• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KONSTEN FINNS I BETRAKTARENS ÖGON, MEN JAG BETRAKTAR FEL.

Jag får tacka för alla fina kommentarer i fototrissen.

Speciellt angående bilden jag själv inte var nöjd med

DSC_1643 (kopia) 2

Okej, jag ger mig, den här bilden är skitsnygg, det är jag som inte begriper mig på konst. Nu har mitt konstnärliga ego fått en kick uppåt, men mitt estetiska ego fått sig en rejäl knäck. Egentligen så är jag bara en simpel fågelfotograf med vissa konstnärliga färdigheter. Jag lade ju ut fågeln motljuse innan semestern i en triss bara för att jag tyckte att jag hittat på ett kul namn på den. Sen tyckte alla wow när jag själv tyckte siluettfågeln var helt ointressant.

Men jag kör en repris på två andra bilder från det gamla inlägget ifall någon vill bedöma dom.

DSC_1654 (kopia) 2

Konstnärlig ?

DSC_1661 (kopia)

Den här klassade jag i alla fall som rolig.

Men nu till det stora problemet när det gäller mitt sinne för konst. Gravstenen jag lade ut igår.

DSC_1336 (kopia)

BP upplyste mig om att det var en känd konstnär. Patrik Caulfeild ser man att det står på gravstenen och jag hade inte brytt mig om att kolla upp personen. Men nu kommer det knäppa i alltihop. Efter att jag läst BPs kommentar så kollade jag upp det här. Konstnären gjorde tavlor som var lite serietidningsaktiga och rätt häftiga. När jag var i London så besökte jag Tate Modern. Moderna museet om man översätter det till svenska. Jag älskar att gå runt och kolla konst och dra mina egna djupsinniga analyser. Vilket jag naturligtvis kommer att göra längre fram i min Londonserie. När jag går runt där så har jag absolut ingen aning om att Patrik Caulfeild har en utställning på systermuseet Tate Britian, eller att han ens fanns.

Men kan jag inte se den nästa gång jag besöker London?

Svar nej.

Det ligger nämligen till på det här viset: Utställningen varade bara till den första September, alltså samma dag som jag lägger ut bilden på gravstenen och får reda på vem det är.

Visst börjar det bli kusligt.

Kolla själv Länk

Ja jag sov i natt med lampan tänd ifall han skulle dyka upp och spöka också.

Vad däremot inte många känner till är att jag själv finns representerad på Tate Modern. Med det här konstverket.

DSC_0860 (kopia)

The Deep av KajsaLisa Ström.

Eftersom jag är Existensialist så anser jag att konsten finns i betraktarens ögon. När jag går runt så här på museum, så får jag naturligtvis en massa grilller i huv…….. inspiration menar jag givetvis.  Den här korridoren fotade jag med stadig hand och bländare 18 för att få det där riktiga suget i bilden. Problemet var att en massa folk envisades med att springa i den och smälla i dörrar. Jag ville ha den tom, men när det bara stod en person där så passade jag på. Jag har faktiskt planer på att förstora den och sätta upp den i hallen, eller göra en fototapet som folk som kommer hem till mig går rätt in i, eftersom jag betraktar den som ett konstverk.

Jag kommer då alltså att finnas representerad i min hall som tavla och på Tate Modern i London som installation.

Om den är bra eller dålig kommer jag av vissa skäl inte att uttala mig om.

KajsaLisa

4 svar

  1. Vilket sammanträffande – minst sagt kusligt å då är varken du eller jag skrockfull eller hur;-)
    Å du 1 000 tack för länken, som jag faktiskt t o m har jobbat för för en gångs skull;-)

    Vad gäller din korridor så påminner mig den av Yin and Yang. Fråga mig inte varför, men det var det första jag tänkte på.

    Gillar bilden skarpt å du kommer säkert få dina ”15 minutes of fame”… någonstans;-)

    Å medan du ändå håller på att sätta upp storbildsformat på väggar, så gör en fototapet av ettan också. Min absoluta favo. Bra att det är fler som ser det, inte bara jag!!!

    Tvåan påminner om Monet. Trean är skitrolig, men inte som fototapet;-)

  2. Det gyllene snittet. En av fotografins grundregler. Det är därför din bild från Plattan är så bra.

    • Jag måste nog lära mig det där med gyllene snittet, tror jag har det i någon fototidning, tack för tipset. Jag resonerade så här när jag beskar den att det bästa är om han går in i bilden, sen ville jag inte ha med det runt om.

Kommentera

