• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

SKRIV ALDRIG OM SEX

Frågan i veckans bokbloggsjerka, fick filosoferas fram över en öl inne på Debaser Slussen idag. Finns det författare som kommer undan med klicheer  ? Ja visst gör det det, eftersom jag efter en lång stunds funderande inte kom på en enda kliche. För dom måste ju ändå finnas där, kanske får börja läsa Harlequin, det lär väl vara rena guldgruvan av bruna ögon djupa som brunnar och andra mänskliga klicheegenskaper. Den enda jag kom på var en Anti-kliche från Adams Liftarens guide till Galaxen: Dom svävade fritt i luften som tegelstenar inte gör. Den metaforen lär nog aldrig återupprepas.

DSC_1681

Men det var då jag insåg den hemska sanningen

Jag hittade dom hos mig själv.

Jag har ju skrivit en del snusk både här på bloggen och lite varstans. Här hamnar man väldigt lätt  i klicheträsket, skall förklara varför. Det var när jag skrev min första sexnovell som jag insåg vad Ludwig Witgenstein menade med boken Tractatus Logikus Filosoficus. Nej, det här är absolut inget boktips. När boken släpptes 1921, så ansåg man att det var historiens viktigaste bok, däremot så var man inte överens om vad han menade. Men huvudtesen i den är att vårt språk liksom inte räcker till att beskriva allt, så han försökte skapa ett eget.

Det här stämmer när det gäller sex, förutom person, miljöbeskrivningar och koreografi, så består sexskildringar av metaforer och det är där man hittar klicheerna. Jag var så himla nöjd när jag tänkt ut min första orgasmmetafor.

Det började som en rakbladsvass ilning mellan benen och  exploderade ut genom alla mina nervbanor.

Som tur var så skedde själva akten på en diskbänk så  det frasande ljudet från mina hälar mot lakanet kom inte med den gången. Sen dess har min stackars kropp litterärt utsatts för elchocker, varma lavaströmmar och annat , undrar hur fan jag överlevt.

Vi tar det här i ordning: Först dom frasande hälarna mot lakanet, kan i och för sig ersättas med benen plaskade runt okontrollerat, om jag hittat en kreativ hunk som använder dushslangen i badkaret. Nu till själva fyrverkeriet. Den rakbladsvassa ilningen bara älskar jag. Sen bom, allt bara exploderar i elchocker eller varma lavaströmmar. Men det är ju inte slut där läsaren måste ju få varva ned lite också.  Vi höll varandra hårt, våra hjärtan bultade ikapp genom bröstkorgen. Samt  Jag kände något hårt inne i mig som långsamt mjuknade och jag ville ha kvar.

DSC_0434 (kopia)Klassisk bildkliche för sex

Diskbänkar, sovsäckar i naturen, sovsäcksöverdrag ute i naturen, badkar, provhytter, soffor, hängande upp och ned i en fåtölj ( Den med flytoveraller ute på Mälarens is i isande kyla skrev jag aldrig klart ) , sen något så småborgerligt som en säng. Visst har jag varierat mig, men dom där förbannade metaforerna blir ofta upprepningar och tillslut klicheartade. Annars skulle jag skriva mycket mer sånt här, för det är vad folk vill läsa.

Jag får söka min tröst i Mario Vargas Llosa. Jag kommer ihåg när han blev intervjuad när han vann Nobelpriset i litteratur. Den oerhört inställsamme reportern från SVTs kulturredaktion var helt hänförd över hans sätt att beskriva sex. Jag har glömt vad det var, kort och stilistiskt perfekt, men den fick mig att tänka på en proppmätt gubbe som avslutar en middag med konjak och en cigarr.

Kan en Nobelpristagare skriva något så föga upphetsande, så måste jag säga att mina klicheer bara äger.

Just det, glömde berätta att min kropp spändes i en båge också.

KajsaLisa

12 svar

  1. Ha ha, vi känner igen oss i klicheer… så är det bara… Liftarens guide till galaxens meningar kanske aldrig upprepas, men den du skrivit är bland det roligaste jag vet=)) Högläsning ur den boken är tokroligt!!

  2. Just sexscener brukar vara fulla av klichéer ja, men det kan ju också bero på att det inte finns hur många sätt som helst att beskriva en händelse.

  3. Klichéernas paradis 🙂

  4. 🙂
    en fin helg till dig
    kramar

  5. Å vad har tunnelbanan att göra med texten;-) Jag menar en toalett på ett flygplan hade nog passat bättre;-)
    Du är för rolig du:-)

  6. Oj oj, ”min kropp spändes i en båge” tillhör verkligen toppskiktet bland sexklichéerna 😀 Och jo, Harlequin tillhör toppskiktet som producerar dessa. Kanske just därför jag alltid tyckt att förlaget är så otroligt kul. Jag har bara läst någon enstaka Harlequinbok (jo, helt ärligt), men fascineras av hur bra det säljer – kanske just därför? Tänk att klichéer kan vara så lockande. För så är det ju uppenbarligen! Men det är ju som i filmens värld; underskatta inte kraften hos upprepningar…

Kommentera

