• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

NY DESIGN OCH GAMLA RANDIGA ÅNGMASKINER

I veckans fototrissinlägg på temat randigt tänker jag analysera och punktera begreppet design.

Jag blir liksom lite trött på uttrycket. När någon visar upp en kantig kaffekopp i vitt med ränder på och påstår att den är designad, brukar jag konstatera att det finns jättemycket design på Historiska museet. Någon neanderthalare hade väl tänkt ut hur flintyxorna skulle se ut också. I och för sig bodde han inte i vindslägenhet i stockholms innerstad, hade svart kostym, svart  t-shirt, mediaglasögon med jättelika plastbågar och minglade i designnätverk.

Själv har jag en kaffebryggare som är designad av Ferdinand Porsche, när den rinner över så bildas det bruna ränder på köksluckan under. Säkert finns det någon djupare mening med dom eftersom Ferdinand Porsche tänkt till, men jag tycker det varit bättre om han designat en kaffebryggare som inte rann över.

bild-006

Okej, visst uppskattar jag snygga saker, men jag börjar bli lite trött på att folk verkar tro att det här med att man brytt sig om hur saker ser ut bara är några decennier gammalt. Därför sticker vi till Tower Bridge i London och tittar på den randiga ångmaskin som drev själva broöppningen. Bron invigdes 1894.

Man kunde göra snygga tekniska manicker även innan Apple och Steve Jobs var född.

DSC_0649 (kopia)

Gå ut och lyft på motorhuven på din tre år gamla bil, är det så här vackert ? Nej just det. Kanske dags att gå ut med penseln och måla dit lite ränder.

(Förstora gärna upp den här bilden så får ni se vilken skönhet det egentligen är, det är bara att klicka på den så blir den i skärmstorlek )

DSC_0655 (kopia)

Elisabeth Gyllenspets senaste randiga kakburkskollektion för NK.  Hon har blivit inspirerad av husgeråden i hemmet där hon växte upp och gjort det som en hyllning till 70-talet.

Bullshit säger jag, det är baksidan på ångmaskinen.

Sen har jag alltid undrat varför designers alltid blir inspirerade av eller gör en hyllning till, kan dom inte bara kopiera som IKEA gör ?

DSC_0653 (kopia)

Som ni ser är det inte någon leksak jag fotat, den snurrar också. Dom som jobbade i museet i Tower Bridge var stolta över sin fina gröna randiga ångmaskin. Vid ingången kunde man låna människor att ställa ut lite här och var när man fotade, så det syntes  hur stor den var och att det inte var någon grej från leksaksvaruhuset Hamleys. Tänkte gå på puben och ta några öl med människorna jag lånade till den här bilden, men jag var tvungen att lämna tillbaka dom i utgången.

Okej, jag får väl gå och dricka öl själv då.

Motsatsen till god design är kitsch, om nu det inte är så att kitsch är inne just nu. Något som alla förståsigpåare klassar som kitsch är eget pyssel typ scrapbooking.. Men träffar ni en äkta scrapbooker så var snäll mot hen. Scrapbookers kan vara rent livsfarliga när dom blir arga och kränkta. Något som grabbarna i den här videon bittert får erfara.

Kolla in hela för den är skitkul, dessutom med en bra låt.

Men vem var det som kom på att ångmaskinen skulle ha den där vackra gröna färgen och att den skulle ha röda vita och svarta ränder och framför allt vem målade den så snyggt ?

Glöm det, dom är sedan länge glömda och förpassade till historiens skräpkammare, eftersom  dom inte  hade stora mediaglasögon och minglade i designnätverk.

KajsaLisa

50 svar

  1. Det var allt maskin det. Min vän Johan skulle bara älska den. Den var så snygg, särskilt den första. Du är bra hemma i ditt London!
    Glömde säga fin triss.

  2. Rejäla maskiner som dessutom är vackra (och randiga) Snygg triss!

  3. En mäktig gammal randig maskin. Den ska jag gå och titta på nästa gång jag är i London.

  4. Läcker och snyggt randig man kunde bygga rejäla saker förr i tiden nu ska allt vara så smått så man ser det inte.
    Ha en skön söndag;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/08/24/10124524-fototriss/

  5. En hyllning till ångmaskinen! Så vackert och omsorgsfullt konstruerad och målad. Fina ränder och bra trissat. Som vanligt gillar jag dina texter till bilderna 🙂

  6. Japp, ytterligare en anledning att åka tillbaka till London. Själv hann jag med ”allt och absolut ingenting” under min korta tripp dit i juni. det blev ett himla flängande då jag även ville vara social med väninnorna som mest höll sig runt shoppingstråken. Men visst hann jag med ego trippar mellan fika och lunchstunderna med resten av gänget.
    Håller fullständigt med dig, det mesta vettiga designen är sen förr.
    Min kaffebryggar kannan är precis lika värdelös!

    Tack för videon,uppiggande så här på morgonen. Efter min urusla tävlingsinsats på G-banan sista dagarna ska jag ta revanch idag-”Pitch came back”!
    Just video , speciellt armborsten! Har tyvärr ormskräck, så slutet blundade jag mig genom.

    Hoppas på inspiration, ska ut och leta randigt!

    • Det finns alltid hur många anledningar som helst till att återvända dit. Bäst är faktiskt dom här lite okända sevärdheterna. Att Tower Bridge har ett museum är det inte många som känner till.

  7. Bra rutet 😀 , jo, jag håller med. tom små detaljer på äldre saker kan vara otroligt utsmyckade, även de som inte syns. Tänker på gamla urverk, maskiner, möbler, hus. Fint fotat!

    Det rationella blir ofta platt och känslolöst.

    Nu är jag en stor beundrar av alla typer av hantverk, och för gammalt var nästan allt ett hantverk.

    AX

  8. Det är så härligt att komma in hit och läsa dina texter och kolla dina fina bilder……Du är duktig du😀
    Svar: en rockhelg i Mariestad spräckte hela tidsschemat……😜

  9. Engelsmännen de kan de! Superläckert fångat Starkt jobbat!

  10. ”Din” maskin är ju hur snygg som helst. Ser man sedan en sådan sak på ett ställe där det finns entusiaster som kan berätta om vad det är man tittar på – ja då kan det ju knappast bli bättre!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

    • Det var en fantastisk känsla när man kom in i rummet med den belysningen och såg den snurra långsamt. Det är just sådana här saker jag vill skildra i London, dom där guldkornen alla missar.

  11. Få saker är så vackert som en randig ångmaskin.

  12. Visst är den fin din ångmaskin, men jag tvivlar på att den får plats under huven på min Golf. För övrigt undviker jag helst att kolla motorutrymmet om det inte är alldeles nödvändigt.

  13. Jahapp… och där sålde du in ångmaskinen, och fick en att fundera över design, vem som gjort vad och varför, hm…snygg triss och kul text, du vet vad du gör. 🙂

  14. Stiliga ränder och häftig maskin!

  15. Tack för titten på den här fantastiska maskinen. Vilka färger. Ha de gott.

  16. Härlig triss!!!!

  17. Ja varför sjutton kan de inte designa snygga motorer och dylikt i dag, allt ska se så himla sterilt och tråkigt ut. Hatten av för det gamla gedigna… nu låter jag som en gammal tant, men då får jag göra det 🙂

  18. Verkligen pampiga grejer.

  19. Du har så himla rätt i det du skriver. Och det där med att bli inspirerad av.. säg som det är istället, man stjäl en idé 🙂
    Läckra bilder på ångmaskinen.

  20. Nu förstår jag varför du behövde två timmar för det här inlägget – som är helt suveränt!!!
    Å japp, dessa gamla, hederliga maskiner är helt i min smak. Herregud – det är ju ÄKTA hantverk:-)

  21. Snygg randig ångmaskin, snyggare får man leta efter 🙂

  22. Jag tycker som du, det är inte en designklassiker bara för att den är gammal och nött… Det finns så mycket vackert där ute i världen men tyvärr måste någon ”viktig” säga att det är fint för att det ska vara fint. Det är trist! Jag ser ofta skönhet och design i saker som ingen annan ser, jag hittar ofta ”skatter” ute i naturen som jag tycker är jättefina, men som andra kanske inte ser det vackra med… Denna ångmaskin är ju helt makalöst vacker… Otroligt att den kan vara så fin och fortfarande i fungerande skick! =)

    • Visst var den vacker, men jag undrar över om den var lika välpolerad när den var i drift. Men det som var intressant var att den bara kördes ibland och ackumulerade energi genom att pumpa upp vatten i ett torn ( fråga mig inte hur det gick till ), så dom hade väl tid över att putsa på den.

  23. Vilka vackra maskiner du funnit – o randigt!!

  24. Du det där var ingen liten manick utan en rejäl pjäs – det ser man på ditt tysta sällskap ;-)) Tur att de var me’ så man fick en uppfattning om pjäsens storlek!

  25. Design handlar inte enbart om ”looken” utan även om konstruktion, funktion och användarvänlighet … inte alla fina designers som greppat det fullt ut 🙂 Snyggt sammanhållen triss och underhållande läsning. Det tackar vi för.

    • Håller med fullständigt, dom funktionalistiska designerna på 30-talet och decennierna efter, gjorde funktionella saker lämpade för massproduktion så vanligt folk skulle ha råd att köpa dom. Idag verkar det mest handla om snobberi.

Kommentera

