gör lite intryck också. Betraktar mig själv som liberal, och haha.. lite mattenörd, men uppskattar såklart kunskap och fakta när jag känner igen det.

    • Egentligen skrev jag den för några månader sedan när hon bekände sig till kommunismen. Men sen tyckte jag synd om dom som kommenterade och hamnade under den textmassan, med sina kommentarer. Så jag väntade och glömde bort den. Men sen kom jag på det igen när jag såg inlägget.

  20. En varierad triss!

  21. Underbar text och jag älskar första bilden och precis som du skriver gör den sig så bra i svartvitt. Hade nog kört hela trissen i svartvitt om jag var du. Och visst syns siffrorna, bara man klickar upp bilden 🙂

  22. Hahaha, skrattar gott åt mattelektionen 😀 Klockan är jättefin och allt måste väl inte alltid vara logiskt, tänker jag !?!

  23. Fina siffror, klockan är vacker med sina romerska siffror.

    Jodå, lager 157 besökte jag med i Hälleforsnäs, det var så kul att besöka byn, jag älskade att bo där och har hur många minnen som helst därifrån. 🙂

  24. Fin triss… i vanlig ordning 🙂 Vet att det finns en by i mörkaste djungeln där dom inte använder mer än siffran 1 och 2, sedan är det bara fler. Så man har med andra ord gjort saker och ting mer förvirrande än dom borde vara.

  25. Jaa, du är för rolig och så rätt du har :). Härliga foton också!

  26. Älskar tågstationer för känslan av avfärd mot nya mål, hemkost från upplevelser, stinsar, symboler och – helst – fackverkskonstruktioner. Härligt att du lyckades få med lite siffror av olika slag också!

Kommentera

