• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

MELLAN SHAKESPEARE OCH ROWLING VAR VÄDRET INGET VIDARE

Hänger på veckans bokbloggsjerka, och försöker finna ett svar på Annikas fråga.

”Om du skulle göra en snabb inventering av din läsning, vilket land skulle då väga tyngst?”

Nu måste jag börja med att berätta att mina hyllor innehåller rätt mycket fackböcker, som historia och Stockholmiana. Men tar vi det hela skönlitterärt väger England över precis som hos Annika, även om jag inte som hon läser så många deckare.

Men nu kommer följdfrågan.

Varför?

DSC_1801Utsikt genom en bussruta idag, en ledtråd.

Tänkte faktiskt söka ett svar på den frågan och jag har en egen teori, tror många har svarat samma sak som jag men låt oss göra ett litet experiment. Jag tror många ( dock inte jag ) läst den engelska författaren Jane Austen 1775-1817. Men hur många har läst en svensk författare innan Strindberg !849-1912 Nej just det.

Till att börja med har Engelsmännen en fantastisk berättartradition, efter att jag deltagit i London Walks ett par gånger kan jag intyga detta. Engelska TV serier andas nästan alltid ett gott genomtänkt hantverk o.s.v.

För att testa den här teorin så tänkte jag åka lite väster ut till ett annat land, Irland. Samma sak här, kanske inte lika stort genomslag men landet har bara fyra och en halv miljon invånare. Trots detta har dom fyra nobelpristagare i litteratur sen 1922 när dom blev självständiga.

Det finns en minsta gemensamma nämnare vädret.

Okej, visst regnar det mycket i Limerik i Frank MC Courts Ängeln på sjunde trappsteget och visst ligger dimman tät på hedarna runt Baskerville i Artur Conan Doyles Baskervilles hund. Men det är inte vi läsare som söker oss till det kalla regniga fuktiga klimatet utan vädret som söker upp författarna.

På Shakespears tid var det inte många som stack till medelhavet och solade och Rowling var nog rätt fattig när hon som ensamstående morsa satte ihop sin första Harry Potter så  hon hade inte heller råd. Mellan dom här två personerna ligger hundratals år av regn dimma, taskig centralvärme, dyrt kol, sur ved och fuktiga yllekläder som luktar skunk.

Äsch, det är ingen mening att flumma runt i det här skitvädret, släng in ett vedträ i den öppna spisen och skriiiv människa.

Med regnet piskande mot rutan och på svinkalla golv skapades sen världens mest framstående litteratur, från gåspenna till Word.

DSC_0328 (kopia)Den här dagen skrevs det nog mycket i London.

Nej, jag syftar absolut inte på det där att stora konstnärer skall lida som bara är bullshit, utan att det finns tid till att just skriva. Jag behöver bara gå till mig själv, är det skitväder sitter jag inne och skriver, eller ute och fotograferar. Är det värmebölja och solsken blir jag hur inaktiv som helst, ligger bara och slappar i solen, vilket är skönt men det kommer ju inte ut så mycket av det.

Men det där med inspiration då ?

Glöm det, inspiration är världens mest överskattade ord. Vi svenskar som blir så oerhört inspirerade av alla matlagningsprogram är störst i världen på att köpa kokböcker men sämst på att laga mat från grunden. Se bara på Ernst, som töntar runt barfota med skjortan utanpå byxorna. Det är andra som gör grovjobbet, han fungerar bara som en floskelmaskin som tar åt sig äran, sen tror jag inte dom som tittar på det uträttar så mycket heller.

All kreativitet består tyvärr av 2% inspiration och 98% transpiration. Skriva handlar mer om driv än att bli inspirerad.

När vi ändå är inne på Ernst, kan vi passa på att avliva en annan myt. Den om den perfekta skrivarvrån lyan eller vad det nu finns för fantasier hos många med författardrömmar. Heminredning och skrivande har absolut ingenting med varandra att göra. Tyvärr finns det författare som gör allt för att synas i media och gärna visar upp sina perfekta  skrivplatser i veckotidningar. Men då handlar det om marknadsföring. Känner en som var ute och tittade på Strindbergs skrivarlya på Kymmendö och utbrast förvånad att det bara var ett litet ruckel. Just det, han brydde sig inte ett skit om det när han skrev Hemsöborna, han hade driv och ville skriva utan att bli störd och då räckte det.

Visst kan man om man är berömd och rik författare köpa ett fint hus i Provance och flumma runt i en olivlund med ett glas vitt, men är det huset du är ute efter så satsa på något annat yrke.

DSC_1817

Så här ser det ut hos mig, jag har ofta ställt upp böcker mot datorn och fotat för jerkan men nu bjuder jag på hela arbetsplatsen.

Jag har sett en del bloggare i jerkan som har författardrömmar, precis som jag och tänkte faktiskt inspire ….. nej just det sätta fart på drivet menar jag givetvis. Idag nådde hösten ned till mig i Stockholm, det var kallt och regnigt så det är dags att börja nu, du har en dator dina ideer och mer behöver du egentligen inte. Börja på kapitel 1 redan ikväll.

Blir du hungrig så kör hempizza du kan äta direkt ur kartongen vid datorn.

Sen är det bara att slänga kartongen över axeln och börja på kapitel 2

Själv skall jag passa på att städa 🙂

KajsaLisa

14 svar

  1. Det där med berättartradition spelar nog en väldigt stor roll och där ligger nog de anglosaxiska länderna i täten.

  2. Himla skön förklaring till att det finns många brittiska författare 🙂

  3. Ska också städa idag.

  4. Får se om jag får in jerkan i morgon, men jag gissar att det är Storbritannien som är mest vanlig hemma hos mig. Eller kanske USA… Och drivet är väl det som saknas, det tar tid att skriva, jag är inte den mest tålmodiga personen… Vid tre tillfällen har jag varit på väg att forska och på sikt doktorera, men bara tanken på all den tid som tar att läsa in fakta och sen sitta och skiva hela avhandlingen, nej, det tar för lång tid, jag vet att jag kommer att tappa drivet innan jag ens nått halvvägs… Så jag har tackat nej. Och skönlitterärt känns som att det kräver ännu mer av min energi, jag lägger ner den drömmen direkt!

  5. Interesting perspective to read as a Brit!

    I think that one of the reasons English literature is so strong is simply that we’re lucky enough to have the English language to play with. English is such a sprawling mongrel of a language (that must make it a nightmare to learn!), that we have all sorts of poetic turns of phrase, variety of synonyms and idioms that are gifts to writers!

    • Understand exactly what you mean. They language I can handle is Swedish and English tourist.
      When I started writing a few years ago I discovered that I had much to learn about Swedish too. A language is really just a framework that will remain within and develop if you want to see it creatively.
      Somehow, I get almost more impressed by the translators to retain the author’s intentions than the author.
      English is a language that I think is pretty easy, I go the other hand, in-depth with it that is not my expertise.
      Then I’m actually convinced that climate plays in as well 🙂

  6. Har läst alla böcker av Jane Austen och t o m sett några filmer. Det var min ”engelska fas” i livet. Shakesspear fick jag stoppat ner i halsen i plugget, vilket har gjort att jag inte tar i en av hans böcker med en tång ens. Synd att skolan kan skada en för livet.
    Har slukat alla HP-böcker flera gånger t o m, vilket jag ytterst sällan gör.
    Har läst Hornby, Dickens och Greene och några till. Har inte läst nå’t av Strindberg – ooooops.

    Nu befinner jag mig i deckare-fasen av mitt liv;-)

    PS. Snygg MAC du har:-) DS.

    • Strindberg är faktiskt underskattad, själv drar jag den slutsatsen efter att ha läst Röda Rummet, boken som är en samhällssatir är skriven 1879 känner man igen saker i som hänger ihop med det moderna samhället. Sen har jag även Inferno som tecknad serie, bara att den är utgiven på Kolik förlag säger väl allt och tilltalar min bisarra humor. Min Mac älskar jag men det skulle behövas städa runt den.

Kommentera

