• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

MED OBAMA FÖR EN MYSIGARE INNERSTAD.

Det här decenniets mest uttjatade tjänsteresa är över, idag flög Obama hem.

Arlanda

Men varför kom han hit ?

Jo visst var det så, för att retas med Putin naturligtvis.

”Ha ha, nu besöker jag det där lilla pluttlandet istället för dej”, liksom.

Men vad fick vi ut av det ? Om nu Reinfeldt velat träffa Obama så hade det ju varit mycket enklare att han tagit flyget till Washington, hoppat in i en Taxi och bett att få bli körd till Vita huset. Var det för att han var så stolt över sitt femte jobbskatteavdrag, att han tyckte han imponerade på Obama med det ? ( Vi är snälla och låter honom tro det, tycker jag. ) Eller var det för att alla Alliansminstrarna skulle få skaka hand med Obama och berätta något han glömt fem minuter senare, när han klivit på Air Force One ?

Nej det finns en helt annan förklaring, för det finns något som är ännu mer uttjatat än att Obama var här.

För första gången i världshistorien så gick det inte att köra bil in till Stockholm.

Det här tjatades det om både i tidningar och lokalradio, så man ville kräkas. Man tog alltså hit Obama för att lära oss nollåttor att det absolut inte går att köra bil in till city. Nu kan man ju inte det i normala fall heller. En Pajalabo hade begripit det redan i Brommaplansrondellen och vänt, medan en från Värnamo svängt av vid Kungens Kurva och lullat runt på IKEA istället.

Men vi Stockholmare har inte förstått det och åker in i alla fall, när man skall jobba. Det dök säkert upp någon igår på något kontor, efter lunchen och sa:

”Ha ha, jag lurade dom, det tog fem timmar från Solna in, men jag har baske mig åkt till jobbet i tio år utan att spräcka nollan, varför skulle jag åka tunnelbana idag ?”

DSC_2032

Jag tror inte dom tog tunnelbanan, dom fick en chock köp ihop i fosterställning i framsätet, snuttade på växelspaken hemma i garaget och många av dom kommer att lida av posttraumatisk stress veckan ut. Många som jobbar inne i staden har ett speciellt förhållningssätt till sina bilar. Skulle dom ta tunnelbanan så skulle dom inte kunna koncentrera sig på jobbet utan oroa sig för sin kompis där hemma i garaget som står ensam och övergiven hela dagarna. Det är bättre att den får följa med in och mingla med andra bilar, lite bilköer har väl ingen dött av.

Sen vad skulle dom säga på jobbet om man kom drällande med ett SL-kort. Det är ju företagets tjänstebil, har jag slarvat bort den eller har jag sjunkit så mycket i status att jag inte får ha den kvar ? Vad skall dom säga på morgonmötet ? Äsch lyssna inte på honom, han åker ju kollektivt.

Men det som förvånar mig är att dom aldrig är rädda för att bilen skall bli blöt, förkyld och få lunginflammation. Spöregnar det så skall det minsann åkas ännu mer bil, den får stå på en blöt tvärgata utomhus hela dagen. Däremot är det ingen risk att bilen blir nedstänkt av andra bilar eftersom allt står still. Det blir ännu omöjligare att köra bil i stan än när Obama är här, men då är det alla bilägare som spärrar av stan för varandra.

Jag brukar stå på busshållplatsen när det är sånt väder, peta in hörlurarna innanför huvan, ta in Radio Stockholm och skratta åt trafikrapporten.

Belöningen blir att man kan sträcka ut sig på den halvtomma bussen.

dsc_07641

Luften var i alla fall igår 30% bättre och fickstölderna i stan gick ned med 90%

Obama ringde just från Airforce One och berättade att han var nöjd med resultatet.

KajsaLIsa

12 svar

  1. Kul skrivet och tycker om att du tar fram fördelarna med de olika scenariona.
    Hoppas att Obama besöket fick någon som lämnat bilen att inse att det går bra att göra så åtminstone ibland.
    Den seriösa frågeställningen är hur vi ska få så många så möjligt att prova och fastna för mer kollektivt resande.
    Mindre matarbussar till spårbuden trafik?
    Lånebilar enligt samma system som lånecyklarna?

    • Tror att det första man måste göra är att fixa så det vi redan har fungerar smidigt. Jag satt fast mellan Stuvsta och Flempan två gånger igår p.g.a. signalfel. Det var inte kul när fulla pendeltåg skulle pressas in i ersättningsbussar.

  2. Hahaha, fantastiskt inlägg! Själv undrar jag varför de ställt upp alla de KVINNLIGA ministrarna på rad för att ta adjö av honom när han åkte. Hur tänkte de då? Kvinnlig fägring för att locka tillbaka honom kan det ju knappast handla om… Inte heller att just de har de allra intressantaste avskedsorden (ingen slår väl Bildt om det gäller snabba one-liners…) Eller var det för att de inte hade chansen tidigare eftersom de manliga ministrarna slog ner alla kvinnor i sin kamp om att komma närmast…

  3. Ja du – varför slår vi inte våra påsar ihop och co-bloggar!? Det du skrivit tänkte jag på hela dan igår, men jag skulle nog inte fått till det som du.
    Å visst, du skulle ha sett alla Djursholmsbor med nya Access kort (remsorna gick ju ut den 31 augusti mohahahaha) som var helt förvirrade. Å t-banan var packad kan jag talar om!
    Inte en bil på Valhallavägen heller – inte ens de med blå skyltar.

    Men du – jag hade ändå velat att Obama hade fått se ett Stockholm som inte var en spökstad…

  4. Det kanske var detta som var meningen med detta besök. Att få stockholmarna att förstå att det går utmärkt att klara sig utan bilen i innerstaden…

Kommentera

