• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

PLÖTSLIGT HÄNDER DET.

Dags för en bokbloggsjerka igen. Den här gången så ställer Annika en nästan omöjlig fråga. Vad skulle jag göra om jag plötsligt fick 5 miljoner.

Nej, jag har absolut inga problem alls att bränna pengar, bara det att jag saknar det där hoppet många har att bli rika, ni vet reklamen:

Triss-logga

Plötsligt händer det. När jag pratar med folk  som skrapar trisslotter i tid och otid, så brukar jag vara sådär realistiskt elak så jag krossar alla illusioner. Egentligen tror jag sannolikheten är större att någon jurist ringer upp en och berättar att man ärvt fem mille, av en okänd rik släkting än att man vinner dom på triss. Nu tror jag inte att sannolikheten för det är så stor heller, men när man suttit och stirrat på telefonen i sex veckor, kan man ju i alla fall gå ut och äta en god middag för dom pengar man sparat på att inte köpa trisslotter. Det går nog att avbryta mitt i TV4-programmen med den här iden också.

Plötsligt händer det !

§

telefon-1440x810

logo-advokatsamfundet

Dom kan ju behöva lite reklam dom också.

Men okej, nu skiter vi i hur jag fått dom, bara för att komma förbi den där mentala spärren. Skall jag sluta jobba? Nej, jag skall absolut inte sluta jobba, jag kommer nog aldrig att jobba så hårt, jag skall bli entrepenör.

Det finns ett stort problem för oss som skriver mycket. Vi är troligen fler än folk som vill läsa oss och garanterat oändligt många fler än dom som vill ge ut oss.

Plötsligt händer det

Albert-BonniersNej till och mer trissen verkar mer realistisk, tyvärr är det roligare att skriva än att skrapa. Men med fem miljoner på fickan, no problems, jag säger upp mig och startar ett bokförlag. Det gnälls ju ständigt över att det startas för få företag och att det finns för få entrepenörer. Visst är det kul att få vara lite samhällsnyttig.

Jag har redan planerat utgivningen flera år framåt. Den skall se ut så här.

Först KajsaLisatrilogin, det återstår bara 2,3 böcker kvar att skriva, men jag räknar med att det blir inte så mycket jobb med förlaget innan första boken är klar, så då hinner jag skriva.

KajsaLisa den Empatiska Bitchens Äventyr: Första upplagan är färdigtryckt på mitt förlag lagom till nästa års bokmässa. Sen kommer del 2 och 3 efter det följer lite diskbänksrealism.

Noveller från bordet till vänster om Jack Vegasmaskinen. Som anonym författare går jag ned till sunkhaket i centrum. Kommer att sitta vid det bordet och diskret lyssna på dom vinddrivna existenser som dyker upp bakom ryggen och drar sitt livs historia, för en kompis över en stor stark. Sen är det bara att gå hem och författa. Äntligen kommer jag att få använda en av mina snygga ordpassager.

”Han stirrade ned på den lilla biten crabfish som simmade runt i bearnaisen, vilken ansträngde sig till det yttersta att hänga ihop och inte skära sig. Mellan den gula hinnan och det kantstötta vita porslinet, befann sig maträtten han bakom disken döpt till Fläskytterfile Oscar”

Nej, ingen tragik utan riktiga skrönor blir det. Kanske sticker mellan med ett annat projekt.

IMG_3437 (kopia)

London the true story without Madame Tussads and London Eye: När jag besöker London så hittar jag alltid en massa underligheter som alla andra missar. Tunnlar under Themsen ( ha ha, jag har hittat en ny jag skall klättra ned i nästa gång 🙂 ). Trånga rockklubbar med konstiga människor, utflippade gallerier i gamla industrifastigheter viktorianska igenvuxna kyrkogårdar och annat. En reseberättelse för dom som tröttnat på att se vaktavlösningen på Buckingham Palace och köpa små fåniga souvenirer typ Big Ben i glas. Det finns hur mycket text och bilder som helst jag kan knycka ur min egen blogg.

Som förlagschef gäller det att kunna delegera så jag kommer att fokusera på två saker. Mitt eget författande och våldsamma relesepartyn där jag häller i mig mest alkohol och går hem sist. (Till vem vet jag inte än, men något snyggt dyker säkert upp där. )

Sen är nog miljonerna slut.

tom

Men so what, visste ni att 50% av alla entrepenörer misslyckas och lägger ned inom ett par år, men det finns en skillnad:

Jag har fått både festa och skriva i flera år.

Dessutom har jag fem nya olästa böcker i bokhyllan.

DET NI 🙂

KajsaLIsa

14 svar

  1. Ett eget bokförlag låter ju bra för en som skriver. Hoppas du skriver bättre än de jag hittills läst som gett ut sina egna böcker 🙂

    • Det här är ju en bransch många glada amatörer skall samsas i. Men däremot retar det mig ännu mer när folk kan ge ut vad som helst bara för att dom är kändisar. Hörde att RobinsonMartin som är ex till Camilla Läckberg gett ut sin första deckare nu. Man vet ju inte han kanske är … nej jag avstår nog 🙂

  2. Ha, ha! Vad roligt du skriver! Hamnade här via bokbloggsjerkan. Jag instämmer; känns inte särskilt troligt att man ska vinna pengar. I mitt fall är chansen obefintlig, eftersom jag aldrig köper lotter eller spelar på spel. Får dock lite mejl då och då med; ” Congratulation, best friend, you have won.I work for a bank in England and we have 15 000 000 GBP on an account that you will receive…”
    =D
    Härligt med dina bokförlagsdrömmar! Lycka till!

  3. Verkar som om du har koll på läget med 5 miljoner på fickan 🙂

  4. Jamen, då har du ju haft ordentligt kul för dina fem miljoner sen när dom är slut, det är väl huvudsaken!

  5. Hahaha, jag kommer genast att börja skicka dig mina synopser och bokförslag, jag vill oxå gå på dina releasepartyn!

  6. Att köpa triss lotter – ja, det gör jag en gång var 10:e år. Å om jag vinner 25 spänn köper jag av princip aldrig en ny lott.
    Fem miljoner – det går fort att bli av med dom. Det räcker med en svensk upper class bil som heter Königsegg;-) Men du drömmer ju om att bli utgiven. Synd att jag jobbat på ett förlag för fackböcker annars så hade jag nog hjälpt dig!

  7. Härlig syn på saken 🙂

Kommentera

