• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

PK-TANTER I MEDELKLASSEN MED RÄTT ATT TWITTRA.

Jag blir ta mig fan inte klok på en här slöjdebatten.

Igår skrev jag att det var åt helvete, när en gravid kvinna med slöja blev misshandlad i Farsta. Så långt är jag med och med tanke på att mina läsare av vad jag sett i kommentarsfältet också begripit. Bara för att få berätta hur smarta mina läsare är, (okej Kissie och Blondinbella ni får bli avis det skiter jag i ) så låg en liten länk  serverad när jag kom hem.

Jag hörde på radio Stockholm idag att en kvinna som verkade ha en del kunskaper i muslimska kvinnors situation, inte alls var glad på att Schyman & co  sprang runt i slöjor en hel dag. Blev nyfiken men hade mycket att göra så jag hann inte.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5621851

Tack Fredrik, tyvärr så gick det inte att länka till dig men jag hoppas du läser det här.

800px-Nahidsarvestani

Nahid Persson Sarvestani är dokumentärfilmare och flydde från Iran 1979, efter att hon bråkat både med Shahen och Komeini. Tycker det är viktigt att även hennes synpunkter kommer fram, lyssna gärna på intervjuen av Lotta Bromee.

Tydligen deltog jag också i den här manifestationen enligt Gudrun Shyman, nej jag bar inte slöja men eftersom den tydligen gick ut på  att manifestera rätten att bära eller inte bära, så gick jag runt hela dagen och manifesterade rätten att inte bära slöja. Vad som fick mig att reagera först mot det här var när något ljushuvud kläckte ur sig rätten att bära slöja som religiös symbol.

SLÖJA ÄR INGEN RELIGIÖS SYMBOL !!!

Så vitt jag vet står det inget i Koranen om att kvinnor skall ha slöja. Slöjan är ett hittepå av män för att förtrycka kvinnor. Iden om slöja som religiös symbol förenar både mullor och islamofober, av olika anledning givetvis. Börjar rent ut sagt tycka den här manifestationen är rätt korkad. Här har jag i åratal försökt bekämpa fördomar bland svenskar, att muslimska kvinnor måste bära slöja p.g.a. religionen.

Tydligen har jag gjort helt fel då?

Men kommer det ett politiskt korrekt Twitterdrev, så klart Schyman Palm och Romson hänger på, varför tänka efter först ?

ImageHandler-1

Problemet kanske är att dom här damerna hänger mer på Twitter, än umgås med muslimska kvinnor i slöja.

Men eftersom vi lever i en demokrati och jag försvarar rätten att Twittra en massa strunt,  likaväl som att inte göra det om man inte vill, så tycker jag vi alla Twittrar i morgon som manifestation till dessa politiskt korrekta tanter.

Det går utmärkt manifestera mot våld mot muslimska kvinnor utan att vira in sig i en bordsduk som ger 70 piskrapp i Iran om den bärs på fel sätt.

KajsaLisa

10 svar

  1. Det som hände kvinnan, är naturligtvis ganska tragiskt. Men – jag anser inte att halva svenska folket ska ta på sig en slöja för att stötta den här kvinnan. Jag tycker det är larvigt. Vad vinner vi på att bära slöja för hennes skull? Men det är vad jag tycker. Längesedan jag var här hos dig.

  2. Ja, jag kan bara repetera det jag sa igår. Å du har ju kommit till samma slutsats ser jag:-)

  3. Håller med i det stora hela. Men om en kvinna utan annans påverkan själv väljer att bära slöja måste hon få göra det utan att kallas förtryckt. Jobbade med en muslimsk kvinna som bar slöja när jag jobbade eftersom jag var man. Och för henne var det en religiös symbol. Pratade med denna på många sätt väldigt vettiga kvinna och det var helt hennes eget beslut, hennes familj gillade det inte och hennes man krävde det inte.

    Så man måste få bära slöja utan att misshandlas och man ska också kunna avstå från att bära slöja utan att riskera detsamma. DET är frihet.

    • Naturligtvis skall var och en få klä sig som den vill och göra det av fri vilja. Men det jag reagerade på var att man påstår att slöjan är en religiös symbol. Det finns inget i koranen som säger att kvinnan skall bära den. I andra muslimska läder utanför arabvärlden som Gambia och Senegal förekommer den inte.

  4. Palm (som inte är någon tillgång för S precis), Romson (MP:s ”starka kvinna”) och den desperata linslusen Schyman hänger på allt som ger publicitet.
    Ingen av dem tänker först i något sammanhang, som du konstaterat.
    Det har de också bevisat tidigare.
    Många vänsterkvinnor på lite lägre nivå men med politiska karriärsambitioner har synts till i slöja dessa dagar.
    Gemensammt har alla här nämnda kvinnor att de kallar sig feminister.
    Konstigt sätt att vara feminist. Rent ohederligt dubbelspel.
    Vad gör man inte för karriären?

    Finns också en påskkärring till som det sedan den utklädning hon gjorde när hon besökte förorten för att värva röster inte gick så bra för. Mona. Hon lyfte inte S precis.

    Nu undrar jag vilken manlig politiker som i PK-panik sprättat sönder sin slips och sytt om den till slöja.
    Fredrik? Stefan? Jan?
    Är de inte solidariska. Män uppmanades också klä ut sig.
    Jag misstänker att de är rasister.

  5. Inget här i världen är svart eller vitt och oavsett hur vi gör så finns det någon som påpekar att vi gör fel…

Kommentera

