• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

ETT SMUTRONSTÄLLE MED KAMERAN

Kör väl London den här fototrissen också, lite tjatigt kanske men det är mitt absoluta smultronställe och passar temat och tävlingen med Ving . Tänkte försöka köra ett lite annorlunda perspektiv på mitt smultronställe, lägga ut tre bilder och tipsa om platser där man kan ha kul med kameran. När det gäller London så är det naturligtvis omöjligt att sammanfatta med tre bilder, så jag får begränsa mig lite till. Det vi skall titta på skall vara lättillgängligt, gratis och inte kräva någon speciell utrustning. Har du en kamera i din Iphone så skall du naturligtvis kunna använda den.

DUBAI-002

TUNNELBANAN

Nej, naturligtvis är inte Londons tunnelbana gratis, men alla turister hamnar där förr eller senare med en biljett eller Oystercard. Dåligt väder i London ( vilket det i och för sig alltid överdrivs om ), ger ju ett utmärkt tillfälle till lite sightsing nere i tunnlarna. Undvik rusningstiden om du nu inte har några kreativa ideer att skildra just den på. För att göra det enkelt kan man säga att det finns två typer av tunnelbanesystem i London.

DSC_0538 (kopia)

Öppet schakt, dom här stationerna är äldst, man rev hus och grävde enorma diken, sen byggde man nya hus över. Stationerna finns efter Circle och Distrikt Line och byggdes ursprungligen för att binda ihop järnvägsstationerna i London. Man körde med ånglok här nere så dom ligger precis under gatan och är rätt rymliga. Vill man fota människor skall man söka sig hit. Bilden är tagen på den vackra Baker Street som är original från 1863 med mycket järn, reliefer, statyer och träpaneler a´la brittisk herrklubb. En annan station som är intressant av den här typen om man vill fota storstadspuls är Earl´s Court, från vilken förortslinjerna till Wimbelton och Kew Gardens strålar samman. Garanterat dom mest odigitala informationsskyltar du kan hitta. Det känns som att kliva rätt in i en brittisk 50-talsfilm.

Djuptunnel, resten av linjerna, det mesta är byggt före första världskriget och mycket är välbevarat. Man åker i långa järnrör långt ned under marken och stationerna har en karakteristisk rund form.  här kan man ta bilderna med lite sug i. Smala trånga passager som är lite klaustrofobiska, samt vackra kakeldetaljer. Pulsen här nere är speciell, när tågen lämnat perrongen så har du den för dig själv i cirka 20 sekunder. Passa på då. Bra stationer är Covent Garden och Russel Square på Piccadillylinjen från 1907 och den toppmoderna High Techstationen på Jubelee line vid Waterloo Station. Så det viktigaste:

VARNING

Det är jättelätt att försvinna in  i  fotograferingsnirvana här nere, men var vrålskärpt. Tappar du koncentrationen svävar du i livsfara, perrongerna är smala, ramlar du ner så har du inte en chans, ifall inte strömskenan tar kål på dig så gör garanterat tunnelbanan det. Nej, det går inte att få med hela stationsnamnet i kakel rakt framifrån utan att hamna på spåret.

GÅ ALDRIG BAKLÄNGES MED KAMERAN !

MILLENIUMBRIDGE

Man kan få jättefina bilder på den dagtid, men du måste bara besöka den efter mörkrets inbrott. Sist jag var här såg jag många som fotade med Iphones och dom såg i alla fall nöjda ut. Platsen är fantastisk på natten bron är upplyst precis som alla andra broar och stadens ljus speglar sig i Themsen. Rekommenderar att man skaffar ett litet enbent stativ, som är rätt billigt för skarpa bilder. Man kan ju även fota den i dagsljus, det finns ett oändligt antal vinklar att testa. Vill man fota hela så kan man gå ut på balkongerna på Tates Modern som ligger söder om bron. Gratis inträde givetvis.

DSC_0970 (kopia)

Jag var där senast en ljummen sommarnatt, men då fick jag dela bron med andra. När jag var där i Mars isduggregnade det och blåste, då fick jag ha den helt för mig själv. Bägge tillfällena har sina fördelar. Visst är det skönt med en klar himmel och över tjugo grader och jag fick en del bra bilder. Men i Mars kunde jag stå vid södra brofästet utan att få med halva Tokyo och samtliga Milanos förorter på bilden. Det var folktomt hela vägen fram till St Pauls, men då hade jag inget stativ som på den här bilden. Men iskristallerna skapade ett väldigt speciellt ljus.

MÄNNISKORNA

Det är människorna som gör staden, men fråga först. Var beredd med kamerainställningen, uppehåller man en främmande människa för länge så svalnar intresset och det syns på bilden. Är du för blyg eller behöver öva, så fota gatuartister istället. Det finns alltid musiker i tunnelbanan och på sommaren kommer dom  fram på torget vid Covent Garden. Utbrytarkungar i kedjor, folk som kör enhjuling eller jonglerar med påslagna motorsågar. Ett leende och 50 pence eller ett pund i hatten eller gitarrfodralet, sen är det bara att fota. Eftersom det är trisstävling så slänger jag ut mitt triumfkort från i somras.

DELORES DELIGHT

DSC_0701 (kopia)

Jag har aldrig älskat lättsmällt 40-talsjazz tidigare men just när jag tog den här bilden gjorde jag det. Hon charmade hela torget. Fem minuter senare hade jag missat henne. fick en bra serie på henne som var värd mycket mer än ett pund.

gger inte in någon rockvideo idag utan dokumentär om spöken nere i tunnelbanan. Finns dom eller är det bara Londonbornas berättarglädje som spökar ? Hur som helst innehåller den en del häftiga miljöbilder.

Tydligen ser övervakningskamerorna det inte vi ser, kanske din kamera hittar något om du åker dit.

KajsaLisa

52 svar

  1. Du kommer säkert till London förr eller senare 🙂 Lycka till!
    http://birgittas.wordpress.com/2013/09/08/smultronstalle/

  2. Jag kommer att se London från en helt annan vinkel efter alla dina underhållande och informativa inlägg. Dina stationsbilder är underbara!

  3. Härliga smultronställen och klänningen var jätteläcker;-)
    Ha en bra dag
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/09/07/10161393-fototriss/

  4. Dina blogginlägg från London får mig att seriöst fundera på att lämna skogen för att åka dit och uppleva staden, alltid lika intressant att se och läsa!

  5. Jag inser att jag måste skaffa mig ett stativ när jag ser dina läckra bilder…. En jättefin triss!
    Svar: Vet du, våra sjöbodar är röda och när jag ser östkustens röda hus får jag tänka till ett ögonblick – därför föredrar jag våra vita i kustsamhällena. Det ser så rent och fräscht ut. Våra lador är ju fortfarande röda! 😉

    • Tänkte inte på det, men visst har sett röda hus nere hos dig också. Fördelen med ett enbent stativ är att man kan ta med det i ryggsäcken eftersom det är hopfällbart. Dessutom kan man ha det sittande under kameran när man går kortare sträckor. Ett trebent stativ är naturligtvis stadigare men mer otympligt att ha med sig ut bland folk. Sysslar man däremot med inomhus eller naturfotografering är det att föredra.

  6. Tack för rundturen! Kan aldrig bli för många bilder från London. Har varit där flera gånger men måste medge att jag blir sugen på att åka dit igen varje gång jag läser dina inlägg därifrån.
    Enbent stativ låter toppen, har bara ett trebent och det är ju lite klumpigt så jag använder nästan aldrig det.

    • Har ett stort och ett litet trebent som säkert är jättebra att använda inomhus eller till macro men eftersom jag nästan aldrig fotar så är det samma för mig.
      Det enbenta är en bra kompromiss. Visst är det underligt att man ofta diskuterar kameran och optiken som är rätt dyrt, medan dom rätt billiga tillbehören kan påverka fotograferandet ännu mer.

  7. Tack för dina synpunkter! 🙂 Anledningen till att jag delat upp det är att jag hade låst blogg förut, och därför var tvungen att ha en separat blogg till mina foto-utmaningar. Nu har jag ju visserligen inte låst blogg längre, så jag kanske borde slå ihop dom… Kan ju göra det iallafall. 🙂 Värt att tänka på, absolut!

    Häftiga trissbilder du tagit! 🙂

    • Ifall du gör det så kopiera över dina fina trissinlägg eller kopiera över dom andra inläggen. Själv kör jag WordPress och kan se vilka inlägg folk går in på.Det är fler som läser gamla inlägg än man tror. Ju fler inlägg ju fler googleträffar.

  8. Härliga foton! Har aldirg varit i London men skulle så gärna vilja åka dit, en vacker dag 🙂

    ❤ Jennie

  9. London är också ett smultronställe för mig. Också.

  10. Nu längtar jag till London! Tänk att få fota där med nya kameran! Jag får nöja mig med Amsterdam om en månad… Fast ingen tunnelbana där, får bli kanaler istället…

  11. Tack snälla du, va glad jag blir att du gillar mina målningar 🙂 Å toppen att ha hittat en blogg med reseguider!

    ❤ Jennie

    • Tyckte om färgerna i den, sen att den låg sådär precis på gränsen till att rikta sig mot barn. Även vuxna kan se något i den tycker jag. Londoninläggen ligger där ifall du vill läsa. Kommer att skriva fler framöver cirka en gång i veckan.Finns även Thailand, Goa, Gambia /Senegal och Dublin.

  12. Äntligen ett annorlunda bidrag till temat. Men så är ju dina inlägg alltid ”lite” annorlunda om man säger så;-)
    Måste säga att jag i det här inlägget fastnar på ettan. Vilken cool tagning som också är annorlunda.
    Du ser, ikväll har jag siktat in mig på just ”annorlunda”.

    • Tack, satt i ett bås på andra sidan och bara sköt med kameran mellan tågen. Stationen är jättekul när man är på fotohumör. Sen är det alltid kul att ta annorlunda bilder 🙂

  13. Underbara bilder 🙂 För övrigt ÄLSKAR jag klänningen på sista bilden, vill haa! 🙂

  14. Långt ifrån fjälltoppar (min triss) men så härliga bilder. Den sista är fyllt av fart och fläkt.

  15. Nog hade man kunnat ana att det skulle bli London 🙂 För det har jag förstått att det är ditt smultronställe.
    Fina bilder! Gillar den sista!

    Nog har jag trixat med den sista bilden hos mig, så det är inte helt original. Men du får gärna skicka den bilden, du ser mailadressen i mina uppgifter till kommentaren 🙂

  16. Häftiga bilder som vanligt! Det var många år sedan jag var i den undre världen i London. Tunnelbanan satte sin avtryck, hade en ren vit skjorta när jag gick ned i labyrinterna. Samma skjorta smutsig när jag kom upp till markytan igen,
    Ha de gott!
    Tore

  17. Jag hade gissat rätt vart dina bilder skulle komma ifrån 😉 Och den vackra bron hade du med 😉 Lika trevligt som vanligt 🙂

  18. Fantastiska bilder och så spännande du skriver. Jag vill se allt du berättar om, men det går ju inte i en triss :).

  19. Jag bor här. Och både hatar och älskar denna jättestad.Trevligt se vad någon annan fotar av London. Det finns en hel del intressanta hus, och märkliga skräpiga områden som kan bli intressanta på bild. Mindre ”perfekta” bilder är ofta mer spännande att se på, och här finns många platser som lämpar sig för det.

  20. Älskar London – tror jag varit där åtta gånger….och aldrig haft regn!
    😉

  21. Fin smultronställe du valt, frånsett dom där spökena då 🙂

  22. der våknet lysten til å reise til London igjen.
    Nydelig triss 🙂
    Ha en flott kveld 🙂

  23. Vilken härlig och annorlunda trisstolkning! :O)

  24. Jättefina bilder =)

  25. Åh. jag som hade bestämt mig för att jag ville till Prag, Nu vill jag ju till London. Igen och igen och igen. Staden man aldrig tröttnar på.
    Tack för din injektion!

  26. Gillar verkligen dina bilder, första två är favoriterna =)

    Ska bli riktigt svårt att välja ut finalister men också väldigt roligt. Vi håller tummarna =) Lycka till!

Kommentera

