• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA ÅTER I LONDON DEL 11

DAVID BOWIE IS

Första hela dagen i London, efter frukosten på hotellet så tar jag en promenad nedför Queensway.

IMG_3293

Första inköpet blir en tandborste eftersom jag glömde den i Sverige och jag har ingen lust att gå runt och lukta avlopp i käften den här veckan. Mineralvatten är ett måste, tror redan termometern är över 25 och det kommer att bli stekhett.

DSC_0408

Står mitt i Bayswater road och börjar inse att jag inte får till någon kul bild av den här gatan. Men på andra sidan ligger Hyde Park sticker dit.

DSC_0409

Har sett något liknande i Stockholm för länge sedan men kan inte placera det riktigt. Hur som helst har dom väldigt stora mobiltelefoner i det här landet. Det måste rymmas jättemånga appar i dom. Dom har tydligen svårt att få ned dom i fickan, det är därför dom glömmer dom på gatan hela tiden. Men dom har målat dom röda så dom skall vara lätta att hitta när man springer tillbaka och letar efter dom. Vi går in i parken och borstar tänderna.

Nej, det är inte alls pinsamt, det är en tradition.

Hyde Park stod klart i sin nuvarande form på 1820-talet. Innan dess så hade inte Londonborna  någonstans att borsta tänderna. Tack vare Hyde Park, så på bara ett par decennier så ökade den genomsnittliga Londonbon antalet tänder från 9 till 17. Kanske inte låter så mycket, men man måste tänka på att skoltandvård skulle inte dyka upp på cirka hundra år och dom  helt tandlösa drog ned statistiken bara för att jävlas.

Allt var frid och fröjd, Londonborna trivdes med sina 17 tänder och snittet var på väg mot 17 och en halv när nästa stora problem dök upp 1849. Harrods skulle öppna en ny affär. Det vet ju alla att varuhuset Harrods säljer marmelad, kakor, sylt och annat sött under eget märke. Skulle tandstatusen i London rasa nu igen. Det beslöts att det nya Harrods skulle ligga vid Brompton Road söder om Hyde Park så man kunde slänga ut alla godisätande kunder i parken.

DSC_0411

Detta fortsatte till Harrods öppnade sitt nya stora varuhus på samma ställe 1905, nu blev det så många kunder att tandborstandet började bli en sanitär olägenhet. Folk tröttnade på att halka i gammal utspottad tandkräm och alla begagnade tandborstar i buskarna. Därför inrättades sådana här. Till vänster borstar man tänderna och till höger lägger man sina vykort.

DSC_0413

Som ni ser är myten om det regniga London en överdrift. Jag kollade på skojs skull tillbaka i bloggen och det här är min tredje Londonserie, totalt så innefattar serierna 20 dagar och av dom regnade det fyra. Visst kan man ha otur, men nu är det så att man åker inte till London för att sola. Det är alltid nära mellan tunnelbanestationerna och det finns hur mycket som helst inomhus att göra, men packa med kläder som fixar regn när du reser hit för man skall inte missa något på grund av vädret.

DSC_0416

Vänta, det där huset känner jag igen, nej vilken miss det är Kensington Palace Lady Dianas gamla kåk. Kollar kartan jag har alltså sprungit runt i Kensington Gardens inte i Hyde Park. Nu är visserligen Kensington Gardens västra delen av Hyde Park, eller Hyde Park östra delen av Kensington Gardens. Pinsamt, jag har alltså borstat tänderna här, bland alla som kammar sig och petar naglarna, rätt sak i rätt park liksom.

DSC_0424

Här har vi i alla fall Prins Albert memorial Prins Albert var gift med Drottning Viktoria, men han dog ung och Drottning Viktoria blev en fet tant i svarta kläder som stängde in sig i Buckingham Palace och kastade moralkakor genom fönstret på sina stackars undersåtar.

DSC_0431

Här har vi Buckingham Palace, jo det måste vara det. Står och väntar på att killarna i röda jackor skall ha sin vaktavlösning. Men det ser tomt ut, man skall inte ha svarta pälsmössor när det är 30 grader varmt, dom har nog fått värmeslag allihop. Eller det kanske är Buckingham Palace friggebod där Drottning Elisabeth förvarar sina vinterdäck.

DSC_0439

Nu är jag ute ur parken, jag skall gå till  Viktoria & Albert Museum för att kolla på utställningen David Bowie is. Här har jag träffat en typisk engelsk tjej som jag fotat bredvid en engelsk mobiltelefon så ni skall se hur stora dom är.

Hon ställde upp på bilden för att hon hade samma hårfärg som jag, eller kan det vara så att ……. ?  Nej varför skulle jag …… ?  I bloggen dessutom. Äsch ni får tro vad ni vill, jag älskar att sätta myror i huvudet på folk.

DSC_0441

Framme, museet är ett konstmuseum, som ligger i Kensington söder om Kensington Gardens.

DSC_0449

Köpte biljett, men det dröjer ett tag innan det är min tur att bli insläppt. Kollar runt lite i deras shop.

DSC_0454

Passar på att äta lunch, dom har ett fik på den mysiga innergården, perfekt att ligga på gräsmattan i solen och dricka pims. Titta BP, den här drycken dog inte alls ut på 80-talet som du trodde. Pims är en engelsk apertif som man blandar med sodavatten mycket is, myntablad gurka och lite annat, Jättegott i värmen.

DSC_0444

Tyvärr fick man inte fota på utställningen och det drällde av vakter med ögon i nacken, men så här ser utställningsbilden ut.

IMG_3257

Okej jag smygfotade i alla fall givetvis, sista rummet i utställningen. Var det någon som verkligen trodde att jag skulle kunna låta bli. Det hela började med att dom satte på en ett par hörlurar som växlade musik och intervjuer med Bowie. Sen det vanliga när man går på utställning gällde inte här. Ofta får ju alla objekt lite yta, här var det belamrat, scenkläder, affischer, konsertbiljetter, vinylomslag. Samtidig allt som kom ur hörlurarna, efter att jag gått runt ett par timmar så var det David Bowie is in my head.

Utställningen pågår till 30 Augusti har någon som som läser det här möjligheten att se den så gör det. Tonvikten ligger på Ziggy Stardusttiden och åren i Berlin ihop med Iggy Pop, som även finns med på en målning av Bowie.

Totalt Bowieiserad stapplade jag ut från Viktoria and Albert och gick mot Harrods.

Is the prittiest shoooow

Take a look at the lawman beating up the wrong guy

Ohh man wonder if he ever now

Is in the best selling shooow

Is there life on Maaaaaars

DSC_0458

Snälla Herr Bowie Ziggy eller vad du kallar dig, kan du hoppa ur mitt huvud nu, jag skall kika in på Harrods. Vi kan väl personlighetsklyva oss och sticka ut i rymden någon annan gång.

Var bara en snabbis inne på Harrods, men det här varuhuset är värt ett besök. Inredningen och personalen andas exklusivitet. Kolla in sminkavdelningen där tjejerna som jobbar troligen går upp fem på morgonen för att sminka sig, den fantastiska matavdelningen och den egyptiska rulltrappan. Man behöver inte handla för stället är en upplevelse. Sen om man vill handla så har dom även märkeskläder och annat till samma pris som i vilken affär som helst.

Lite bilder innefrån finns i dom här inläggen.

KajsaLisa i London del 2

KajsaLisa åter i London del 3

Skall ge ett litet tips, som jag skrev så gör dom marmelad som är jättegod, sylt, kakor, och annat. Men sånt skall man inte köpa här. Om man flyger från Gatwick så har dom en liten filial där med just marmelad, pennor, nessesärer och annat smått. Har man tur så är det ta tre betala för två. Men det fina är att den ligger efter incheckningen och säkerhetskontrollen. Glasburkar väger ju en del och väskan som alltid brukar hamna på 20 kilo exakt har man ju redan lämnat från sig. Perfekta presenter till blomvakter, hundvakter  och andra. Kolla i informationen när dom har öppet.

Just det, mobiltelefonsmysteriet.

DSC_0922

Träffade en tjej några kvällar senare nere vid St Pauls som förklarade alltihop. Man kan alltså gå in i mobiltelefonen och prata, bra ifall det är bullrigt eller dåligt väder.

Naturligtvis glömde hon den på trottoaren fast jag ropade efter henne.

KajsaLisa

10 svar

  1. Hahaha!!!! Älskar din fantasi:-)
    Åsså undrar jag om du tog med dig vattenflaskan till ditt nya tvättställ i svart för att borsta gaddarna;-)
    Riktigt bra bilder också, London och 30 grader med sol ser man ju inte så ofta – om man inte kikar in hos dig vill säga;-)
    Åsså älskar jag dessa röda mobiltelefoner. Kult ju, å de verkar ju fortfarande användas. Hoppas många glömmer dom;-)
    Å du – 1000 tack för rundturen och länken:-)

  2. Har hört talas om den där Bowieutställningen. Skulle vilja se den. Har tyvärr inte ngn Londonresa inplanterad under hösten.

  3. Det verkar vara mer än ett sammanträffande detta. Jag har tre vänner från mitt quizlag i Malmö som just nu befinner sig i London, jag har en gång stått ungefär där du var på Bayswater Road och i dag twittrade en före detta arbetskamrat om att han visat sina barn en gammal mobiltelefon på Fårö (ja, en telefonkiosk då). Ja, det verkar vara något av det farligaste man kan göra nu, fota på populära utställningar. När Bob Dylan ställde ut målningar i Köpenhamn för ett par år sedan kastade sig en vakt över min kompis när denne riktade mobilen mot en tavla. Men han såg aldrig att även jag hade smygfotat lite …

    • Tycker att dom där fotoförbuden är rätt löjliga. På Tates modern eller Lousiana utanför Köpenhamn får man fota hur mycket man vill. Att du befann dig i samma korsning är inte så underligt.Uppe i Bayswater dräller det av små hotell och man går nästan alltid Queensway ned och hamnar just i den korsningen, Om man inte tar tunnelbanan.
      Däremot var det ett sammanträffande när det gällde Dylan. Han är med mitt nästa Londoninlägg som jag släpper om en vecka ungefär så är han med, men då är det han som åker på stryk 🙂

  4. Å nu har skräpposten tagit hand om ”mig” igen! Kolla, för det är inte så himla roligt;-)

    PS. David Bowie är förresten en av våra favon här hemma:-) DS.

  5. Åh, London är en så härlig stad!

Kommentera

