• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

JAG VILL SE DERAS HALSAR

”Vad fan sysslar du med,” skrek han.

”Jag vill se din hals,” svarade jag.

”Va fan tänker du strypa mig ?”

”Du är förtryckt och offer för en hederskultur,” svarade jag.

”Jag ringer polisen, försvinn.”

Jag gav upp.

800px-Swedbank_Logotype_-_Since_1820

Vi tar det från början, läste i Aftonbladet om vilket helvete en del muslimska kvinnor har.

LÄNK

En kvinna i Farsta har misshandlats på grund av slöjan. Nu uppmanas folk att bära slöja i en så kallad hajibmanifestation. Tydligen har en del svenskar börjat dra i dom. Normalt brukar svenskar som drar i andras kläder vara cirka fem år och stå med sin morsa eller farsa i kön på ICA precis bredvid den där strategiskt placerade lösgodisväggen. Om dom vuxna svenskar som drar i muslimska kvinnors slöjor skriker ”vill ha”, precis som ungarna och börjar gråta framgår inte av debattartikeln.

Alltså muslimska kvinnor kan vara utsatta för hederskultur och tvingas bära slöja, för att inte blir misshandlade, sen kan dom som bär slöja bli misshandlade av svenskar med brist på kultur, för att dom bär den. Personligen tycker jag dom kvinnor som vill ha slöja skall få ha det och vi löser knappast några hederskulturproblem  med att springa runt och dra av folk kläderna.

Eller tänk om det fungerar.

Jag menar dom här slöjfrågan är ju som hur man än vänder sig har man arslet bak. Man skall ju inte ta av folk kläder dom vill ha på sig och hur vet man det ?

Jag tror det bästa är att lösa problemen innan dom blir för stora. Hederskulturer som vuxit sig för starka kan vara svåra att utrota, utan konflikter.

158_logo

Förtryckarlogga

Därför besökte jag banken på lunchen idag.

En av grannarna jobbar på bank, han klipper gräsmattan i T- shirt, men ärligt talat vem vet hur länge det är accepterat. Tog en nummerlapp och när det var min tur gick jag fram till en medelålders man som satt leende bakom disken.

Pang sa det när jag drog honom i slipsen och hans panna landade i disken.

Det här blev liksom lite tokfel, själv går jag aldrig på sådana ställen där man måste dra av killar slips när man släpat hem dom mitt i natten. Dra av kläder och trä på små gummipåsar är jag jätteduktig på, men slipsar är inte min grej. Tydligen skall man dra i ena snibben, jag drog i bägge. Han blev skitförbannad, så det gick inte att förklara för honom att han var förtryckt. Alla män där inne hade slips så jag tror inte det var av fri vilja. Dessutom fick ingen av slipsarna vara färggladare eller ha större mönster än chefens.

7823tieHögt upp i förtryckarherarkin

Jo jo, mullorna i näringslivet, dom kan förtrycka dom.

Fick springa ut eftersom han verkade tro att det var ett rån och slog på larmknappen. Men jag har inte gett upp än, jag skall ringa arbetsmiljöverket.

Tänk om den stackarn fastnar med den i kopieringsapparaten och blir strypt.

Säger bara, akta er alla finanstallibaner, er tid är snart ute.

Nu skall jag dra av alla militärer uniformerna så det blir fred på jorden.

KajsaLisa

14 svar

  1. Säg som så: vad hade hänt om en svensk kvinna med urringad klänning hade misshandlats av en man med utländskt härkomst? Tror du att alla muslimska kvinnor hade kastat sina hajibs, klätt sig i sommarkläder och börjat en manifestation? Nej, trodde nog inte det.

    Hatar sådana manifestationer. Eller som maken brukar säga: Be good because it makes you feel good is rubbish. Han har så rätt.

    • Tycker den här frågan är jättesvår. Vad som är hedersförtryck, tradition, dresscode, eller fri vilja går ju egentligen inte att svara på. Själv skulle jag aldrig ta på mig en slöja. Såg ett demonstrationståg där en massa människor bar kippa för att stödja Malmös Judar. Vill folk göra det är det upp till dom, själv föredrar jag att protestera mot att folk blir misshandlade på grund av religion ursprung eller något annat, genom att försöka förlöjliga dom som gör det och hoppas att någon som sympatiserar med våldsverkaren läser det här och skäms. Nu tror jag inte chansen är så stor för dom är nog som tur är inte så många.
      Sen skall ju hatbrott som det här troligen är, naturligtvis uppmärksammas. Däremot är jag rätt missnöjd med att vi inte engagerar oss mer i hedersförtryck. Jag köper inte argumentet att man hukar för att inte ge Sverigedemokraterna vatten på sin kvarn.
      Läste om en invandrarkille som för några år sedan ville anordna en helt vanlig drogfri danskväll för ungdomar i Tensta. Ett gäng religiösa gubbar kom dit, skrek slagord och motade bort dom. Killen fick inget stöd alls, det blev bara en notis i en lokaltidning. Som vanligt var det några få som förstörde för många, så vi skall inte dra alla muslimer över en kam.
      Hedersförtryck drabbar både unga killar och tjejer vad jag tror är att dom här grupperna har för låg social status och för få kontakter för att media och politiker skall bry sig. Det är först när det övergår i våld man reagerar.
      Låg social status är ju dessutom också en form av rasism.

    • Nej jag kan säga att alla normala människor skulle fördöma våldtakt mot vem som helst , svenskan elle muslimska kvinnan , det spelar väl ingen roll . Bara en idiot och en sjuk människa kan hitta en orsak till den

      • Det hoppas jag också givetvis. Men om vi skall ta den här frågan när det gäller folkgrupper, så har det hänt att våldtagna kvinnor blivit anklagade för att dom varit för lättklädda och inbjudande och på det viset själva bidragit, även i Svenska rättegångar, av svenska advokater. Det begås övertramp i det här landet också, så det är inte så enkelt tror jag. Den här frågan handlar nog mer om attityder än var man kommer ifrån

  2. Du tog inga bilder där på banken? Det skulle varit kul att sett en fotodokumentation av din konfrontation med bankmannen.

  3. Åhå… ja man kan undra vad det skulle vara bra för att börja dra i andras kläder oavsett slöja eller inte. Det är ett fritt land och man borde kunna ha på sig vad som helst.

  4. Varför lägger vi oss i hur folk går klädda?? Skulle personligen vilja svepa in många unga tjejer i en stor filt eller så… som går apraka och glömt kjolen…

Kommentera

