• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

EN KONSENSUSTRISS

Kommer att fuska lite med helgens fototriss på temat så här ser det ut där jag är.

Jag var där igår, men hann inte vara någonstans idag.  Sen vill jag skildra den här platsen.

Slussen.

Som jag skrev igår så var jag där och tog en öl i solskenet på rockklubben Debasers uteservering.

tistel

Slussen skapar känslor men skildrar på något sätt Stockholmarnas själ. Vår konsensus kring att låta allt vara. Kan ta ett exempel, Förbifart Stockholm. Nej, ni bygger ut för bilismen skriker miljömänniskorna i city som inte förstått att nästan alla bor i förorter. Nej skriker alla Ekeröbor, ni förstör vår natur, fast dom själva gärna kör bil där andra bor.

Sen har vi den andra sidan

Ni suger ut oss bilister med biltullar skriker alla som  vägrar tunnelbana och fått för sig att alla som åker bil i till stan är skiftarbetande ensamstående fembarnsmorsor i glesbygd, som inte klarar fler pålagor.

Naturligtvis så går det ju att köra kollektivtrafik på den nya leden och biltullarna behövs nog, eftersom det rent fysiskt inte går att klämma in fler bilar i stan och allt måste finansieras. Men hade man struntat i förbifarten och biltullarna, så hade bägge grupperna nöjt gått runt och gnällt på  att i det här landet satsas det minsann, men inte i Stockholm. Allt hade varit norrlänningarnas och politikernas fel.

Vi liksom bara är så här, älskar när det inte händer något

DSC_1700 (kopia)

Slussen har hamnat i konsensus, det finns för många motstridiga viljor, så vi låter den långsamt vittra sönder. Den består idag av en legendarisk hiss upp till Mosebacke som inte fungerar. En busstation som får en att tro att alla som åker kollektivt mot Nacka-Värmdö är masochister (tycker ärligt talat synd om dom) Sen en massa armeringsjärn som tittar ut genom betongen. Ett misslyckat galleriaförsök med en secondhandaffär, som ingen handlar i, samt  mörka gångar och prång som får en att tro att dom föder upp våldtäktsmän där inne.

Men jag fullkomligt älskar den här platsen.

DSC_1702 (kopia)

Rockklubben Debaser, (läggs ned i slutet på September) precis så där härligt mörk och sunkigt betongig som en rockklubb skall vara. Den lilla korvmojjen som inte säljer korv utan strömming, smältdegeln av  människor i dom samhällsklasser som inte kan slänga upp 4 mille för lägenheterna runt omkring. Själv tycker jag man skall bygga upp den som den var, med lite uppfräschning så det blir trivsamt. Dom utåt Nacka-Värmdö behöver inte busshållplatserna utan en riktig tunnelbana, som vi säkert lagt i konsensus för flera decennier sedan.

DSC_1717 (kopia)

Vad jag är rädd för är att sånt här försvinner, känner på mig att det slutar i något Hammarby Sjöstadsliknade med mycket glas, teak och aluminium. Miljöer som drar till sig lattepimplande morsor som knuffar sina tiotusenkronorsbarnvagnar fram och tillbaka. Det finns sådana miljöer så det räcker i staden, lyssnar hellre till en stilla jazzsaxofon än konstaterar att Odd Molly släppt den blusen i rött också. Till saxofonjazzen äter jag min strömming på torgets bänkar, med mos och tre tillbehör från strömmingsmojjen.   Jag skiter i om det dyker upp någon ny trendig diet i en svindyr restaurang med minimalistiskt designade ekbord som DNs matpatrull hajpar upp.

Lägger in en video med ett band jag såg live på Debaser förra hösten. Kolla in den för miljön påminner om Slussens gångar. Sen är den fruktansvärt kul också.

Vi kan konstruera miljöer men inte människor och människor matchar ofta miljöerna så är det bara.

36 svar

  1. Jag har kört bil några gånger i Slussen. En fullständig mardröm för en Norrlandsbilist.

  2. Fint inägg och fina bilder. Debaser i Malmö, i Folkets Park, ska hålla stängt under hösten på grund av det ekonomiska läget. Jag är inte stammis där, men var i alla fall och kollade Stiff Little Fingers denna sommar.
    http://jahhollis.blogspot.se/2013/08/nar-blir-egentligen-musiken-man-gillar.html

  3. Fina bilder och jag tycker det är helt okej med detta ”fusk” :O))

    Ha en skön söndag!

  4. Kul att läsa dina tankar och se bilder från Slussen! För en icke stockholmare ger det en inblick i storstadslivet!
    Ha en skön dag!

  5. Vi kör aldrig bil när vi kommer till Stockholm. Det blir SJ – det blir lite mer spännande på det viset! 😉
    Jag har förstått att det är ett himla liv om Slussen i Kgl Hufvudstaden – who cares….
    Vi har den förbannade trängselskatten här…..
    Ha det gott!

  6. Ja det är något speciellt med Slussen och jag tycker också att det räcker med en ordentlig uppfräschning, en del förslag tror man kommer från totalt hjärndöda individer.
    Ha en bra vecka;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/08/17/10107268-fototriss/

  7. Ja Slussen är ju ett kapitel för sig. Kampen om det nya Slussen har ju pågått i decennier. Minns att jag layoutad otaliga artiklar om Slussen i ”min” facktidning. Å den vittrar sönder. Kolla under bilvägen någon gång – vill liksom inte veta om bilen tar sig därifrån utan att rasa en våning ner.
    Debaser var vi på och tagit en öl många gånger – rätt miljö, rätt allt, inklusive publik.
    Å just Hammarby Sjöstad, Lilla Essingen, området kring Norra Stationsgatan, Anedal i Sundbyberg med mera, med mera är rena rama mardrömmar. Hur tajt ska det byggas egentligen. Hur många jäklar shopping centra behöv det egentligen.
    K5 ute i Vällingby är ett praktexempel för hur man kan vli hajpad och få hur många utmärkelser som helst. Nu står det centrum folktomt…

    • Tyckte dom där glasterarierna var häftiga i början men nu har jag också tröttnat på dom. K5 ute i Vällingby består ju nästan bara av luft. Butiksytorna är små sen är det som att gå runt i en katedral. Butikshyrorna lär väl bli därefter. Det verkar vara några som inte tänkt till där.

  8. Vad mysigt att äta till saxofonmusiken. Förstår att du undrar vad som kommer att hända med slussen. Blir nog alldeles för modernt och stelt är jag rädd för.

  9. Ja det är något specielt över slussen. Det blir nog klart ska du se 🙂 Vattnet omkring kan man gå hur länge som hellst vid 🙂

  10. Eftersom jag jobbar vid Mariatorget så är jag ofta vid just Slussen för där är det ”miljö”…..äter strömming och beskådar folk 😉
    nä fy jag vill inte ha glas glas glas här…jag är så trött på dessa intetsägande glashus!

  11. Så fint du skriver om vår kära Slussen! Snart vittrar den sönder o blir sunkigare o sunkigare. Något måste bara göras. Scyssta bilder också. Gillar strömmingsståndet o Blå Dörren.
    Ha en bra vecka!

  12. Jätte fina bilder av Slussen och intressant text i tillägg. Bra triss helt enkelt.
    //jonna d

  13. Intressant betraktelse över Slussen, bra skrivet och fina bilder 🙂

  14. Som vanligt så blir jag väldigt imponerad och intresserad av dina vinklingar! Många skulle bara gå förbi och inte se det du ser! Intressant och härligt som vanligt! =)

  15. Fint skrivet och fina bilder =)

  16. Slussen är unik på många sätt, på gott och ont. Personligen skulle jag vilja att man sänkte hela torgplanen ner till ursprunglig nivå där Stadsmuseets gård ligger, men jag anar att t-banan är i vägen. Fasar för trendarkitektur och ”ska-allt-vara-ett-jävla-skansen”-tyckare. Vi ska värna vår stad och dess kvaliteter, och framför allt alla siktlinjer som jag vurmar för och som nu byggs igen på plats efter plats.

    Hoppas få se ett BRA förslag innan allt rasar samman.
    Tack för din triss, ett lysande exempel på hur vi vägrar låta proffstyckare bestämma!

    Och så hoppas jag att jag inte återigen länkar till min avatar – fattar inte hur jag ska få wordpress att förstå hur de ska länka …

  17. Fina bilder ifrån Slussen. T.o.m en utsockens som jag kunde känna igen mig där…

Kommentera

