• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

HARRY POTTER OCH DEN MAGISKA HAMBURGAREN, SAMT NÅGRA BÖCKER TILL JAG VILL LÄSA

Jag är inte på långa vägar klar med del 2 i min Londonserie om rockens historia i staden, så jag hänger på veckans bokbloggsjerka. Annikas fråga den här veckan

Vilken bok/vilka böcker längtar du mest av allt efter just nu?

Jag kommer att ta några exempel på böcker jag längtat efter väldigt länge.

Jag hade också fel ibland men bara ibland.

Jan_Guillou_croppedDom feltolkningar jag gjort under 40 års journalistik av Jan Guillio. 

En bok som kommer att väga lätt i handen och ta liten plats även den inbundna upplagan.  Perfekt att sträckläsa ut när du väntar på bussen om du inte missat den precis för då räcker den tyvärr inte.

Harry Potter och den magiska hamburgaren.

3176173-1748009911-hp.jpDen slutgiltiga Harry Potterboken av J.K Rowlins. Efter åratal av larmrapporter om pelare som rasar över elever och levande statyer som jagar dom, beslutar den brittiska skolöverstyrelsen att stänga Hogwarts, Allmänheten har dessutom mer och mer börjat ifrågasätta varför man skall ha ett riksinternat som utbildar i trolleri. Dessutom när dom som går där föraktfullt kallar skattebetalarna för mugglare.

Albus Dumbledore försöker desperat förklara den senaste incidenten med att han inte var anträffbar, för att han var ute och jagade Lord Voldemort med taskig mobiltäckning. Nu stiger ungdomsarbetslösheten bland trollkarlar till 98%, Harry Potter blir tvungen att börja jobba på Donken. Men slutet blir lyckligt, han får användning för sin trollerikunskaper, när han lyckas trolla fram en Big Mac-meny som både är näringsriktig och inte smakar industriellt tillagat, för samma pris.  Dessutom trollar han fram anständiga löner till dom som jobbar där.

Sen är ju kokböcker poppis

Mina 101 cupcakes

ImageHandler-2Efter åratal som LCHF-profet  får Annika Dahlqvist nog.  Sockersuget tar tillslut över och nu blir det mycket socker med vitt mjöl. Som ursäkt skriver hon att hon har i ett ägg extra och lovar att äta bacon med smör 2 dagar av sju. Dom övriga 5 dagarna blir det sockerkakor. Boken avslutas med :

Inte visste jag att kolhydrater var så jävla gott.

Tredje testamentet

jesusAv ??????????:  Efter över tvåtusen år kommer äntligen uppföljaren. Jesus har tillslut insett att den förra hade lite cliffhanger över sig. Folk har bråkat och krigat över innehållet sen dess. Jesus kommer ner på jorden, kastar ut månglarna från bankerna och  börsen, tar påven i örat och mättar hela Afrika med sju kondomer. Sen sticker han över till Iran och talar förstånd med mullorna.

Han berättar att han är god vän med Mohammed sen 1300 år och att han kommer att be honom komma ned om dom inte skärper sig. Mullorna vill ju helst tolka Koranen på sitt eget sätt och inte med hjälp av Mohammed, så dom håller sig lugna. Sen tycker Jesus att det blev lite fel att låta sig spikas upp på ett kors i 35-årsåldern. Han lovar att åldras som vi andra och sluta sina dagar på åldringsvården. Då kan han se till att riskkapitalbolagen verkligen uppför sig som barmhärtiga samariter.

Telefonkatalogen Stockholmsdelen

teliaAv Telia. Detta praktverk i fyra volymer som kom ut en gång om året, var utmärkt om man är lite kortväxt och behöver nå upp till dom översta hyllorna i köksskåpet. Själv har jag kommit till Österberg i den senaste utgåvan så jag är nästan färdig med den.

Det får bli min sista önskan, måste ned till affären innan dom stänger. Toapapperet är slut.

KajsaLisa

10 svar

  1. Haha, underbart! Tror stenhårt på Harry Potter 😉

  2. Alltså du är för skön Kajsalisa!!! Asgarvar igen här. Å nästan, fast bara nästan fick du mig att sätta det där torkade renköttet som jag köpte i Sumpan igår i halsen. Tänker på mina favo böcker om HP. Det var nog tur att jag klickade på länken där;-)

    Det roliga med dig är att man aldrig vet om du skämtar, ironiserar eller verkligen tycker det du skriver. Ja för det mesta vet jag men med Guillou är jag inte säker. Pesonligen gillar jag inte karln. Har träffat honom irl en gång och snorkigare besserwisser får man leta efter – å det har då inget med mina fördomar om extremt korta män att göra;-)

    Annika Dahlqvist 5+2 dietens nya profet. Hursom, äter inte cupcakes, men fem öl och två Dumle eller Dajm kan jag gå med på;-)

    Tredje testamentet, var det inte en viss Kajsalisa som vill skriva en bok…

    Å du Eniros telefonkatalog var ju kanooooon. Saknar den så oerhört mycket. Inte för att leta nummer eller elda upp den, men kartdelen var helt suverän… och gratis!

    • När det gäller ironi så skall man aldrig till hundra procent veta att det är det, en viss tveksamhet måste vara där. Dessutom när man skriver på allvar och gör bort sig så kan man ju alltid påstå att det var ironi. När det gäller Guillio så gillar jag honom, men hans självgodhet är ju kul att driva med.
      Dajm fem dagar i veckan och Dumle två funkar säkert 🙂
      Boken ja, skall sätta lite fart nu när kvällarna blir mörkare. Skrev bara ett kapitel under semestern. Gillade också kartdelen i telefonkatalogen. Jag hörde om två tjejer som navigerade en stor segelbåt ut till Sandhamn med sammanställningsdelen, men det var nog lite dumdristigt.

  3. JAHAAA, NU vet jag hur 5:2 dieten ska tolkas. Nu blev det genast mycket klarare och jag tror jag ska satsa på den här dieten, men jag tar varianten Fazers mörka choklad med mandel och päron fem dagar, och sen Magnum Mint två dagar.
    Allvarligt talat, jag har också längtat efter en gammaldags telefonkatalog..

  4. Hahaha, fantastiskt 🙂 Ser verkligen framemot tredje testamentet, ska bli väldigt spännande!

  5. Hahah, nu fick jag mig ett gott skratt, det piggade upp!

Kommentera

